Logo

Hvordan koble opp en Subwoofer.

Skriv et svar
05.08.2005 16.02.22 #1 av 15
Postet av: jarlandre
Driver å bygger hus og skal trekke endel kabler i veggene for å unngå så mye kabelrot. Har tenkt å klargjøre for bruk av sub også. Problemet er bare at jeg aldri har hatt sub og vet ikke noe særlig av det. Har noen spørsmål som jeg regner med at dere eksperter kan besvare ganske enkelt:

1-Hvordan kobles en aktiv subwoofer fra forsterkeren? Phono Kabel (en eller et par?), eller høyttaler-kabel, eller kanskje digitalt? Har ikke peiling.

2-Vet jo ikke hvor det er ideelt å plassere uttaket, men er det sånn at et hjørne nomalt sett er best? Har det noe å si om subben er plassert i front eller i bak-kant av rommet?

3-Vurderer å bruke 2 subber? Noen tips om det? Hva med kobling (har forsterkere normalt sett 2 uttak for sub?).

Takker!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 17.32.05 #2 av 15
Postet av: Bøgge Bakken
1. Bak på forsterker har du noe som heter pre out subwoofer. Her kobler du kabel phonokabel til sub.

2. Nærmere hjørne gir mer bass. vis subben din har to phoinnganger kan man sette på et y-led for å få 3 db økning.

3. Du setter et y-led på utgangen til subben og trekker kabler fram til begge.

Må bare si at jeg ikke er sikker på om man bruker phonokabler. Min sub som er en monster er rimelig tynn og når jeg så på tegningen på pakkningen så trur jeg det var 2 kabler som lå ved siden av hverandre. Det kan nok andre svare bedre en meg på.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 20.48.08 #3 av 15
Postet av: Typhoon7
1. Kobles fra pre out (sub) på forsterker til line in på subwoofer. Bruker 1 stk phonokabel (unntak finnes). Signalet er et monosignal.

2. Det finnes ingen absolutt fasit på plassering av subwoofer. Rommet har mye å si for optimal plassering av sub.

3. Du bruker y-ledd som nevnt over for å splitte signalet. Bruk av 2 subwoofere kan gi mye moro i hjemmekinoen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 13.24.42 #4 av 15
Postet av: Marius305
Bruk en koaxial kabel fra inputt inngangen på din aktivesub til
receiver'en der det står subwoofer.

Dette har jeg gjort og det funker fett det :D :wink:

Anbefales fra meg!!

svar på sprm 3. Ja, noen har det. :)
Jeg har ikke det..
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 14.24.24 #5 av 15
Postet av: Jan A M
"Marius305" skrev:Bruk en optisk kabel fra inputt inngangen på din aktivesub til
receiver'en der det står subwoofer.

Dette har jeg gjort og det funker fett det :D :wink:

Anbefales fra meg!!

svar på sprm 3. Ja, noen har det. :)
Jeg har ikke det..


Bra du driver å anbefaler ting som ikke fungerer da. :?

Det finnes ingen subwoofere med optisk inngang! Og heller ingen recievere med optisk sub utgang. Optisk kabel brukes kun til å digitalt overføre lyden fra dvd/cd-spiller til recieveren. Det går ikke strøm i en optisk kabel, det er lyssignaler. Det vil med andre ord si, at sender (i dette tilfellet en dvd/cd-spiller) må gjøre om det elektriske signalet til lyssignaler, og mottaker (som er recieveren) må dekode lyssignalet til elektriske signaler igjen.

Dette finnes ikke på subwoofere!


Man kan -isteden for optisk kabel- også bruke koaxialkabel mellom dvd/cd-spiller og reciever. Og denne kabelen -altså koaxialkabelen- kan faktisk brukes på subwooferen. Denne koaxialkabelen er egentlig bare en vanlig phonokabel, det er en mono-phonokabel, altså ikke en stereo-phonokabel, som de fleste forbinder med phonokabel. Og jeg er rimelig sikker på at det er en phonokabel (eller koaxialkabel om du vil) du bruker mellom din reciever og sub.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 20.07.44 #6 av 15
Postet av: Even Sundgot
du har heilt rett optisk kabel brukes kun til det.
den kabelen man broker frå subb til recever er ein lignende høytaler kabel med rca hanner på begge sider..

og eit y led er heilt genialt til denne jobben... :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 21.57.51 #7 av 15
Postet av: Marius305
Til Jam A M

hehe, vet det..
Jeg skrev feil.. sry for det..
Jeg bruker koaxial kabel..
Jeg tenkte litt feil når jeg skrev innlegget :(
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 22.05.46 #8 av 15
Postet av: Jan A M
"Marius305" skrev:Til Jam A M

hehe, vet det..
Jeg skrev feil.. sry for det..
Jeg bruker koaxial kabel..
Jeg tenkte litt feil når jeg skrev innlegget :(


Det er da lov å gjøre feil, du trenger ikke beklage det. Men jeg så du skrev det samme i en annen tråd her også, så jeg tenkte det var lurt å få avklart det hele så ingen blir feilinnformert her. Innlegget mitt var ikke vondt ment, selv om det kanskje virka litt slik?

Jeg vet det er lett å blande navn på slike ting.

:wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 12.32.36 #9 av 15
Postet av: orso
Har mast om dette før, men slenger meg på her igjen. Jeg bruker en Monster sub kabel med y-ledd mellom receiveren og subben. Problemet er at det ikke funker noe bra å styre delefrekvensen fra receiveren (Yamaha RX-V650). Er det noen som har erfaring hvordan det blir å bruke vanlig høyttaler kabel mellom sub og receiver?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 12.37.42 #10 av 15
Postet av: Even Sundgot
Eg bruker ein kabel som eg kjøpte på clas for 50kr noke tynt noke men skal bytte dn ut med ein høytalerkabel 4mm og gullplanerte rca kontakter og bruker ikkje y led
å d vill gå som eit skudd ..
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 12.38.01 #11 av 15
Postet av: Jan A M
"bomholt" skrev:Har mast om dette før, men slenger meg på her igjen. Jeg bruker en Monster sub kabel med y-ledd mellom receiveren og subben. Problemet er at det ikke funker noe bra å styre delefrekvensen fra receiveren (Yamaha RX-V650). Er det noen som har erfaring hvordan det blir å bruke vanlig høyttaler kabel mellom sub og receiver?


Erfaring og erfaring. Jeg har prøvd det ved ett par anledninger, husker jeg merka meg at jeg måtte stille volumet på subben en god del høyere når jeg brukte høynivå. Jeg mener også at lydbildet endra seg litt.

Men hvorfor skal du styre delefrekvensen fra recieveren? Har du ikke mulighet for å justere delefrekvens på suben? Og hvordan hadde du tenkt at dette skulle bedre seg ved å bruke høynivå?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 19.13.09 #12 av 15
Postet av: orso
"Jan A M" skrev:
"bomholt" skrev:Har mast om dette før, men slenger meg på her igjen. Jeg bruker en Monster sub kabel med y-ledd mellom receiveren og subben. Problemet er at det ikke funker noe bra å styre delefrekvensen fra receiveren (Yamaha RX-V650). Er det noen som har erfaring hvordan det blir å bruke vanlig høyttaler kabel mellom sub og receiver?


Erfaring og erfaring. Jeg har prøvd det ved ett par anledninger, husker jeg merka meg at jeg måtte stille volumet på subben en god del høyere når jeg brukte høynivå. Jeg mener også at lydbildet endra seg litt.

Men hvorfor skal du styre delefrekvensen fra recieveren? Har du ikke mulighet for å justere delefrekvens på suben? Og hvordan hadde du tenkt at dette skulle bedre seg ved å bruke høynivå?


Så lenge jeg kobler med vanlig sub kabel blir delefrekvensen styrt fra receiveren. Den overstyrer slik at jeg ikke kan endre delefrekvensen bakpå subben. That's the problem.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 21.17.12 #13 av 15
Postet av: Even Sundgot
nei ikkje i alle tilfeler min bruker ein vanelig subb kabel å eg kan stille delefrikvensen bak på subben sin inebygde forsterker..
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 21.19.13 #14 av 15
Postet av: Even Sundgot
unskyld og las spørsmålet litt feil so eg mirsforstod :)
du har heilt rett i det du skriv
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2005 21.00.12 #15 av 15
Postet av: Jan A M
"bomholt" skrev:

Så lenge jeg kobler med vanlig sub kabel blir delefrekvensen styrt fra receiveren. Den overstyrer slik at jeg ikke kan endre delefrekvensen bakpå subben. That's the problem.


Du kan da vel fortsatt justere delefrekvensen bak på suben. Eller er det suben som er laget slik, at ved bruk av den inngangen blir signalet kjørt utenom delefilteret i suben?

Har du mulighet for å justere frekvensen på recieveren, eller er det bare en fast (ujusterbar) frekvens som er satt fra fabrikk (slik er det på min rx-v640, den er satt til 90Hz og kan ikke forandres)?

Jeg skjønner ikke helt problemet ditt. Men det er mulig det bare er jeg som treig i toppen da. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar