Logo

Hvordan koble opp 2stk Subwoofere?

Skriv et svar
06.05.2007 16.57.34 #1 av 14
Postet av: denatus
Heisann.

Jeg lurer på om det går ann å spille to stk subwoofere på en forsterker med kun en "pre-out" til sub? Finnes det noe måte å kobble opp to stk da?

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.05.2007 17.47.43 #2 av 14
Postet av: arntos
Et phono y-ledd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.05.2007 19.29.56 #3 av 14
Postet av: Soundispower
du bruker et sånt:


så kjører du hver sin kabel i hver sin sub :wink:
fåes kjøpt på chlas ohlson etc..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2007 21.53.44 #4 av 14
Postet av: wake
Vil ikke da vinninga gå opp i spinninga? Jeg mener, blir ikke signalet halvparten på hver? To subber som spiller 50% hver, blir vel det samme som én sub på 100%?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2007 22.47.19 #5 av 14
Postet av: Rikky
Neida, Y-ledd går helt fint. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2007 00.53.08 #6 av 14
Postet av: Soundispower
"wake" skrev:Vil ikke da vinninga gå opp i spinninga? Jeg mener, blir ikke signalet halvparten på hver? To subber som spiller 50% hver, blir vel det samme som én sub på 100%?

nei fordi dette er et signal..er ikke verre..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2007 16.24.24 #7 av 14
Postet av: wake
"Soundispower" skrev:
"wake" skrev:Vil ikke da vinninga gå opp i spinninga? Jeg mener, blir ikke signalet halvparten på hver? To subber som spiller 50% hver, blir vel det samme som én sub på 100%?

nei fordi dette er et signal..er ikke verre..


Men et signal har jo også en gitt verdi som forsterkes, vet ikke hvor mange volt det er men la oss si 10v. Når du deler dette signalet så blir det 5v på hver. Hvis forsterkeren forsterker dette signalet 10x, så blir det uten y-ledd 100. Med y-leddet blir det da 50 x 2 = 100. Ergo det blir det samme.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2007 16.51.08 #8 av 14
Postet av: AndreWerdenskrieg
Det var da merkelig. Hvordan kan det da ha seg at jeg får flere db økning mens jeg har volumet på subbene lavere enn da jeg bare hadde én sub?

Receiveren/prosessoren sender jo bare et signal til forsterkeren på subbene og man kan dele det mange ganger uten å tape signal.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2007 19.10.05 #9 av 14
Postet av: Kim René
Nå må du høre på de som kan dette her, wake :P
42PV70, QLN 604mkII, 602mkII, 601mkII. Velodyne CHT-10. Pioneer LX-51.
Infocus SP4800 =/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2007 13.07.58 #10 av 14
Postet av: kamelon

Men et signal har jo også en gitt verdi som forsterkes, vet ikke hvor mange volt det er men la oss si 10v. Når du deler dette signalet så blir det 5v på hver. Hvis forsterkeren forsterker dette signalet 10x, så blir det uten y-ledd 100. Med y-leddet blir det da 50 x 2 = 100. Ergo det blir det samme.


Men hva er et signal da?Det er jo bare en hel haug med elektroner på tur.De vet jo ikke hvor de skal når de kommer til en splitt..Skjønner litt av det du tenker. Man sammenligner jo ofte strøm og spenning med vann. Dersom vi ser for oss et rørsystem der vannet inni har ett gitt trykk. Dette vannet kommer så til ett "kryss"(y-ledd eller splitt) der det deles i to, da tenker du at halve vannet går ene veien og resten andre..Og dermed mindre trykk på begge..Men dette kompenseres jo med størrelsen på røret og trykket..(motstand og strøm).Man vil dermed ha samme "trykket" i begge rørene..Signalet vil muligens tape noe på veien, men dette er et uvesentlig tap. Dessuten vil jo signalet forsterkes på nytt når det når de aktive subbene..Husk at det er her snakk om et linjesignal, og ikke et høyttaler signal..Jeppjepp :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.06.2007 20.18.21 #11 av 14
Postet av: kenti
Det er jo det minste problemet. Selv om signalet skulle bli noe svakere når man splitter det er det jo bare å kompensere litt på subben. Kjører man to riktig kalibrerte subber vil du nok uansett måtte skru ned gain litt, da de to vil gi deg en 6dB økning i forhold til én, altså dobling av lydtrykk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2007 10.42.22 #12 av 14
Postet av: cinematic
Begynner å bli litt gammel denne posten, men følte for å komme med et oppklarende svar i forhold til hva som skjer når du deler signalet...

Det er riktig at signalet vil bli svakere når det skal deles på flere laster, men de fleste effektforsterkere har så høy inngangsmotstand at det vil ha minimal innvirkning på signalet.

Her kan man finne litt terori rundt problemstillingen.
http://stason.org/TULARC/entertainment/audio/car/5-15-Can-I-split-the-single-pre-amp-output-from-my-head-unit.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2007 10.42.47 #13 av 14
Postet av: cinematic
Begynner å bli litt gammel denne posten, men følte for å komme med et oppklarende svar i forhold til hva som skjer når du deler signalet...

Det er riktig at signalet vil bli svakere når det skal deles på flere laster, men de fleste effektforsterkere har så høy inngangsmotstand at det vil ha minimal innvirkning på signalet.

Her kan man finne litt terori rundt problemstillingen.
http://stason.org/TULARC/entertainment/audio/car/5-15-Can-I-split-the-single-pre-amp-output-from-my-head-unit.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2007 21.50.12 #14 av 14
Postet av: wake
Takk skal du ha cinematic, det var et veldig bra svar. Det bekreftet det jeg nevnte, og håper fler av de som har skrevet her får med seg dette. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar