Logo

Hvor kjøpe kalibrerings DVD og lydtrykksmåler

Skriv et svar
14.11.2005 07.49.22 #16 av 24
Postet av: orso
"Flageborg" skrev:For det første MÅ du ha en RadioShack, for de lave frekvensene.
Selv bruker jeg The Calibrator 6.1 til lyd-innstilling. AVIA bruker jeg også. DVE har jeg også, og den har noen elementer for lyd som jeg også bruker.

Hva er resultatene du får med YPAO?


Delefrekvensen blir satt til 160 hz, vel og merke etter at jeg har kjørt subben sitt eget kalibreringssystem (Infinity kappa med RABOS). Før jeg brukte RABOS, ble delefrekvensen konsekvent satt til 120 hz. Ellers synes jeg den setter volumet alt for høyt på subben. Har (eller hadde) Tannoy MX4 som front. Solgte de faktisk i går.
Trenger man både The Calibrator og AVIA? Hvilke er best? Og hvilke er best på bilde (DVE kanskje)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2006 20.54.17 #17 av 24
Postet av: YamaLab
Er DVE fremdeles den beste kalibrerings DVD? Skal kalibrere både plasma og LCD projector.

YamaLab.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 21.16.58 #18 av 24
Postet av: øivindo
"Draugen" skrev:Jeg sliter med farger som flyter (Denon 1710 til Sanyo tv), spesielt i mørkerøde partier (flamme i ladder 49) og mørk hud. Ønsker å prøve snutt fra Star Wars DVD før jeg eventuellt kjøper en spesial DVD. Så hvor finner jeg snutten? Jeg klarer ikke finne den i noe menyer.

Edit:
Fant den, og det hjalp betraktelig. Men gleder meg til TVn byttes ut med projektor.


Hei hvilken star wars film har snutten for kalibrering av tver?
Jeg fant på star wars 2
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2006 20.39.54 #19 av 24
Postet av: orso
Har nettopp bestilt PAL versjonen av DVE fra dvdsoon. Er det slik at bildet som man kalibrerer med DVE kun gjelder for DVD spilleren og ikke TV signalene? Da burde vel kjøpt NTSC versjonen siden de fleste filmene jeg har er sone 1.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2007 11.15.06 #20 av 24
Postet av: Droigan
Lurer og paa dette.

Bruker en modifisert X-box til aa spille DVDer. Har for det meste Sone 1 DVDer etter aa ha bodd i USA i mange aar. Boer jeg dermed kjoepe en NTNC kalibrerings DVD?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2007 12.22.13 #21 av 24
Postet av: orso
"Droigan" skrev:Lurer og paa dette.

Bruker en modifisert X-box til aa spille DVDer. Har for det meste Sone 1 DVDer etter aa ha bodd i USA i mange aar. Boer jeg dermed kjoepe en NTNC kalibrerings DVD?

Har forhørt med litt mer. Det er litt blandete meninger. Noen mener PAL versjonen fungerer veldig bra med NTSC filmer, mens andre mener det er en del forskjeller og at det er best å kjøpe begge og ha ulike innstillinger. Har fått med at de som mener det sistnevnte har projektor, og da er sikkert forskjellen noe større. Det har forresten kommet en HD versjon nå av DVE.

Skulle ellers ønske noe kunne lage en enkel brukerveiledning til DVE. Har lastet ned den saken fra nettet, men synes den er altfor komplisert. Har brukt Gorm sin kortversjon, men kunne tenke meg å lære resten av testmateriale også.
Noen som vet hvordan man skal få testet gråskalaen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2008 04.08.11 #22 av 24
Postet av: jordan
JEg ser at play.com er utsolgt og venter på nye. Da skal jeg bestille med en gang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2008 11.31.13 #23 av 24
Postet av: staffel
Lurer på 2 ting, er det nødvendig og merker man forskjell? Nå er jeg en "Nybegynner" på øret.
Og kan man bruke dette til å måle dB i bil?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 13.06.19 #24 av 24
Postet av: AV-Marius
"Knut" skrev:Jeg er også på utkikk etter en db-måler, men det må da finnes en som er enklere enn de overnevnte? Samboeren min trenger også en db-måler for å måle støy i forbindelse med sin bedrift, og da blir det håpløst for henne å stille inn range osv. Det virker som om du nesten må vite på forhånd hvor høyt du spiller for å få riktig avlesning.
Så på "Pimp my ride" her om dagen, der de installerte en subwoofer de måtte heise inn i bilen med kran (tror den var 22"), og der hadde de en enkel db-måler med en mikrofon i front, display og maks to knapper tror jeg ... anyone?


Om samboeren din skal måle støyforhold på jobben (for så å slå i bordet til sjefen e.l.), så må man måle LEQ verdi. Dette er lydnivå over tid, og her kreves det dyrere saker enn overnevte målere. Jeg anbefaler å leie en fra en firma som driver med akustikk eller med instrumentutleie.
The Terminator - BNC Terminator
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar