Logo

Høytaler + forsterker = maks. 10 000

Skriv et svar
01.05.2006 19.26.34 #16 av 20
Postet av: orso
"eskim0" skrev:Noe av poenget med det jeg handler nå, er at jeg senere kan bygge på anlegget, slik at det til slutt blir et knallbra hjemmekinoanlegg. Vil det da være så lurt å gå til anskaffelse av stereoforsterker.. ? Eller spiller det ikke såå stor rolle? I så fall, hvilken stereoforsterker er å anbefale, mener du?

Skal du ha et hjemmekinoanlegg må du før eller siden kjøpe surround receiver. Du kan, som det blir nevnt, bruke receiver og effektforsterker. Det er det enkleste. Det går også ann å koble sammen stereoforsterker og receiver. På musikk blir det et bedre resultat. Det beste da er å kjøpe en stereoforsterker som har prosessorinngang, da kan det fungere som en ren effektforsterker på film. Thule IA100 har denne funskjonen og en veldig god forsterker. Du kan f.eks begynne med Thule IA100 og Tannoy Fusion 4.
Dersom du begynner med receiver, f.eks Yamaha 657 kan du bygge ut med effektforsterker etter hvert. Usikker på mye løft det vil gi, fordi Tannoy er lettdrevne og Yamahaen vil dra de bra alene. Jeg ville spurt i en butikk som selger Tannoy (BMH/Stereofil) hva de mener om det.

Det er litt vanskelig å si hva som er best, det kommer ann på hva du prioterer. Prioterer du film, ville jeg kanskje ha gått for løsningen med receiver og effekt. Bruker du anlegget mest til musikk og prioterer det, vil jeg anbefale den andre løsningen. Da bruker man gjerne også en CD spiller til å ta seg av musikken.

Vil også nevne Audio Pro Black Diamond V2 og Dali Concept 8 som høyttalere du bør vurdere. Gå på en lytterunde og finn ut hvilke høyttalere du liker best. Lykke til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2006 19.40.34 #17 av 20
Postet av: Rune
Vil bare nevnet at DVD & Hjemmekino har en test av anlegg til 8500 denne måneden. Der går Pioneer + PSB av med seieren blant 3 anlegg. I utgangspunktet er det et stereoppsett, men receiveren er en fullblods hjemmekinoreceiver.

Utstyret bestod av Pioneer VSX-1015, Pioneer DV575 og PSB Image T45 + kabler. (det mangler senter og surround).

Anlegget får 19 av 20 mulige Poeng og svært mye skryt.

Det er iallfall verdt å vurdere. (leverandørern var Elnor)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.05.2006 13.48.54 #18 av 20
Postet av: eskim0
Pioneer VSX-1015, Pioneer DV575 og PSB Image T45 til sammen koster vel mer enn 8500 ? Mulig for en som bor langt unna Oslo å få dette tilbudet hos Elnor på nett ? Etter en kjapp sjekk, så det dårlig ut. :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.05.2006 08.30.47 #19 av 20
Postet av: aLmAnZo
"bomholt" skrev:Du nevner Ikon 6. Det er en meget musikalsk høyttaler. Klipsch opplever jeg som veldig annerledes. Har riktig nok bare hørt på en modell, de kostet 18k. Jeg likte de ikke det hele tatt. Typisk party høyttaler med mye bass og høy lyd. Passer best til rock og film. Ikon 6 er en helt annen høyttaler.
Vil anbefale deg og ta en lytterunde for å finne ut hvilke type høyttaler du liker. Det må tilpasset musikksmak og størrelse på rom.
Tannoy Fusion 4 er en god allrounder som jeg selv liker godt, koster ca. 4500 kr.


Jeg kan ikke helt si meg enig i det du kommer med her. Jeg har hørt på RF-35, modellen større en de som her blir omtalt, og de låter overaskende godt til lyden. De er også anbefalt sammen med rotel. Jeg sammenlignet med nettopp Ikon 6, og kom frem til at Ikon ligger noen hakk forran, selv om klipsh hadde en utrolig god reprodusering av skarptromme, de var luftige og gode, men ikke fult så oppløst som ikon.

Men til deg som skrev tråden, skal du ha ikon må du nesten doble budskjettet, spesielt om du skal ha reciever. Jeg anbefaler deg at du i første omgang kjøper stereoforsterker med pre-out for å så kjøpe reciever og bakhøytalere senere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.05.2006 08.34.11 #20 av 20
Postet av: orso
Det er mulig. Har som sagt bare hørt på en modell. Ville tro at Klipsch har ulik lydsignatur i forskjellige modeller. Men den jeg hørt på, var helt klart en typisk rocke høyttaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar