Logo

Idiotspørsmål om spikes til Dali

Skriv et svar
08.10.2005 17.12.40 #1 av 11
Postet av: Draugen
Jeg har nå kjøpt Dali Concept 6 (Center kommer i posten når de får inn svart). Men nå står jeg fast på en idiotsak. Det fulgte med spikes, som det i manualen står er veldig viktig at monteres korrekt. Men det står ingen monteringsanvisning. Det er nok ikke det mest kompliserte i verden, men jeg klarer likevel å stå fast.

Skal den spisse eller den flate enden peke ned mot gulvet? Skal "spiken" skrus helt inn før man strammer mutteren? Står høyttaleren virkelig mer stødig på disse fire tynne skruene enn når den står rett på foten?

Håper på raskt svar. Ønsker å sette dem opp i kveld.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 17.22.16 #2 av 11
Postet av: Knut
"Draugen" skrev:Skal den spisse eller den flate enden peke ned mot gulvet? Skal "spiken" skrus helt inn før man strammer mutteren? Står høyttaleren virkelig mer stødig på disse fire tynne skruene enn når den står rett på foten?

Håper på raskt svar. Ønsker å sette dem opp i kveld.


Den spisse enden skal peke ned mot gulvet, for det skal være minst mulig kontakt med gulvet, vil jeg tro.
Det viktigste når du skrur i spiksene er at høyttaleren ender opp i vater, og at de er skrudd tilstrekkelig langt inn og sitter fast.
Høyttaleren står ikke mer stødig, og spiksene ødelegger gulvet. Jeg endte med å ta av mine ... :wink:
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 17.24.11 #3 av 11
Postet av: Draugen
Da dropper jeg dem også.

Takk for raskt svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 01.19.01 #4 av 11
Postet av: larax
Spikes er for at høytaleren skal isoleres mest mulig fra gulvet. Uten spikes så spiller spesielt bassen med gulvet og mellomtonen og bassen kan ha en tendens til å bli litt "fet". Høytaleren låter langt bedre på spikes og hvis du har naboer under, så hører ikke de så mye til høytaleren, hvis den står på spikes. Alle som har et litt brukbart annlegg hører stor forskjell på lyden med og uten og det er ikke tvil om hva som er best. Hvis du vil ha spikes som virker litt mer solid enn de som følger med, så selges det noen som heter Soundcare og er norske, selges b.l.a. hos BM audio for 399.- pr høytaler.Har selv brukt dem og de er verdt hver krone.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 14.51.40 #5 av 11
Postet av: kid
Spikes er gull verdt, ikke finn på å dropp å bruk dem. Spessielt til Dali Conecept høytalere, på disse er det et must etter min mening. Lydgjengivelsen blir 10% bedre etter min mening, det har jo så utrolig mye å si? Synes iallefall ikke, hadde aldri vurdert uten spikes engang.. Hvis du er misfornøyd med dem som fulgte med, så følg rådet over og kjøp noen nye et annet sted. Finnes mange geniale spikes på markedet og disse har sin hensikt. Det er en grunn til at store "slagskip" leveres med spikes påmontert og? ;-D
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 15.08.39 #6 av 11
Postet av: Knut
Ville nå ikke dratt dette med betydningen av spikes alt for langt, selv om jeg vet at det er av positiv betydning å bruke det. Tror det beror mye på rommet og utstyret, og ikke minst hvor kresen man velger å være. Jeg kjøpte spikes til mine nåværende høyttalere (dvs til høyttalerstativet), samt underlag til disse laget av stein (Noe ala dette) . Jeg oppdaget raskt at det var vanskelig å få det ordentlig i vater, og at de hadde en tendens til å bli vaglete. Med barn på besøk er ikke dette noe særlig. Noen ganger skle underlaget bort, og spiksen penetrerte parketten som en kule (det har ikke dama oppdaget enda). Derfor droppet jeg mine.
Nå har jeg riktig nok mitt oppsett i en stue som er daglig i bruk. Hadde jeg hatt et dedikert rom til hjemmekino ville nok situasjonen vært annerledes.
Hvorfor ikke vurdere slike skumgummiputer fra Valhalla?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 15.42.09 #7 av 11
Postet av: Draugen
Jeg har konstant to barn på besøk, mine egne som bor hos meg. Ei jente på to og et halvt, og ei på snart et halvt år. De er høyt og lavt, så høyttalerene må stå stødig.
Hjemmekinoen er i ei kjellerstue med laminatgulv som ikke tåler så mye.
Det blir nok til at jeg forsøker noen gummimatter. Enten dyre Valhalla, eller noen rimiligere som er ment for annet bruk.
Med barn i huset, og rekkehus med litt dårlig isolert vegg, er det ikke så ofte jeg får spilt høyt uansett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 15.52.12 #8 av 11
Postet av: Knut
"Draugen" skrev:Det blir nok til at jeg forsøker noen gummimatter. Enten dyre Valhalla, eller noen rimiligere som er ment for annet bruk.
Med barn i huset, og rekkehus med litt dårlig isolert vegg, er det ikke så ofte jeg får spilt høyt uansett.


Ja, tror nok Valhalla for sine skumgummi-matter tar seg like latterlig mye betalt som f.eks Tempur tar for sine skumgummi-madrasser (12.000 kr for en Tempur overmadrass 180 X 200 !!!!!!!)

"skumgummilignende materiale" heter det jo så pent i produktbeskrivelsen ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 07.07.35 #9 av 11
Postet av: sax
http://www.soundcare.no/ har mange bra alternativ som bør vurderes.

Men blir vel litt over-kill med disse
http://www.soundcare.no/store-bilder/ti ... reme04.jpg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2005 18.02.13 #10 av 11
Postet av: Torja
Det fins noen små plater du kan kjøpe, til å ha under spikene, da vil de ikke lage hull/riper i gulvet. Koster ikke speislet mye heller. Jeg har brukt dem under mine spike på Dali Consept 8 høytalere og dette fungerer godt.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2005 19.43.42 #11 av 11
Postet av: kid
Mine gullspikes står ned i en slags "kopp". Dette fører til økt stabilitet og beskyttelse mot gulv etc. Finnes mange løsninger på markedet. Personlig mener jeg ikke spikes er oppskrytt, fikk veldig merkbar bedre, finere og reinere lyd etter montering av disse, selvom ikke jeg spiller på noen rådyre høytalere.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar