Logo

Ikke følg råd blindt!

Skriv et svar
20.04.2005 08.35.46 #1 av 14
Postet av: Phelsior
Vil bare komme med en oppfordring til alle som kjøper seg hi-fi.

Vi trenger alle råd en gang i blant, spesielt når det gjelder alle de nye formatene og standardene som kommer hver uke (virker det som) ;)

Men når det gjelder kvaliteten på det du ser og det du hører, er det bare din EGEN mening som teller! Alle anlegg låter forskjellige, ikke MINST pga at de alle er satt opp i rom som gir ulik klang pga romstørrelse og interiør. Hører du på et anlegg i et lytterom er det gjerne tykt teppe på gulvet og dempende materiale på vegger, samt at høyttalere er fininnstilt med tanke på avstander og vinkler. Du kan som oftest bare glemme å reprodusere dette i en normal leilighet!

Hører du på et høyttalersett ett sted og syns noen andre høyttalere hørtes bedre ut et annet sted, så er det godt mulig dette er bare pga forsterkeren som ble brukt. Forsterkeren er det viktigste elementet i ethvert anlegg, for det er der lyden virkelig skapes. Har du ikke nok kraft, vil tungdrevne høyttalere låte helt grusomt og tomme, men de er ikke nødvendigvis dårlige av den grunn.

Prøv å få lånt med deg anlegg hjem. Seriøse forhandlere lar deg deponere på anlegg spesielt av høyere prisklasse.

Blir du presentert "fantastiske" høyttalerkabler eller signalkabler til en "billig" penge, så be dem sette dem på et anlegg og hør forskjellen på de og noen mer ordinære kabler til 500-1000,-. Hører ikke DU forskjell, skal ingen innbille deg at de er verdt det. Du kjøper ikke anlegg for selgeren, men for deg selv!

Vær ærlig mot deg selv. Ikke tro at alt som koster mer automatisk er bedre, og ta tester i blader med en klype salt. Jeg spør bare: hvorfor bruke en skala fra 1-10 når "alle" anlegg får karakterer 7-10?

Lykke til med dine kjøp :)
Lytt til musikken, ikke bare hør på den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 08.41.16 #2 av 14
Postet av: Knut
Hei,
jeg er mann, og det ligger i genene mine å kjøpe det dyreste og råeste - alt annet skader stoltheten min og mannsfølelsen min.

Finnes det medisiner mot dette?

:D
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 09.03.16 #3 av 14
Postet av: Phelsior
Ja, få deg en dame.


Seriøst - det er da helt greit det da, så lenge du vet hva du driver med ;)
Lytt til musikken, ikke bare hør på den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 09.34.12 #4 av 14
Postet av: Knut
"Phelsior" skrev:Ja, få deg en dame.


Det har faktisk hjulpet ganske mye, men vi har vært sammen så lenge nå at teknologitrangen begynner å trenge igjennom - akkurat som en hestehov gjennom asfalt :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 10.12.49 #5 av 14
Postet av: Bombadil
"Phelsior" skrev:

Vær ærlig mot deg selv. Ikke tro at alt som koster mer automatisk er bedre, og ta tester i blader med en klype salt. Jeg spør bare: hvorfor bruke en skala fra 1-10 når "alle" anlegg får karakterer 7-10?

Lykke til med dine kjøp :)


Bra sagt.. har ofte også tenkt på dette og synts det er rart at alle får mellom 7-10..

Bra råd :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 10.30.14 #6 av 14
Postet av: Typhoon7
Mange fornuftige betrakninger i av Phelsior her :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 12.12.48 #7 av 14
Postet av: mariusm
et meget godt og reflektert innlegg av phelsior! :)

enig i det som blir sagt. men knut har rett, det ligger i mannsgenene å ha det beste til enhver tid!
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 12.15.25 #8 av 14
Postet av: Knut
"mariusm" skrev: men knut har rett, det ligger i mannsgenene å ha det beste til enhver tid!


"If you only knew the power of the dark side"
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 15.15.59 #9 av 14
Postet av: Alas
Når det gjelder at alle produkter får mellom 7 og 10, har det en enkel forklaring, ihvertfall i Lyd og Bilde, de publiserer ikke tester av produkter som får dårlig karakter. Mener jeg å ha lest i et. Dette er vel for å ikke havne på dårlig for med leverandører.

En annen ting, å si at det er i en forsterker at lyden virkelig skapes er helt feil. Lyden skapes da virkelig i høyttaleren. Forsterkeren har som oppgave å forsterke de signalene som kommer fra en forforsterker eller cd-spiller osv. Du vil høre større forskjeller mellom to forskjellige høyttalere på samme forsterker enn to forsterkere på samme høyttaler. Så fremt man ikke hopper for mye i pris.

Ellers er jeg helt enig i at man må lytte og stole på egne sanser når man handler.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2005 15.23.38 #10 av 14
Postet av: Knut
"Alas" skrev:Når det gjelder at alle produkter får mellom 7 og 10, har det en enkel forklaring, ihvertfall i Lyd og Bilde, de publiserer ikke tester av produkter som får dårlig karakter. Mener jeg å ha lest i et. Dette er vel for å ikke havne på dårlig for med leverandører.


Mener også ha lest dette et sted. Tror faktisk de hadde en ganske god forklaring på dette også ... mulig det er for ikke å havne i trøbbel med leverandører og produsenter - hva er poenget med å publisere en test som havner på 2?
Lyd & Bilde bør i såfall ha en meget god begrunnelse for den 2ern, og da er det lettere å la være å publisere. Ved å ikke publisere tester som får dårligere enn 7 holde de seg langt unna evt. søksmål og represalier, og kunden blir ikke lurt på noen måte. De har ingen plikt til å opplyse oss om dårlige produkter - da er det lettere å bare la være å snakke om slike produkter ...
Virker som Lyd & Bilde ikke vil være en "vaktbikkje" i elektronikkmarkedet, for det ville blitt en tung byrde å bære. De er skriver om kule og bra ting som funker, og som vi lesere liker å lese. De strekker seg ikke lenger enn å si at hjemmekinoanlegg kjøpt på OBS og Rema 1000 ikke er å anbefale ... :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2005 10.24.53 #11 av 14
Postet av: Roar
Tror nok også de ikke gidder å teste kjedelige og dårlige produkter. Det er jo tross alt entusiaster som jobber i disse bladene og hvor artig er det egentlig å teste en Rimi DVD spiller.
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2005 13.12.07 #12 av 14
Postet av: Phelsior
Ja jeg er klar over at blader ofte ikke kjører tester på for dårlige produkter, men det burde ikke forhhindre dem fra å bruke en skala som fungerer?

Jaja, dette var vel uansett ikke hovedpoenget i mitt innlegg, så skal ikke kommentere det videre.

Men jeg er fortsatt helt uenig i at høyttalerene er viktigere enn forsterkeren. Vi snakker selvfølgelig ikke om dårlige produkter her.

Kommer det dårlig lyd ut av forsterkeren, klarer ikke høyttaleren å "fixe" på det. En god høyttaler vil bare gjøre at du hører den dårlige kvaliteten enda bedre :p

Har du knall lyd i utgangspunktet derimot, vil høyttaleren yte sitt maksimale, og hvis den er dårlig ... ja så vil den fortsatt yte max, men noe av "godlyden" blir selvsagt borte. Ved en god forsterker blir hele lydbildet preservert over lengst mulig tid, ikke som i motsatt fall hvor lyden blir ødelagt med en gang, og uansett hvor god høyttaler du har da, vil du ikke kunne få dette tilbake fordi høyytalere ikke skaper lyd, den bare gjengir.
Lytt til musikken, ikke bare hør på den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2005 17.33.24 #13 av 14
Postet av: Alas
Vi har nok litt forskjellige oppfatninger hyer, og det er bra. :D Kjedelig om vi er like alle mann.

Men med resonneringen din så er det ikke forsterkere det viktigste, det er kilden, for et signal som er ødelagt kan ikke bli fikset av hverken forsterker eller høyttaler, eller??

På en måte er jeg enig med deg, forsterkere har veldig mye å si for lyden, men jeg mener at det er lettere å skille to høyttalere enn to forsterkere. En forsterker driver og forsterker signaler og sender dem videre som strøm, en høyttaler omdanner denne strømmen til en fysisk bevegelse, som igjen setter luften i bevegelse i form av bølger.

Og uansett hvordan du vrir og vender på det så er det høyttaleren som skaper lyd.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2005 06.54.13 #14 av 14
Postet av: Phelsior
hehe ja du har rett i det at det er høyttaleren som faktisk omdanner strøm til lydbølger :)

Er ikke alltid like lett å få frem det man mener :D
Lytt til musikken, ikke bare hør på den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar