Logo

Hvisking i fronthøyttalerne

Skriv et svar
07.11.2006 07.46.55 #1 av 4
Postet av: Moonlit
Jeg har i lang tid kun hatt et par Dali suite 0.7 fronthøyttalere pluss Dali subwoofer, ingen senterhøyttaler. Har også hatt en gammel Sony 29" TV.

Nå er det tid for hjemmekino, lerret er på plass, og jeg har kjøpt en brukt senterhøyttaler (Sonab) som jeg er ganske fornøyd med. Tidligere har jeg skrudd av rear/center på forsterkeren, slik at senterkanalen ble fordelt over fronthøyttalerne. Dette gir ikke så veldig bra talegjengivelse, men er greit nok.

Jeg har en NAD T742 forsterker, og nå som jeg har koblet på og skrudd på senterhøyttaleren legger jeg merke til en irriterende effekt.

Problemet er at på f.eks The Village DVD-en hvor det er veldig mye konversasjon, høres talen som en forvrengt hvisking fra fronthøyttalerne. Om jeg kobler fra senter forsvinner 98% av all talen, men den lille biten som fortsatt kommer høres mer eller mindre ut som støy i 10khz+-området. Støyen er bare der når noen faktisk snakker.

Når jeg nå koblet på senteren igjen så legger jeg merke til hviskingen, og den irriterer meg.. Jeg kan mute det ved å skru ned diskanten, men det er ikke noen optimal løsning.

Dette er igjen fraværende på andre filmer, f.eks Matrix Reloaded.

Begge filmene ble spilt fra en PC med DVD-spiller med S/P-DIF digital utgang med Dolby Digital over TOS-link inn til NAD-forsterkeren.

For alt jeg vet kan dette være noe som stammer fra lydkortet på PC-en (innebygget på EPOX-hovedkortet), eller kan det være noe i NAD-en?



Skal prøve på flere filmer etterhvert..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2006 12.12.26 #2 av 4
Postet av: Mr Sunny
hallo!
Jeg har en NAD 753, jeg skal prøve å høre etter selv, om det blir hvisking.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2006 10.01.40 #3 av 4
Postet av: nutts
Har du husket på å sette DVD softwaren til å sende all lyd til den digitale utgangen på lydkortet ditt?
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 03.27.46 #4 av 4
Postet av: Zleepyme
"Moonlit" skrev:Jeg har i lang tid kun hatt et par Dali suite 0.7 fronthøyttalere pluss Dali subwoofer, ingen senterhøyttaler. Har også hatt en gammel Sony 29" TV.

Nå er det tid for hjemmekino, lerret er på plass, og jeg har kjøpt en brukt senterhøyttaler (Sonab) som jeg er ganske fornøyd med. Tidligere har jeg skrudd av rear/center på forsterkeren, slik at senterkanalen ble fordelt over fronthøyttalerne. Dette gir ikke så veldig bra talegjengivelse, men er greit nok.

Jeg har en NAD T742 forsterker, og nå som jeg har koblet på og skrudd på senterhøyttaleren legger jeg merke til en irriterende effekt.

Problemet er at på f.eks The Village DVD-en hvor det er veldig mye konversasjon, høres talen som en forvrengt hvisking fra fronthøyttalerne. Om jeg kobler fra senter forsvinner 98% av all talen, men den lille biten som fortsatt kommer høres mer eller mindre ut som støy i 10khz+-området. Støyen er bare der når noen faktisk snakker.

Når jeg nå koblet på senteren igjen så legger jeg merke til hviskingen, og den irriterer meg.. Jeg kan mute det ved å skru ned diskanten, men det er ikke noen optimal løsning.

Dette er igjen fraværende på andre filmer, f.eks Matrix Reloaded.

Begge filmene ble spilt fra en PC med DVD-spiller med S/P-DIF digital utgang med Dolby Digital over TOS-link inn til NAD-forsterkeren.

For alt jeg vet kan dette være noe som stammer fra lydkortet på PC-en (innebygget på EPOX-hovedkortet), eller kan det være noe i NAD-en?



Skal prøve på flere filmer etterhvert..





Tror dette skyldes lydkort på pc. Hvis DVD platen er orginal da og ikke rippet, for da kan det være det.

Anbefaler å låne/kjøpe en vanlig dvd spiller som du kobler til anlegget.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar