Logo

Innstillinger helt på jordet?

Skriv et svar
27.03.2008 15.38.18 #1 av 15
Postet av: Elisabeth77
Hei :D

Jeg har en NAD-T 744 reciever og en XTZ 99 W10.16 aktiv sub. I OSD-innstillingene på recieveren kan jeg velge å skru opp Gain til +12db. Jeg har store surroundhøytalere så det skulle vel gå bra? Sliter med å stille inn alt slik at det blir optimalt. Crossover frekvens er 80Hz. Jeg har alle høytalere satt på small, og skrudd sub på On. Ellers er fronthøytalere på +5db, center +7db og bakhøytalere. Er dette helt på jordet? Stua mi er liten, jeg sitter ca.3 meter fra tv. Glad for fornuftige svar :wink:

Ellers er jeg også usikker på hvordan jeg best stiller inn sub'en :roll:


-Elisabeth-
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 16.23.39 #2 av 15
Postet av: Torja
Det du trenger er en lydtrykk måler. Mye enklere å stille "riktig" lydtrykk på alle høytalerne med en slik:
http://www.lsound.no/nor/index.php?side ... p=&id=1445
Vilke høytalere har du ellers.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 17.59.05 #3 av 15
Som Torja sier kommer dette litt ann på hvilke høytalere du har. Angående tips til hvordan du kobler opp å stiller inn din sub, se her og evt i din manual hvor det også er gode tips:
viewtopic.php?f=12&t=10093
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 18.04.01 #4 av 15
Postet av: Elisabeth77
Hei :D

Jeg har denne høytalerpakken: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=20268&cid=5432 Ikke noe stort å skryte av, men de er grei foreløpig. Hva tror du om innstillingene mine til disse? Det med trykkmåler blir kanskje noe komplisert for meg som ikke har peiling? :shock:

-Elisabeth-
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 18.38.50 #5 av 15
Postet av: Torja
Kjenner ikke høytalerne, men siden du deler ved 80Hz så fungerer det helt sikkert godt. Subben du har er meget god. En måte å kallibrere anlegget er ved hjelp av receiverens testtoner. Med en lydtrykksmåler får du lettere stilt inn nivået på lyden på alle høytalerne. Du kan gjerne ha litt høyere på bak kanalene, da nivået her ofte kan oppleves litt sparsomt på film. Nå det gjelder subben, så har du delt frekvensen på 80Hz i receiveren allerede. Så ingen innstilling av nivå trengs på subb. La FREQUENCY stå på High. Volume kl 12. PHASE i første omgang på 0. Plasser subben gjerne i et hjørne framme ved fronthøytalerne. Dette vil gjerne forsterke bassen litt. Med test toner og en lydtrykksmåler sjekker du fort frekvensgangen i rommet. Uten må du bare lytte deg fram med f.eks noe musikk du vet har mye dype basstoner. Er bassen fet og god? Du kan nå prøve å justere på PHASE sakte mens du prøver å finne ut hvor bassen er kraftigst fra lytteposisjon. Det pleier å være det beste. Om du ønkser å tette til en eller begge bassporter kan du forsøke dette for å høre om bassen strammer seg opp og evt blir bedre. Bare å prøve seg fram.
Bass justering kan ta tid, og det er skrevet mye om dette andre steder.
Lykke til :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 18.55.12 #6 av 15
Postet av: Elisabeth77
Takk for svar. Det er til god hjelp :D

Bare lurer litt på om det vil skade høytalerene mine om jeg fyrer lyden litt opp når jeg har stilt Gain opp på max som er +12db? Jeg mener da ikke full guff, men slik at det blir bra lyd. Er det vanlig at en stiller Gain på +12db, eller bør jeg justere ned til 6db? Har ikke snøring selv så jeg er glad for litt eksperthjelp :D

-Elisabeth-
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 19.14.24 #7 av 15
Postet av: Elisabeth77
Nå skrudde jeg freqvency opp på max bak på sub'en slik som du skrev, men problemet nå er at jeg får en ganske høy "dure-lyd" i sub'en. Det hjelper om jeg skrur ned på freqvency :?


-Elisabeth-
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 19.51.16 #8 av 15
Postet av: Torja
Sett Gain fra +12db på subben til 4-5 eller der du føler det blir passe. Dette justerer du i receiveren. Ulyder skal det ikke være, prøv å reduser litt på freqvency, men ikke under 80 som du har justert i receiveren. (Ellers kutter subben selv frekvensen lavere enn det du har stilt inn nå). Når høytalerne står som small og delefrekvensen er på 80Hz vil alle frekvenser i lyden under 80 bli sendt til subben og ikke til de andre høytalerne. Hvis du vil kan du evt sette fronthøytalerne til Large. Da vil subben og de store fronthøytalerne dele på å framgi bass signalene. Hva som er best finner du ut ved å lytte.

Hvordan er subben koblet til receiveren?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 22.27.17 #9 av 15
Postet av: Elisabeth77
Da jeg bestilte sub'en på nettet kjøpte jeg med et stk. såkalt "monsterkabel" som de anbefalte å koble til reciever med. Med denne kabelen fikk jeg aldri lyd i sub'en, så jeg fant frem en kabel av enkleste og billigste sort som det funket helt fint med. Jeg har da koblet rød/hvit i line-in bak på sub, og i subw1 og subw2 på recieveren. Det merkelige er at jeg ikke får lyd om jeg kun kobler til subw1. Jeg prøvde å gjøre det samme med y-split i begge ender på "monster-kabelen", men fikk ikke lyd. Ser ut til at det enkleste fungerer best i dette tilfellet? Litt synd at jeg ikke får brukt den dyre kabelen som nok er bedre. Noen gode råd?

Forresten, hvor ca. blir 80 på freqvency? Det står ingen tall, bare prikker på bryteren :?


- Elisabeth -
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 23.03.36 #10 av 15
Postet av: Elisabeth77
Huff, nå maser jeg fælt, men det er et par ting til jeg lurer på. Håper det går greit. 1: Når jeg bruker anlegget til tv, film etc. må jeg skru volum opp ganske høyt i db for å få brukbar lyd. Det vil si at jeg ofte har lyden på omkring -15db. Det laveste er -73db. Er det normalt å måtte skru så høyt opp for å få ok lyd? Da er det ikke veldig høyt heller.

2: Jeg har den nye HD-dekoderen fra Get, og ønsker å bruke digitale lydsignaler slik at jeg får 5.1 lyd på film fra tv. Dette har jeg aktivert i dekoder og bruker vanlig lydkabel mellom dekoder og reciever + S/PDIF som jeg har koblet i S/PDIF uttak på dekoder og i Digital in, Coaxial bak på reciever. Godt mulig jeg har gjort noe feil, for det blinker hele tiden "digital" i displayet når jeg ser tv. Ser jeg dvd blinker ikke "digital", og jeg får 5.1 lyd. Har jeg koblet feil? Mest sannsynlig blir det JA på den :lol: ?


- Elisabeth -
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2008 00.28.25 #11 av 15
Postet av: Torja
"Elisabeth77" skrev:Da jeg bestilte sub'en på nettet kjøpte jeg med et stk. såkalt "monsterkabel" som de anbefalte å koble til reciever med. Med denne kabelen fikk jeg aldri lyd i sub'en, så jeg fant frem en kabel av enkleste og billigste sort som det funket helt fint med. Jeg har da koblet rød/hvit i line-in bak på sub, og i subw1 og subw2 på recieveren. Det merkelige er at jeg ikke får lyd om jeg kun kobler til subw1. Jeg prøvde å gjøre det samme med y-split i begge ender på "monster-kabelen", men fikk ikke lyd. Ser ut til at det enkleste fungerer best i dette tilfellet? Litt synd at jeg ikke får brukt den dyre kabelen som nok er bedre. Noen gode råd?

Forresten, hvor ca. blir 80 på freqvency? Det står ingen tall, bare prikker på bryteren :?


- Elisabeth -

Det skal være nok å koble en kabel fra Pre-out sub utgangen til en av line in LR(hvit/rød). Men det kan være at du øker signalstyrken når du kobler med y-splitt inn i både L og R på subwooferen. Har en Monster Interlink 201 subkabel fra receiver til subb. Den har en pil på seg som viser signalretning og skal altså helst kobles med pil mot subb?

80Hz er delefrekvensen som settes for hvor subwooferen skal overta lydsignalene fra høytalerene. 80 er vel etter THX standarden. På subwooferen er det ikke så viktig, sett pilen på kl 12. Jeg har fortstått det slik at du deler i receiveren, dvs receiveren sender frekvenser under 80 til subben. I receiveren setter du signalstyrken (db).
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2008 00.35.58 #12 av 15
Postet av: Torja
"Elisabeth77" skrev:Huff, nå maser jeg fælt, men det er et par ting til jeg lurer på. Håper det går greit. 1: Når jeg bruker anlegget til tv, film etc. må jeg skru volum opp ganske høyt i db for å få brukbar lyd. Det vil si at jeg ofte har lyden på omkring -15db. Det laveste er -73db. Er det normalt å måtte skru så høyt opp for å få ok lyd? Da er det ikke veldig høyt heller.

2: Jeg har den nye HD-dekoderen fra Get, og ønsker å bruke digitale lydsignaler slik at jeg får 5.1 lyd på film fra tv. Dette har jeg aktivert i dekoder og bruker vanlig lydkabel mellom dekoder og reciever + S/PDIF som jeg har koblet i S/PDIF uttak på dekoder og i Digital in, Coaxial bak på reciever. Godt mulig jeg har gjort noe feil, for det blinker hele tiden "digital" i displayet når jeg ser tv. Ser jeg dvd blinker ikke "digital", og jeg får 5.1 lyd. Har jeg koblet feil? Mest sannsynlig blir det JA på den :lol: ?


- Elisabeth -

1:Du skrur opp så høyt du føler at det er passe. Når dialogen er klar og tydelig er det passe.

2:Med vanlig lydkabel mener du steriokabler/phono (rød/hvit) for analogt steriosignal? Hvis du har aktivert S/PDIF utgangen så trenger du ikke denne phono kabelen og det skal gå greit å koble vekk. Husk å aktiver S/PDIF utgangen og gi dekoderen beskjed om å ikke sende lyd ut på HDMI. Er bare å hive seg over brukermanualen er jeg redd.
Neida intet mas :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2008 00.54.50 #13 av 15
Postet av: Elisabeth77
Takk for din tålmodighet :wink:

Ja, jeg bruker vanlig stereokabel, rød/hvit mellom reciever og dekoder. Tar jeg bort disse er det ingen lyd i det hele tatt. Finner ikke ut hvordan jeg aktiviserer S/PDIF på dekoder. Det er ingen mulighet for det i innstillinger. Kan heller ikke få til å gi dekoder beskjed om å ikke sende i HDMI. :(


-Elisabeth -
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2008 00.56.10 #14 av 15
Postet av: Elisabeth77
Eller mener du å aktivisere S/PDIF i reciever? Og hvordan gjør man det mon tro? :shock:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2008 02.07.04 #15 av 15
Postet av: Zleepyme
Mener det kommer automatisk på reciveren hvis input står på auto. Det gjør det på min gamle harv i hvertfall :lol:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar