Logo

Innspill om rekkefølge av innkjøp stereo,begynn i rett ende!

Skriv et svar
04.12.2008 13.12.29 #1 av 13
Postet av: dag johnsen
Ser mange spør....HVORDAN HØYTTALERE SKAL JEG KJØPE TIL FORSTERKEREN MIN?

Mitt råd er som følger: (Underforstått, begynn i rett ende)

utgangspunkt for innlegget: hvis du ikke har riktige høyttalere for rommet, vil det bli mye bytting av forsterkere og CD spillere samt kabler, men det blir ALDRI bra! Har du riktige høyttalere til rommet slipper du å bekymre deg så mye for forsterkere og annen elektronikk, lyden er stort sett veldig bra uansett hva du kobler til


1. Test og finn høyttalere som spiller optimalt i ditt rom, dette er en tung prosess som krever testing og feiling. Et tips er å først å finne ut ca. optimal plassering (kan variere noe fra høyttaler til høyttaler) ved hjelp av "7-drums" sporet på Calibrator discen (Fåes på platekompaniet, kjekk å ha, mer om den lenger ned) samt å sjekke ut om Q-sound funker. (Bruker Roger Waters CD amused to death selv)
Får du trommeslagene til å sitte riktig plassert samt at Q-sound fungerer i rommet er dette i utgangspunktet en god plassering av høyttalere og sitteposisjon. Det neste er å kalibrere eventuelle subwoofere sammen med fronter med delefrekvens, fase og EQ slik at frekvensresponsen i bassen er som ønsket. På Calibrator discen er det også spor med frekvenser fra 20-20000 hz så har du et DB meter (radioshack fåes kjøpt på L-sound.no) kan du sjekke ut frekvensresponsen, dette er lurt spesielt i området under 120 hz for å prøve å unngå store peaker og dipper i bassen som er veldig plagsomt og ødelegger mye av balansen i lydbildet. (Mange nye receivere har romkorreksjon som tar seg av din største fiende, nemlig rommet ditt. De fleste rom har store variasjoner spesielt under 100 hz, dette kan ryddes opp i om man bruker tid på det. Yamaha og Pioneer har systemer du kan jobbe manuelt med etter auto kalibrering med gode resultater.)

har du mulighet kan du jobbe med dempingsmaterialer på vegger / tak osv, men de fleste har ikke så mye velvilje hjemme til dette i vanlige oppholdsrom, så store tepper og gardiner og massive møbler kan være tips på ting som kona også kan like. :D

Har du bra frekvensrespons, Q-sound og 7-drums i orden er det bare å begynne å bære å teste høyttalere.

Neste post, valg av forsterker.(Receiver)
Mitt råd, kjøp først og fremst en som er kraftig nok, spiller du aldri skikkelig høyt trenger du ikke mange watt. F.eks 60 watt holder i massevis. Det er først når man virkelig drar på hemningsløst at wattene flyr, da bør man vurdere å ha kanskje 600 watt per kanal. Følsomhet på høyttalere påvirker dette, men i praksis oppleves dette ganske likt uansett følsomhet. Ikke spør meg hvorfor :D
Så må man finne en forsterker som låter bra på høyttalerne, igjen testing og testing, når det stemmer hører du det med en gang, selv om ting ikke er innspillt. Når du er usikker stemmer det ikke!

Så kan du teste CD spillere, igjen så anbefaler jeg å stole på den umiddelbare magefølelsen.

Så er det kabeltesting for de som orker :-)

dette har funket bra for meg, hvis ikke du har riktige høyttalere for rommet, vil det bli mye bytting av forsterkere og CD spillere samt kabler, men det blir ALDRI bra! Har du riktige høyttalere til rommet slipper du å bekymre deg så mye for forsterkere og annen elektronikk, lyden er stort sett veldig bra uansett hva du kobler til :D

Mvh
Dag
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 16.15.55 #2 av 13
Postet av: Snickers-is
Jeg er generelt enig, men vil kanskje stille meg litt kritisk til bruk av Q-sound og dette testsporet på Calibrator-plata. Ingen av disse representerer noen standard så det er ikke gitt at når de funker bra låter anlegget bra på musikk.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 17.57.14 #3 av 13
Postet av: dag johnsen
"Snickers-is" skrev:Jeg er generelt enig, men vil kanskje stille meg litt kritisk til bruk av Q-sound og dette testsporet på Calibrator-plata. Ingen av disse representerer noen standard så det er ikke gitt at når de funker bra låter anlegget bra på musikk.


Hei Snickers :D

Bra med litt feedback her! Skulle ønske du hadde hørt oppsettene mine nå, litt mer tunet for dine ører vil jeg tro enn forrige gang du var her :D Swans F2.2 i kinoen var bare gullflaks og lykketreff med rom og høyttaler, litt derfor jeg skrev innlegget etter å ha erfart dette nylig, etter mange tilbakeslag i det rommet. Der er det til og med hengt opp stoff på veggene (les:fysisk romkorreksjon :D ) Dette fjernet klappe-ekko i rommet til min store begeistring!

Trommeslagene indikerer ihvertfall at ting er i balanse dersom de beveger seg jevnt mellom høyttalerne og det fjerde slaget sitter dønn i midten, dette har jeg brukt mye i stuen min og det er flere steder i rommet hvor jeg får veldig ujevne utslag fra slag til slag, da regner jeg med at "soundstagen" vil bli like skjev ved avspilling av musikk.

Q sounden er en god indikasjon på at man har fasen under kontroll og at det ikke er noen uheldige refleksjoner som ødelegger for lydbildet.

Fint dersom du har noen enda enklere eller bedre måter å finne riktig plassering, men som sagt disse føler jeg er lette å forholde seg til for folk flest meg selv inkludert, og en enkel rettesnor for å finne bra plassering av anlegg i rom.

Mvh
Dag
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 18.14.15 #4 av 13
Postet av: Snickers-is
Hadde jeg hatt en veldig enkel løsning hadde jeg spart usannsynlig mye tid selv :D

Den utfordringen jeg oftest føler kommer i konflikt med Q-sound og andre slike kalibreringsmetoder er klangbalansen som følge av høyttalernes spredningsmønster. Vinklingen blir ofte da gjort på en sånn måte at både klangbalansen, realismen og dybdeperspektivet lider.

Hvordan det låter hjemme hos deg nå kan jeg selvsagt ikke uttale meg om.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 19.21.07 #5 av 13
Postet av: dag johnsen
"Snickers-is" skrev:Hadde jeg hatt en veldig enkel løsning hadde jeg spart usannsynlig mye tid selv :D

Den utfordringen jeg oftest føler kommer i konflikt med Q-sound og andre slike kalibreringsmetoder er klangbalansen som følge av høyttalernes spredningsmønster. Vinklingen blir ofte da gjort på en sånn måte at både klangbalansen, realismen og dybdeperspektivet lider.

Hvordan det låter hjemme hos deg nå kan jeg selvsagt ikke uttale meg om.


Min erfaring er stikk motsatt, vinklingen er som regel akkurat lik som når jeg kun bruker ørene for å få riktig perspektiv, bredde og dybde.
Som oftest når man skal sette opp et ideelt stereo-oppsett sitter man i et triangel hvor avstanden mellom høyttalerne er den samme eller litt mindre enn avstanden fra lytteposisjon til høyttaler, altså typisk anbefalt stereo lytteposisjon. (Cardas?)
Dette er også måten å få Q-sound på plass, fordelen med å teste med Q-sound er at man helt konkret vet at det funker eller ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 20.46.19 #6 av 13
Postet av: RoKo
Var nylig på en demonstrasjon av Lyngdorf - på HiFi Klubben. Gjennom demonstrasjonen fant jeg etter hvert frem til sweet spot. Der konkluderte jeg raskt at bredden på lydbildet ikke var "på track". Det var hull i breddeperspektivet, og flere steder manglet det informasjon, eller det samlet seg opp i visse posisjoner. Nøyaktig de samme feilene viste seg etter demonstrasjonen, da jeg kjørte sporet med de syv trommeslagene.

Det Lyngdorf SKAL ha, er at symmetrien var svært bra - altså at slagene lå som et speilbilde på begge sider av midtslaget. :D

De syv slagene (ikke å forveksle med alle de gode julekakene... hehe...) er - etter min erfaring - en ytterst god måte å få en visshet om at lydbildet fordeler seg jevnt utover "sound stage". Du bør bestrebe deg på å få så lik som mulig avstand mellom slagene (hvor de første og siste slaget skal ligge utenfor høyttalerne), men aller viktigst er at forholdet mellom de tre slagene på hver side er like - speilmessig sett.

Ut over dette er det dybdeperspektivet som må komme helt på plass. Da må det kanskje litt justering av lytteposisjon frem/tilbake samt vinkling.

Førsterefleksjonen fra fronthøyttalerne er selvsagt alltid viktigst å bli kvitt. Pass derfor på at du ikke har nakne vegger på yttersidene av høyttalerne.
www.aperitif.no - det ultimate sted for mat og vin!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2008 02.35.09 #7 av 13
Postet av: AndreWerdenskrieg
En meget interessant tråd! :D


Jeg klipper inn dette fra en annen post her på forumet:


Når jeg spiller av Drum7Hits får jeg nå et bedre resultat enn før diffuserne, men jeg sliter litt enda.
Det første slaget havner omtrent klint inntil høyttaleren til venstre. Neste slag er omtrent klint inntil samme høyttaler, men nå litt lengre mot høyre. Slag nr. 3 sitter noenlunde bra mellom senter og forrige slag. Senteren sitter, så få jeg samme resultat på høyre side, bare her er det litt lettere å plassere slagene.

På Consensual World og basspulsene i begynnelsen sitter pulsene bra, de suser forbi meg, men er litt konsentret i høyre side (ved veggen).

Noen idéer hva som kan gjøres?



Problemet mitt er at jeg har en sidevegg på høyre side, men ikke på venstre, altså venstre høyttaler står ute i rommet.
Er det noe jeg kan gjøre for å ytterligere forbedre dette? Trenger du bilde av oppsettet, kan jeg legge ut.
Dama i begynnelsen av Three Wishes er omtrent rett ut til venstre for meg. Bikkja på slutten er bak til høyre.
Sleden i Too Much Rope fra samme skive kommer fra venstre, så ut i rommet og passerer meg en plass mellom sweetspot og høyttalerne og forsvinner langt til høyre. Alt er uten noe form for romkorreksjon.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med lyden og lydbildet, det er bare perfeksjonisten i meg som vil dille litt ekstra for å se hvor bra det egentlig kan bli.

Jeg har faktisk fått mest igjen for å sette opp diffusere i førsterefleksjon BAK høyttalerne. Langt mere fokus og holografi i lydbildet.
Planen er å lage noen absorbenter som jeg kan ha i hjørnet og nede bak høyttalerne.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2008 09.51.58 #8 av 13
Postet av: dag johnsen
jeg har samme oppsett som deg i stuen min hed en sidevegg (venstre side) og det er veldig kilent hvor høyttalerne kan stå. Flytter jeg høyttalerne 15 cm til høyre ut fra sideveggen får jeg samme fenomen som deg, prøv litt nærmere sidevegg eventuelt litt trangere mellom høyttalerne, og jobb med vinklig/tow in.

Dag :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2008 17.26.59 #9 av 13
Postet av: AndreWerdenskrieg
Takk for konstruktivt svar. Ser frem til å teste ut dine tips.
:D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 00.59.26 #10 av 13
Postet av: stapedius
Spennende tråd :)

Er enig i at høyttalerne er det første man bør prioritere, da disse nok gir mest markant forskjell i lydbildet, men også at de bør tilpasses rommet (faktisk er det vel INGEN annen komponent som bør gi grunn til å ta rommet i betraktning..?)

Men når det er sagt så vil jo dette si at man er nødt til å prøve høyttalerne i det rommet man faktisk skal bruke de i. Er nok lettere å overtale en selger til å få låne en forsterker enn f.eks. et par høyttalere. Så et lite praktisk problem kan det være, men helt klart en riktig tanke :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 01.01.13 #11 av 13
Postet av: RoKo
Høyttalere er den aller viktigste komponenten å sjekke ut i eget rom, ja!
www.aperitif.no - det ultimate sted for mat og vin!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 01.14.02 #12 av 13
Postet av: stapedius
Kunne vært morsomt om vi fikk inn noen innspill om at signalkablene var det viktigste... anyone? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2008 17.46.27 #13 av 13
Postet av: dag johnsen
her: http://www.hifisentralen.no :D

Nei den var litt stygg! Håper ingen tar det veldig seriøst!!!

Det krever god rygg og mye tid og tålmodighet å teste høyttalere hjemme, men det er endel leverandører som gir bytterett og driver med utlån av demo ved hjelp av importører.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar