Logo

Hysj, ikke bråk sånn, jeg hører ikke HTPC'en..

Skriv et svar
30.04.2008 08.48.50 #1 av 4
Postet av: petre2006
Tenkte det var på sin plass med en mini guide på passiv kjøling av de ulike komponentene man ville ha dyttet inn i en HTPC. Denne er AMD/Intel/nVidia/ATI nøytral, så da får du bare lese ivei og ikke irretere deg over at forfatter er ATI/AMD lojal ;-)

Først, før jeg går på komponentene så er det faktisk ferdige løsninger der ute som gjør at du 'slipper å tenke'. F.eks merker som http://www.hifiatx.com/hfx.php?lang=EN (HFX) har kabinetter klare som er passivt kjølte for alle komponentene. Likevel, ikke noe billig løsninger, men hvis du ikke orker å lese mer så er det bare til å gå til de.

, vil du gå for et stabilt, kjøligt og støyfritt opplegg, bør du ha lommeboken 'wide open', en tolmodig samboer og ikke minst ha tid til å prøve å feile. Det beste utgangspunktet er å ha en to kjerne CPU som ikke bruker mer en 65W, og her har AMD og Intel et lite knippe å velge imellom, ditt valg.

Kasser/kabinetter
Mye å velge blandt, men ikke alle leverer det de lover. Siden det egentlig ikke er mulig p.d.d (utenom HFX sin løsning), så må vi ha minst en vifte som trekker luften igjennom og ut av kabinettet. Dette bør være en vifte som er støyfri (<9dB) og flytter kubikkmetre som om det skulle være en drøm. Det nærmeste jeg har funnet av 'stock' viter, er da i Antec sine kabinetter, men ikke godt nok det heller. Vel, det man også må tenke på er da at det må/BØR være vibrasjonsfritt for optiske drev og harddisker.

Her følger mine forslag (største hovedkort støttet):
1. Antec Fusion V2 (mATX)
2. Lian Li Desktop/HTPC (ATX)
3. Zalman HD160 (ATX)

Vifte til flowthrough
Uansett hva du velger av de tre ovenfor, riv ut viftene og hiv de til folk som synes >15dB er stas. Erstatt de heller med disse:

1. Noctua 12cm ( NF-S12-800 for <8dB ELLER NF-S12-1200 med fanmate* for <10dB)
2. Noctua 8cm (NF-R8 for <8dB)
3. SilenX 8cm (iXtrema PRO med fanmate* for <10dB)
4. Artic Cooling 8cm (med fanmate* for <6dB)

*= Liten viftekontroller fra Zalman, koster ca. 40,-

Chipset kjølere
Her er det haugevis av modeller, men det blir enklere å fortelle om merker.

1. Thermalright
2. Noctua
3. Zalman
4. Enzo

CPU kjøler
Det går ann å benytte seg av passivt kjølt CPU, om man bare bruker nok flow ut av kabinettet. Her kan det hende man må modifisere på kabinettet om det trengs, men jeg har fått det til på Antec kabinettet med stor suksess. De fleste CPU kjølere kommer med vifter, men de kan koples av. Husk også, at de største CPU kjølerene er så store at de ikke passer nedi en HTPC en gang, men her er noen forslag som er prøvd ut/sammenlignet med utproøvde som vil passe.

OBS!! VIL LIKEVEL ADVARE AT JEG IKKE STÅR ANSVARLIG OM DET SKULLE LUKTE BRENT I BOKSEN DIN! DETTE ER UTPRØVD MED EN 65W X2 CPU FRA AMD, DENNE LÅG STABILT PÅ 37C PÅ FULL LOAD/1.5 TIME, ROMTEMP 22C, UTEN VIFTE! OBS!!

1. Andy Scythe Samurai Master (med 12cm vifte), ta denne av, og den kjøler veldig bra for det
2. ?? Flere kommer ettervert som jeg får testet dette ut.

Hvis du likevel har plass OG du føler at det ikke kjøler godt nok, kan man montere på en ultrastille vifte fra Noctua eller SilenX, men da er det ikke passvit kjølt ;-)

Skjermkort kjøler
Det finnes idag veldig mange gode skjermkort som kommer 'stock' passivt kjølt fra både ATI og nVidia, bare å holde øynene åpne. Likevel, det heftigeste AKKURAT nå (30april, 2008) er Sapphire's 3870 'Ultimate edition' uten tvil. Ett veldig bra kort til de fleste spill, og selvsagt 'overkill' for alt av media, såvel HD/SD etc etc etc. Likevel, det finnes kit der du kan rive av de medfølgende viftene på skjermkort, here goes:

1. Thermalright har en rekke modeller, finn ut hva som passer ditt kort. Fantastisk kjøler, aldri sett maken..
2. Zalman har en rekke modeller, finn ut hva som passer ditt kort.
3. Artic Cooling har to modeller, de skal passe de fleste eldre, og et knippe av de nye i begge leirer.

Strømforsyning
Vifteløs strømforsyning? Ja, det finens det også, men her er det rimelig begrenset på effekt og ikke minst utvalg. Likevel, jeg har testet to av de fire jeg skal nevne, og de leverer det de lover, helt tyst.. :-)

1. Antec Pantom 350W
2. Coolmax CF-400 (400W)
3. Thermaltake PurePower 350W
4. SilverStone ST30NF 250/300W

Men, det er det hvor mye du dytter inn i boksen din da. Dette har alt å si om du i det hele tatt klarer å skru på PC'en etterpå. Hvis du er usikker på hvilken av disse du skulle ha gått for, så kanskje denne kalkulatoren hjelper deg godt på vei:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Er det noe mer å passivt kjøle da?
Vel, man har f.eks minnebrikkene. Det kan være lurt å kjøpe minnebrikker med en slags form for kjøl på seg. Tenker da på f.eks Corsair Dominator, Crucial Ballistix, Kingston Hyper X, Geil Ultra etc..
Kanskje man skulle ha kjølt ned elektronikken onboard også? Finnes en rekke Mos-Fet kjølere fra Thermalright, Zalman, Enzo etc.

Altså, det er ingen grenser egentlig.
Likevel, du må huske på at man kan overleve med litt viftesus også, dette er ment som en 'hardcore guide', for de som vil ha det stille når de roligste/skumleste scenene i en skrekkfilm trer frem. Da er det litt til irritasjon når det uler fremme med boksen :-) Lommeboken og samboer er den som kan sette en stopper for den magiske 0dB grensen du vil ha.

Vannkjøling sa du?
Joda, men NEI! Jeg tør påstå nei. Jeg har sett mange løsninger, både i form av pumper og radiatorer, men det som er en gjennganger er denne forbanna støyen det skaper, da med 'stock' utstyret. Dette gjelder spesiellt pumpeløsningene. Jeg er åpen for innspill på dette, jeg er ikke blind/døv. Kan til dels forsvare radiator løsningene, da man kan bytte ut viftene med mye mer stille vifter, da blir det ikke så ille. Likevel må dette stå på utsiden av HTPC'en og da synker 'WAF' noe grusomt, mens Harry faktoren stiger likeså. Man kan kanskje forlange slangene og plassere alt sammen i ett annet rom, men jeg vet ikke jeg.. kanskje/kanskje ikke.

Drit i alt, klem til med olje!
Ok, hvis ingenting over her er noe for deg, og du vil ha en 0dB PC/HTPC så er det bare å fylle hele boksen med matolje (får sikkert noe billig frityrolje fra nærmeste gatekjøkken) så da vil jeg anbefale deg å lese guiden her: http://www.tomshardware.com/reviews/str ... ,1203.html

Takk for nå,

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 11.58.16 #2 av 4
Postet av: teebee
bra guide :D noe å tenke på når jeg åpner stua for htpc
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 13.02.11 #3 av 4
Postet av: petre2006
Sånn, da kan du 'endre' posten din ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 19.18.47 #4 av 4
Postet av: Rune
Bra guide. Jeg har selv angst for PC støy og har kjørt vannkjøling de siste årene. I min pc har jeg ingen vifter og harddiskene er plassert i en vannkjølt boks for å dempe maksimalt. PRoblemet er at dette ofte ikke funker på små htpc kabinett.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar