Logo

Infocus IN78

Skriv et svar
28.01.2008 23.50.37 #1 av 5
Postet av: Cowboy
Hei!
Livet som nybegynner på prosjektorfronten starter gjerne med å sette seg inn i teknologier og lese seg opp på anbefalinger og forum på nettet. Om en er såpass heldig at en bor i sentrale strøk - så kan en til og med ta turen innom en forhandler for å få demonstrert en prosjektor eller to.

Vel - jeg er i denne fasen - og føler at jeg etterhvert har noenlunde oversikt over de mest interessante prosjektorene i mitt prissegment. Og det er jo den viktigste begrensende faktor - pris. Noen "huller" føler jeg det er i den tilgjengelige informasjonen, men om en frisker opp tysk, fransk og japansk kunnskapene, så kan en vel skaffe seg svar på det meste. Og ofte ende opp med å være like usikker om en var til å begynne med. :roll:

Vel - la meg ta en av mine foreløpige favoritter på prosjektorfronten - Infocus IN 78. Ikke har jeg fått den demonstrert, men jeg har lest meg opp på teknologien. Den er helt i toppen av mitt budsjett (kr 13 990,-) og siden jeg også skal kjøpe meg en PS3 burde jeg vel kanskje vurdert Sanyo LP-Z2000 med Playstation 3 til 19490 - som jo er en FULL HD prosjektor, med gode anmeldelser fra siste Hjemmekino. Men så var det dette med spesifikasjoner og teknologi.

Infocus IN 78 er en DLP prosjektor - og jeg er ikke følsom for regnbue effekten - så den er grei. At det er en PJ med kun 1280 x 720 oppløsning tror jeg ikke vil bety veldig mye for meg - jeg mener derimot å ha lest at DarkChip3 brikken er med på å redusere dittheringen med bortimot 50 % i forhold til Darkchip2 - som stod i forgjengeren Infocus IN76. Og det var en prisvinnende prosjektor da den kom (Eisaaward i 2006 - om ikke jeg husker feil.) Fargegjengivelse, kontraster, svartnivå - dette er overordnet for meg. Jeg vil ha kinofeeling - men jeg vil helst også ha en glimrende spillopplevelse når jeg kobler på PS3. At prosjektoren kommer "ferdig kalibrert" er også en stor fordel for en nybegynner som meg. Også er den vakker å se på - noe som hjelper for designfreak som meg...

Ellers opplevde jeg når jeg fikk demonstrert DVD versus Blueray på HD 70 at det var et kvantesprang i dybde følelse - men jeg tviler på om det er et like stor sprang fra 1280 x 720 til FULL HD ? Arrester meg gjerne om jeg tar feil - for jeg VET ikke - har aldri sett en FULLHD prosjektor demonstrert.

Rommet jeg lager kino i har jeg full lyskontroll på - veggene er hvite, men det er i en kjeller og der er ingen vinduer. Jeg vil sitte i mørket når jeg er på kino - og tror derfor ikke jeg har behov for den ekstra lysstyrken som en LCD prosjektor kan gi. Jeg vil helst ha et 100 tommers lerret men kan også gå ned til 90. Jeg håper å slippe å måtte male veggene svarte - det er ikke aktuelt - da går jeg heller for en LCD prosjektor. Bør jeg det?

Ok - hva ønsker jeg av forumets ærede medlemmer? Vel - om noen av dere har kjennskap til Infocus IN78 så kom gjerne med feedback på den. Om noen mener jeg har resonert meg frem til feil prosjektor - kom med det! Jeg er en nybegynner som bare ønsker å få til mest mulig kino på et relativt skrantent budsjett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2008 09.35.41 #2 av 5
Postet av: Cowboy
Ingen som følte seg kallet her? Eller ingen som har sterke meninger eller erfaringer med Infocus IN78, antagelig. Har kommet over en del gode tester på internett - de fleste har bare godt å si om denne. Jeg mistenker den for å ha ørlitegranne dårligere lysstyrke enn ønskelig - 1000 ANSI Lumen. Er det såpass svakt at jeg bør vurdere å male vegger og tak svart...? Det har jeg nemlig ikke noe lyst til. Da får jeg eventuelt fortsette jakten...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2008 09.59.40 #3 av 5
Kan godt si noe om når DLP er å foretrekke og når LCD er foretrekke, men det beste er at du drar å ser på den selv på Hifi-Centeret og evnt låne den med hjem:
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 202&id=388
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2008 19.54.22 #4 av 5
Postet av: Torja
"Cowboy" skrev:Ingen som følte seg kallet her? Eller ingen som har sterke meninger eller erfaringer med Infocus IN78, antagelig. Har kommet over en del gode tester på internett - de fleste har bare godt å si om denne. Jeg mistenker den for å ha ørlitegranne dårligere lysstyrke enn ønskelig - 1000 ANSI Lumen. Er det såpass svakt at jeg bør vurdere å male vegger og tak svart...? Det har jeg nemlig ikke noe lyst til. Da får jeg eventuelt fortsette jakten...

Nei, med DLP er du trykt forankret i det sorte området.
Jeg vet nok ikke mer om IN78 enn deg desverre. Skal være en svært god PJ. Men hva med en 1080P for omentrent samme pris? BenQ er jo veldig billge nå. Lysstyrken tror jeg er mer enn god nok. Infocus ser jo ut som en million da. :mrgreen:
Veien til målet er halve livet, det.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2008 23.54.04 #5 av 5
Postet av: Cowboy
Takker for svar. "Nei, med DLP er du trykt forankret i det sorte området." Med dette mener du å si at jeg trenger ikke finne frem svartmalingen enda..? I så fall tror jeg at jeg holder fast ved Infokus IN78 som førstevalget. Ihvertfall hvis ikke noen klarer å overbevise meg om at en FULL HD prosjektor vil gi en substansiell forbedring av filmopplevelsen. Jeg kan jo jo spare en måned eller to til og det ligger vel både prisfall på eksisterende modeller i sikte - samt en og annen ny godbit som vil pushes ut i markedet. Sånn sett har jeg tålmodighet nok til å vente.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar