Logo

Innspilling av høyttalere

Skriv et svar
10.10.2005 14.55.54 #16 av 25
Postet av: Alas
Takker for "sangen". Det er jo bare masse white noise med sinuskurver i bakgrunnen.

Det funker sikkert, men jeg ville ikke spilt det for høyt. Ihvertfall ikke til å begynne med. Ville nok latt det stå på lavt først. For så å eventuelt guffe på litt mer når elementene hadde mykt seg opp litt.

Og jeg ville vært langt vekke når jeg spilte det der!!!

Men det enkleste er jo egentlig bare å spille musikk, se film og kose seg, bare ikke ta helt av med lydnivået.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 14.58.52 #17 av 25
Postet av: Vector
"bomholt" skrev:Kjempe fin melodi! Jeg bare sitter og nyter den....
Men virker det, så er det kanon. Hvor lenge bør man spille den?



Hehe ja, er bare å nyte til du blir gal :wink:



Du har den på til du føler høyttalerene er bra innspillt. Jeg ville bare satt den på hver gang du skulle på tur, på byen osv. Så merker du forskjell etterhvert :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 15.01.04 #18 av 25
Postet av: Vector
"Alas" skrev:Takker for "sangen". Det er jo bare masse white noise med sinuskurver i bakgrunnen.

Det funker sikkert, men jeg ville ikke spilt det for høyt. Ihvertfall ikke til å begynne med. Ville nok latt det stå på lavt først. For så å eventuelt guffe på litt mer når elementene hadde mykt seg opp litt.

Og jeg ville vært langt vekke når jeg spilte det der!!!

Men det enkleste er jo egentlig bare å spille musikk, se film og kose seg, bare ikke ta helt av med lydnivået.

Mvh




Ja, kan nok vere en grotesk sang til nye høyttalere, men det skal ikke vere noe problem :) Men lavt volum funker helt sikkert. Også som sakt går det jo fint og se på film og musikk for å nyte lyden litt. Men denne sangen skal altså gjøre innspillingen kjappere!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 18.57.31 #19 av 25
Postet av: pnerbye
"Alas" skrev:...
Det funker sikkert, men jeg ville ikke spilt det for høyt. Ihvertfall ikke til å begynne med. Ville nok latt det stå på lavt først. For så å eventuelt guffe på litt mer når elementene hadde mykt seg opp litt.
...


Det er ikke noen bilmotor vi snakker om her. Det er bare å guffe på innen de vanlige rammene så en ikke sprenger høyttaleren. Etterhvert så vil bare høyttaleren høres bedre ut.

For de som ikke har det VELDIG travelt så skjer dette av seg selv med helt vanlig musikk.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2005 06.13.36 #20 av 25
Postet av: Alas
"pnerbye" skrev:
"Alas" skrev:...
Det funker sikkert, men jeg ville ikke spilt det for høyt. Ihvertfall ikke til å begynne med. Ville nok latt det stå på lavt først. For så å eventuelt guffe på litt mer når elementene hadde mykt seg opp litt.
...


Det er ikke noen bilmotor vi snakker om her. Det er bare å guffe på innen de vanlige rammene så en ikke sprenger høyttaleren. Etterhvert så vil bare høyttaleren høres bedre ut.

For de som ikke har det VELDIG travelt så skjer dette av seg selv med helt vanlig musikk.


Det er på ingen måte noen bilmotor nei. Men hvorfor høres en høyttaler bedre ut etter å ha blitt innspilt? Jo, fordi elementene endrer karakter, ikke sant? Med det i tankene vil jeg påstå, det er ikke sikkert det er rett, men det vil ikke være spesielt heldig, ikke sikkert at det er skadelig, fordi at man ved høye lydnivåer gjerne vil få lang vandring på elementene. Noe opphengene ikke nødvendigvis er klare for, før de er innspilt.

Det er det jeg tror ihvertfall.

Jeg driver heller ikke med å kjører egne innspillingsprosedyrer. Annet enn at jeg lar det være musikk på når jeg ikke er hjemme osv. Det er som du sier bare å høre musikk og se film og kose seg. Men jeg ville i alle tilfeller tatt det litt rolig mtp volum.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 08.15.30 #21 av 25
Postet av: marius883
Hei!

Når jeg kjøpte mine gamle jamo classic 10, brukte jeg en spesiell test "sang" som spilte hele frekvensområdet fra 20khz-20hz, jeg satte cd spilleren på repeat og spilte hele dagen! det ble virkelig forskjell ja!
spilte denne sangen hver dag i ca. ei uke å da begynte det å bli bra, (og jeg veldig lei) :lol:
Denon avr-2600, denon dvd-1920, front:dali 909, center:dali sc-7, bak:jamo cornet 145....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 08.35.46 #22 av 25
Postet av: sax
På "The Calibrator" er det også en innspillings "låt". Høres helt forferdelig ut det er mulig det virker :roll:
-------------------------------
Pioneer VSX-1015-S, Pioneer DV-668AV-S, B&W 703, IXOS, QPV 42-HDL05
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 14.32.53 #23 av 25
Postet av: pnerbye
"sax" skrev:På "The Calibrator" er det også en innspillings "låt". Høres helt forferdelig ut det er mulig det virker :roll:


Det er klart det virker, men hvis en har god tid så er det mye trivligere å høre på musikk mens høyttalerene blir bedre og bedre mens en hører på. ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 15.03.01 #24 av 25
Postet av: Vector
"pnerbye" skrev:
"sax" skrev:På "The Calibrator" er det også en innspillings "låt". Høres helt forferdelig ut det er mulig det virker :roll:


Det er klart det virker, men hvis en har god tid så er det mye trivligere å høre på musikk mens høyttalerene blir bedre og bedre mens en hører på. ;)



Enig dette. Men er ikke alle som har tålmodighet og orker å høre på møkkalyd :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 15.46.50 #25 av 25
Postet av: kid
"The Calibrator" er ikke mye lyd ^^ hehe.. jeg spiller inn høytalere slik:

00-10(t): Lavt volum
10-15(t): Middels volum
15-50(t): Normalt lyttevolum, spiller som jeg ville gjort med innspilte høytalere. Slikt spiller jeg til høytalerne har "løsna" og jeg føler dem er klare. Pusher dem selvfølgelig litt innimellom. Vet at høytalere ikke er som en bilmotor, men samtidig så vet jeg alt et element består av, så liker likevel å ta det litt rolig i starten til ting "mykner" litt og blir vant til å spille. Innspilling er egentlig ikke noe veldig bigdeal når det gjelder høytalere, stort sett bare å spille folkelig til dem har løsna, som det er nevnt mange ganger her ser jeg. : )
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar