Logo

Hvordan koble sammen komponentene mine?

Skriv et svar
26.01.2008 07.26.37 #1 av 4
Postet av: Rocco
Jeg trenger litt råd til å koble sammen det jeg har, og hvilken type kabler som egner seg.

TV: Samsung LE40M87BDX med 3 HDMI
Surround receiver: NAD T760 (DTS og Dolby Digital) med innganger to coax og 1 optisk http://207.228.230.231/info/NAD_T760.pdf
DVD: helios x3000 http://www.helios-labs.com/us/products/X3000/x3000_tech_specs.shtml
5.1 høyttalersystem med aktiv sub
Dekoder fra Canal Digital kommer snart.

Dette er det jeg tror selv:
Fra DVD: HDMI til TV. Coax til Receiver for lyd. Det jeg er usikker på er om jeg bør kable 5.1 output fra DVD til tilsvarende 5.1 input på receiver i tillegg. Spilleren kjører RAW Format videre. I tillegg:når jeg spiller musikk bør jeg vel bare ha stereo og sub ut i høyttalerne:hvordan kan jeg styre det?

Fra dekoder: da jeg må vente på HD dekoder må jeg vel kjøre scart til tv i påvente av HDMI-utgang. Er neste beste å kjøre scart både til tv og receiver, eller scart til TV og evt coax til ledig receiverinngang? Det jeg tenker på er å få surround-lyd når tv-sendingen kjører dette.

Takknemlig for svar og evt link til greie nok kabler (scart, coax, hdmi og sub-/høyttalerkabler)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2008 13.23.20 #2 av 4
HDMI fra DVD til TV
Coax/Optisk fra DVD til Reciver

Nå vet ikke jeg hva slag tuner du har fra før, men bruk scart fra tuner til TV og optisk eller coax fra tuner til reciver.


Skal du kjøpe digitale kabler som HDMI og optisk kan du like greit kjøpe noe billig, da kvalitetsforskjellene er små på digitale kabler i korte lengder (opptill 10m). Analoge kabler som scart derimot har mye større kvalitetsforskjeller, pinsène sitter bedre og selve kontakten er av bedre kvalitet. Skjermingen og tykkelsen på selve kabelen er også bedre rustet. Så, skal du kjøpe scart; kjøp en av merket Supra eller Monster. Hvis det bare skal være en kabel som du skal ha midlertidig, kan du vel bare kjøpe en billig kabel, hvis du overlever med den en stund.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2008 15.39.31 #3 av 4
Postet av: Rocco
Takk for svar. Forstår jeg det da slik at jeg ikke trenger å koble noe 5.1-greier mellom DVD og receiver, men kun fra receiver og ut til høyttalerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2008 17.24.23 #4 av 4
Å bruke analoge kabler ser jeg ingen poeng i, det holder med en coax eller optisk kabel. Høytalerkabler trenger du selvfølgelig :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar