Får presentere meg kort først siden jeg er ny på forumet her!
Jeg er passe voksen til gutt å være og jobber til daglig med salg av maling i Byggmakker, har gjort dette de siste 6-7 år til tross for at jeg har lite praktisk erfaring i faget. Er helfrelst på PS2 og kjører div bilspill off og online. Er i startgropen på et multimedierom nede i kjelleren på 16m2 og satser der på noe lyddemping og projektor (som kan levere det playstation 3 kan produsere) med ett eller annet surroundanlegg, samt det nyeste G25 rattet fra Logitech og nyeste Playseat Evolution. Har også, foruten kjæreste, to jenter under 3 og en spik spenna gæren hund, ca 400 dvder. Vi er litt gla i film ja.
Trenger råd om det meste fremover, men her er litt generelt om maling fra meg:
Bindemidler i maling varierer og er den største faktoren for kvalitet eller ikke:
"Oljebasert" maling er ikke basert på olje, men er basert på et bindemiddel som kalles alkyd, og det må brukes whitespirit som løsemiddel. Den store fordelen med alkyd er malingen flyter lett ut selv, og gir fin finnish i overflaten.
"Vannbasert" maling er heller ikke basert på vann, men basert på bindemiddlet akryl, og vann er løsemiddelet her. Den største fordelen med akryl er at den er mer slitesterk enn noe annet bindemiddel.
"Latexmaling" er også vannløselig, med er bygget opp med det simplere bindemiddelet PVA.
Uten om disse bindemiddlene som er nevnt her finnes flere andre samt kombinasjoner av alkyd og akryl.
Noe å tenke over: Løsemiddelets hovedoppgave er å holde malingen våt til den er kommet på overflaten den skal dekke. Som for eksempel når du beiser huset ditt med en transparent beis så fordamper det rundt 7 liter whitespirite pr 10-liter du påfører. Det vil si at 3 liter tørrstoffer blir fordelt på rundt 50-60m2 panel.
Glansgrad blir oppgitt i % (dvs 0-100
jo nærmere null jo mattere)
02 glans er det matteste som blir levert innen vanlig maling, det flotte med denne (ikke innen lerretsammenheng) er at den har en veldig god evne til å skjule små ujevnheter siden lyset som treffer blir kastet i alle retninger. Den brukes derfor oftest til å male tak med, siden lys som blir reflektert i tak gjerne har lav vinkel i forhold til øyet som ser(sammenlignet med vegg) Det sies at hvis jobben (med det slette taket) er gjort tilfredsstillende så er det vanskelig å se nøyaktig hvor langt opp det er til taket.
Det er derimot en ulempe med absolutt spredning av lyset i sammenheng med lerret siden det er ønskelig at du skal se hvor lerretet er. Det er nok å anbefale å gå opp til glansgrad 05 hvis du velger å forsøke vanlig maling.
Bruker du vanlig maling så avhenger det flere faktorer, underlaget er den største, to vanlige underlag er gips og spon (hvis det er nyoppsatt)
Ved bruk av spon skal man holde seg unna oljemaling/grunning direkte på platene siden det i sjeldne tilfeller kan oppstå voksvandring. D.v.s. at siden sponplater er et restavfallsprodukt full av gammelt oppmalt treverk og jernskrot og diverse kjemiske guffer for å holde dette sammen, så hender det seg at voks vandrer ut av platene og legger seg som en tynn film utenpå oljemalingen. Dette skaper dårlig heft for neste behandling. Det har vist seg at den simpleste malingen PVA (som er et vannløselig bindemiddel) er den eneste som klarer å stoppe slik voksvandring.
Sparkel trenger også god heft, derfor skal grunning ofte gjøres før sparkling (f.eks. på treverk) sånn er det også på spon. Hvis noen anbefaler skjøte/sparkelremse så er det kun i tilfeller hvor gips med forsenkning er brukt, ikke på spon.
Deretter ville jeg limt på en glassfiberstrie som kalles "slett vegg". Den er forholdsvis ny av dato og kan forveksles med en som kalles CP80 av litt eldre dato. Til tross for at "slett vegg" er lettere for amatører å jobbe med enn CP80 (det skal være sagt at enkelte fagarbeiderer skyr CP80 som pesten) er det absolutt å anbefale å være to når man jobber med denne. Ulempen med disse to er at man ikke kan skyve de (oppå limet) inntil forrige lengde man har lagt, så man må treffe på første forsøk eller rive ned hele lengden å prøve på nytt. Anbefalt romtemperatur for slik jobbing er 12-14 grader og legg godt på med lim (grov rull).
Ved ny gips som underlag skal man legge finsparkel i de nedsenkede skjøtene for så å klemme skjøteremsen, laget av papir og ikke noe annet lurt, (med rett side mot sparkelmassen) ned med sparkelspaden i den våte sparkelen for så å la det tørke. Skulle du oppdage bobler i skjøteremsen p.g.a. at det er for lite sparkel i fordypningen til at remsen får kontakt så er tiden inn til å få bukt med problemet mens sparkelen er våt (bittert erfart av undertegnede). Riv av remsen og legg i mer sparkel for så å legge i en ny remse.
Deretter skal man legge et meget tynt lag med sparkel over plateskjøten og ca 5-10cm utenfor fordypningen å la det tørke for så til slutt å legge et like tynt lag ennå bredere. En ting er sikkert at legger man for mye sparkel så får man en seriøs jobb med å pusse dette vekk (bittert erfart av undertegnede)
Når det hele er 100% slett kan man legge "slett vegg" på samme måte som ved spon men uten grunning siden fibrene i papiret på gipsplatene sveller litt opp og vokser seg inn i limet mens det er vått og skaper heft på den måten.
Nå er vi tilbake til malingen igjen, uansett hvilken maling du velger å bruke så bør du tenke på at temperaturen i rommet er med på å påvirke resultatet ved at malingens "åpentid" effektivt kan forlenges slik at malingen rekker å flyte ut å bli jevn i overflaten. Det er i utgangspunktet ingen grunn til å bruke oljemaling (til tross for at den har lengere åpentid enn vannmalinger) på glassfiberstrie. Bruk korthåret rull å før på tre tynne strøk, i stedet for to tykke, mens romtemperaturen er lav. (gjelder når du maler lerret, ikke kontoret på jobben)
Lykke til!