Logo

Import Toshiba HD-XA2

Skriv et svar
16.08.2007 12.35.10 #1 av 3
Postet av: Tarzan76
Hei

Jeg vurderer å kjøpe med overstående modell fra USA, men har et par spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Jeg vet det er forskjell på strøm-støpselet i usa og europa, men det skulle ikke være noe problem å kjøpe en "travel-kit" her i norge.
Ser bla annet at Clas Ohlson.

Det som kan gjøre kjøpe mitt litt vrient er at usa opererer med kun 110V mens norge har 220V...jeg trenger da en transformator for å "konvertere" strøm-styrken til 110V.
I tillegg fikk jeg et tips fra et elektrikerfirma om at usa opererer med 60hz, men vi i norge har 50hz (periode kalles vist dette).

Mitt spørsmål blir om det er noen som har importert denne modellen fra usa og hva dere har gjort for å løse overstående problem vedrørende strøm, og vet dere eventuelt hvor det er mulig å få kjøpt en strøm-transformator som takler overgangen?

Jeg har også lest at denne spilleren er sonefri på HD-filmer, men takler kun sone-1 på på vanlige DVD-filmer?
Er dette korrekt?

Dette ble et langt innlegg, men jeg håper noen av dere har erfaring med dette og kan gi meg noen tips.

På forhånd takk
Tarzan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2007 13.47.24 #2 av 3
Postet av: kWern
Jeg er redd jeg ikke kan svare på alt du spør om, men gjør som best jeg kan. Det er nok slik at du må bruke en transformator. De koster rundt en tusenlapp, og skal greie biffen fint, til tross for 230 Volt og 50Hz strømnett.

HD DVD er som du kanskje vet sonefri, men HD DVD spillerene er soneinndelt for vanlig DVD, og det blir nok vanskelig å modifisere den, spesielt her i Norge (siden så få har amerikanske spillere).

Jeg tror jeg hadde spart meg for både fortollingsgebyr, moms, tap av garanti, DVD soneinndeling og strømproblemer ved å kjøpe en europeisk utgave, enten her i landet, eller bestilt fra et EU-land dersom det skulle lønne seg.

Lefdal og Elkjøp har tilbud på Toshiba HD-E1 til 2895,- med 5 HD DVD filmer inkludert for tiden, mens Toshiba HD-XE1 koster 5999,- hos Pixmania.
HD-XE1 er identisk med HD-AX2, mener jeg å huske (A for Amerika, mens Europa (E) opererer med ett modellnummer lavere, siden første amerikanske modell aldri har vært i salg her på kontinentet).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2007 16.23.42 #3 av 3
Postet av: Tarzan76
Takk for raskt svar kWern

Det er nok riktig som du sier at det er mye jeg taper ved kjøp av en spiller som ikke er europeisk...både i forhold til Sone-2 på vanlig DVD samt strøm-problematikken.

Det som taler mest for kjøp av et europeisk merke er uten tvil at spilleren leser sone-2 filmer...er jo litt trist å kun kunne se sone-1 på vanlig dvd (som det er klart flest av pr i dag).

Eneste grunne til at jeg ble interessert i den amrikanske utgaven var prisen.
Du får den faktisk til halve prisen i forhold til Norge (og norge er jo kjent for å ha relativt "pene" priser på denne type varer).
Ligger på rundt 3200 NOK...det er selvfølgelig uten moms (tollavgiften blir nok minimal) samt frakt (ca 350 kr).
Så da får man en meget bra HD-spiller til en meget billig penge mener jeg.

Som du også nevner i ditt innlegg er det nok Pixmania som har det billigste spilleren i norge i dag (selv om den må importeres fra Frankrike, så er i allefall momsen inkl i totalprisen prisen på 6149,- (5999 er eks mva) de oppgir på nettet så videt jeg vet).
Tarzan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar