Logo

Innkjøp av projektor.. Trenger hjelp!

Skriv et svar
07.08.2007 22.36.52 #1 av 7
Postet av: MrAnders88
Jeg vurderer jeg å gå til innkjøp av en Panasonic PT-AX100 projector. Jeg har lest mange gode tilbakemeldinger på denne. Meeen, nå kommer saken .. jeg vurderer å lage et multimediarom i huset, og vil derfor få best mulig utnyttelse av den veggen jeg skal bruke som skjerm.


Veggen er 2 m i bredde, og 3,5 m i høyde .. Projectoren var i 16:9 format, så jeg må vel ha 2x2 m lerret?


Jeg kan ha max-avstand fra projector til lerret på 2,8-3 m. Vil dette være nok til å kunne fylle opp veggen, eller vil det etterlate kantene hvite?

Jeg lurte også på om denne projectoren kan snu bildet (med tanke på at denne vil bli montert i taket.)


Derfor kommer det endelige spørsmålet. Vil jeg få utnyttet flaten på veggen maksimalt, eller bør jeg rett og slett gå til innkjøp av en stor plasma/lcd-tv?


Jeg håper dere kan hjelpe meg med dette problemet, og håper på svar snarest.
-Anders-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2007 07.27.29 #2 av 7
Postet av: Torja
Sjekk denne linken. Med den prosjektoren får du nok ikke store lerretet med en kasteavstand på kun 3 meter.
http://www.projectorcentral.com/Panason ... or-pro.htm
Jeg er redd dette gjelder svært mange prosjektorer.
BenQ PE7700 gir litt større bilde:
http://www.projectorcentral.com/BenQ-PE ... or-pro.htm
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2007 19.46.24 #3 av 7
Postet av: MindWaste
Med 3 meter kasteavstand får du ett 16:9 bilde på 200cm bredde og 113 høyde ved bruk av zoom
Nærmeste størrelse blir vel ett slikt 84" lerret fra Adeo:

http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... 5cee41cf8f

Projektor kan fint monteres i tak iflg produsent, de anbefaler ET-PKX100 takfeste
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2007 05.29.10 #4 av 7
Postet av: Torja
Selvsakt får han det, :oops:
Glemte zoom knappen, for en tulling jeg er.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2007 20.58.20 #5 av 7
Postet av: MrAnders88
Tusen takk for hjelpen! men med tanke på avstand, vil det bli en påkjenning på øyne vil jeg tro .. har fått noen tips nå, så tror jeg heller går for en sony 46" lcd .. 1080p <3
-Anders-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.08.2007 20.13.31 #6 av 7
Postet av: MindWaste
jeg sitter 2 meter fra min 42" plasma og synes det blir litt lite ved filmtitting.
når min nye kino står ferdig blir det 106" lerret med 3-3.5 meter sitteavstand.

sakset fra annen tråd:
lerret.no skrev:
- Minste avstand fra seernes sitteplasser til lerretet er generelt foretrukket å være lengre enn 1.5 ganger høyden på lerretet.

- Største avstand fra seernes sitteplasser til lerretet er generelt foretrukket å være mindre enn 6 ganger høyden på lerretet.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2007 06.18.21 #7 av 7
Postet av: petre2006
"MindWaste" skrev:jeg sitter 2 meter fra min 42" plasma og synes det blir litt lite ved filmtitting.
når min nye kino står ferdig blir det 106" lerret med 3-3.5 meter sitteavstand.

sakset fra annen tråd:
lerret.no skrev:
- Minste avstand fra seernes sitteplasser til lerretet er generelt foretrukket å være lengre enn 1.5 ganger høyden på lerretet.

- Største avstand fra seernes sitteplasser til lerretet er generelt foretrukket å være mindre enn 6 ganger høyden på lerretet.


Som nevnt i tidligere tråder, jeg fant ut etter intens måling iherdig nilesning på ymse prosjektor steder at den optimale sitteavstanden på 106" er 412cm (sentrum av f.eks en sokkelstol eller rett og slett rumpa di) unna.

Håper dette er til hjelp, og styr unna LCD TV'er til hjemmekino, fy!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar