Logo

Infocus X1... gammeldags...?

Skriv et svar
06.07.2004 07.20.10 #1 av 2
Postet av: Eivind
hei
har nettopp lagt planer for innkjøp av prosjektor og oppdaget at det er en jungel av ting og ta hensyn til. utviklingen raser avgårde og prisene faller tilsvarende fort, men er det egentlig viktig å ha det siste og nyeste?
den prosjektoren som jeg har plukket ut er Infocus X1, den får jo fenomenale kritikker og det eneste man kan bekymre seg for er vel regnbue effekt og eventuelt viftestøy.
og eventuelt det faktum at den er 18 måneder gammel.

men da har jeg tre spørsmål:

DVD teknologien er jo spikret fast i overskuelig framtid, er det da noen større vits i å kjøpe en dyrere prosjektor med større oppløsning sålenge X1 tydeligvis leverer flotte bilder med DVD?

jeg er ikke ekstremt opptatt av lyd eller bilde (men bruker Monster istedet for oem kabler mellom komponenter), men vil jo ikke at investeringen skal bli gammeldags i det jeg tar den ut av esken. jeg kommer nesten utelukkende til å se DVD med en og annen fotballkamp innimellom, har en 32" TV som får ta seg av resten.
DVD spilleren min er en Toshiba SD220e som jeg er fornøyd med og som jeg tror vil ha god nytte av Faroudjachipen i X1.

og spørsmål to:
siden X1 er 4:3 native, er det da meningsløst å kjøpe 16:9 lerret?

og siste spørsmål:
venter vi på noen fenomenale produkter i klassen under 10 000,- kroner som er like rundt hjørnet?

på forhånd takk for alle svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2004 20.18.55 #2 av 2
Postet av: Jacob
X1 og andre 4:3 projektorer med oppløsning på 800 x 600 er på en måte gammeldags etter min mening. Tross alt så mister man en god del oppløsning ved 16:9 materiale. Unntaket er å bruke en anamofisk linse tidligere omtalt på forumet.

X1 har begynt å falle i pris etter at 4805 kom på banen. Ser den er tilgjengelig for under 8k nå.

Men som du selv sier så er det svært mange fornøyde brukere av denne, og jeg ser vel ingen grunn til at du ikke skulle bli fornøyd hvis dette er din første projektor.

Hvis du har planer om å se 4:3 materiale så mener jeg det er bare tull å kjøpe 16:9 lerret. Har du kun 16:9 lerret er du avhengig av å zoome på linsen hver gang du skifter format.

Når det gjelder oppløsning og bildekvalitet så har ikke oppløsning alt å si, men jeg vil si at det er å foretrekke en projektor som gir PAL oppløsning ved 16:9 (noe som X1 gjør med anamorfisk linse)
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar