Logo

Hvilket HDTV/fremmviser til kommende PS3/Xbox 360 bør en ha?

Skriv et svar
25.07.2005 17.01.37 #1 av 8
Postet av: MasterCB
Har sterkt vurdert å kjøpe meg ett nytt HDTV til kommende
Xbox 360 og PS3.
( Fins det fremmviserer som er bedre/like god som HDTV? )

Lurte på hvilket HDTV/Fremmviser en bør ha for å få best mulig bilde.

Siden Xbox 360 kun støtter 720p på ditt beste, (slik jeg har forstått)
så ser vi heler på PS3 spesifikasjonene.



Som di fleste vet, så støtter PS3 disse:

Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
HDMI: HDMI out x 2
Analog: AV MULTI OUT x 1
Digital audio: DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1

Støtter alle HDTV HDMI?

(Har hørt at 720p er litt bedre enn 1080ip, for 720p har ikke noe etterslep sammenlignet med 1080p, som da bruker "interlace"-ett-eller-annet funksjon.) :?

Og hvis en kjøper et 1080p HDTV,
kan en da velge om en vil bruke/emulere/konvertere 480i, 480p, 720p.
Eller blir alt konvertert om til 1080p atumagisk.? :|




-------------------------------------------------------------------
Så hvilket/hva slags HDTV/fremmviser bør/kan en kjøpe for å få best/mest mulig ut av bildekvaliteten til PS3?
(og som støtter HDMI)


Sikkert mange som lurer på det samme.

Takker for alle gode svar. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2005 17.17.51 #2 av 8
Postet av: arntos
Hei og velkommen til forumet.

Første spm er jo pris, finnes jo mange gode alternativer om pris ikke spiller noen rolle. Størrelse på bildet?

En av de beste HDTVène som finnes i dag er 42PV500 fra panasonic. Finnes en lengre tråd på denne TVèn på forumet.
Ellers er PTAE700 en god projektor som koster ca 12K.

TV som støtter 1080P, DYRT om du får tak i en.
Alle TVÈr merket med HD READY støtter HDMI / DVI. i 720P og 1080i i 50 og 60 HZ.

Kommer du med info på pris og bilde størrelse er det lettere å komme med hjelp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2005 23.31.52 #3 av 8
Postet av: MasterCB
Hmmm... både "PANASONIC PT AE700" og "Panasonic TH-42PV500"
virket slettes ikke dumme nei.

Panasonic TH-42PV500: 8)
http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?katalognr=99

PANASONIC PT AE700: 8)
http://www.avland.co.uk/panasonic/ptae700/pt-ae700.htm


Og begge støtter opp til 1080i, (ihvertfall som jeg forstod det.) noe som er bra.
Men er "p" merkbart bedre i forhold til "i"? :?:

Men siden "PT AE700" er prosjektor, så kan en få større bilde for mindre penger sammenlignet med "PV500".

Blir kvaliteten på bildet mer eller mindre dårligere med prosjektoren? :?:
(Med tanke på at en også har et godt lerret)
Siden bildet kan bli en del større. enn "PV500"'s 42".

Hva blir egentlig å foretrekke mellom disse 2?
Er det noe jeg bør tenke på med + og - sider med disse 2?

Penger er til for å brukes, :lol: og har lenge hatt lyst på et skikkelig godt HDTV/prosjektor. :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 07.10.26 #4 av 8
Postet av: Bombadil
Vil du få den beste kinostemningen så vil nok prosjektoren gi deg dette. Men så har nok pv500 bedre bildekvalitet. Men så har de også en temmelig stor prisforskjell.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 10.08.57 #5 av 8
Postet av: kjelle
jeg bruker pv500 til spilling.og bildet er heilt fantastisk.(x-box og ps2) og med ps3 vil jo dette bare bli ENDA bedre.for å ha prosjektor må du ha ett meget mørkt rom skal det funke.
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2006 11.11.54 #6 av 8
Postet av: finn65
"kjelle" skrev:jeg bruker pv500 til spilling.og bildet er heilt fantastisk.(x-box og ps2) og med ps3 vil jo dette bare bli ENDA bedre.for å ha prosjektor må du ha ett meget mørkt rom skal det funke.


Hvilken kabel bruker du til ps2?. Har du merket noe til innbrenning etter langvarig spilling? Takk for svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2006 22.12.38 #7 av 8
Postet av: Bromlebassen
Hallo der. Jeg ser du faktisk er inne på akkurat samme tankene som meg. Jeg kjøpte meg akkurat en ny TV med tanke på Ps3. Det er en ting du må legge merke til ved den plasma skjermed jeg så linken til der oppe. Den har "native" resolution på 1024 x 768. Dette er ikke HD oppløsning, men TVen takler likevel HD formater ved å skallere dem ned til denne oppløsningen. Var jeg deg, så ville jeg heller vurdert en høyere oppløsning. Engen 1366x768, eller 1900x1080. Disse er de oppløsningene per dato som takler HD best. Det sistnevnte er jo selvsagt det aller aller beste. Finnes knapt TVer som har denne oppløsningen. 1366 tver finnes det nok av, og disse viser fantastisk 720p bilder, men ikke like godt 1080i bilder som TVene med 1900x1080 i oppløsning.

Når det gjelder spill og spilling gennerelt er det jo 1080p som er kongen på haugen... eller så skulle man tro. For det første er det veldig få TVer som i det hele tatt støtter dette formatet. De fleste HD tver i dag strekker seg kun opp til 1080i. P står for Progressivt signal, og dette gir generellt mye bedre og mindre tåkete bevegelser i bildet. Dermed er P absolutt å foretrekke når det kommer til spill, i og med at ting ofte beveger seg svært raskt. Dermed er det mest naturlig å velge 720p til spill. Uansett om man hadde hatt full støtte for 1080p, så måtte man nok regne med at Frame Raten synker ganske kraftig fra 720p til 1080p.

Når det kommer til ditt valg mellom TV eller prosjektor, er det jo nettopp det at prosjektor vet jeg ikke stort egentlig. Vet bare at man må ha det mørkt for å kunne se på prosjektor, noe som kan ødelegge litt. Når det kommer til hva slags TV du burde velge, har jeg lest rundt om på nettet at de fleste anbefaler på det sterkeste LCD fremfor Plasma på akkurat dette området. Konsoll og PC blir sett på som LCDs sterke side, mens hjemmekino film opplevelse blir best på Plasma etter som jeg har forstått det. Jeg endte selv opp med å kjøpe en 40 tommers LCD skjerm... DYR... men nå er jeg i alle fall klar for PS3. De beste LCD TVene i dag er nok Samsung LE40M61B (min lille skatt), som er en 1366x768 skjerm, og så har vi Philips 37PF9830. Når det kommer til hvilken av TVene som er mest avansert, er det ikke tvil om at dette er Phillipsen. På den andre side er denne TVen også der efter i pris. Denne TVen har dessuten full 1900x1080 oppløsning, noe som funker veldig bra for deg dersom du vill heller spille i 1080i. Man kan jo også på sett og vis advare litt mot å kjøpe så stor oppløsning også, i og med at dette vill igjen slå ut på de vanlgie TV signalene dine, som vill antagelig vises i all sin detalj, som ikke nødvendigvis er en god ting når man tenker på at detalsjen på vanlige TV sendinger ikke er veldig god. Valget er opp til deg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2006 00.18.37 #8 av 8
Postet av: minhjemmekino
Hei

Ser noen her spurte om forskjellen.... på eksempelvis 1080i og 1080p.

Interlaced video oppdaterer bildet linjevis, annenhver linje først deretter resten.... nesten som vanlig TV blir sendt i dag. Det største minuset her er når bildet forandrer seg raskt, da oppstår problemet at den siste delen av linjene kommer når bildet egentlig er forandret, altså den siste halvdelen av ett bilde kommer når neste bilde skulle vært vist. Dette vil vi oppfatte som dårlig kvalitet og/eller lav oppløsning.

Ett progressivt signal oppdaterer hele bildet på en gang noe som er den aller beste løsningen.

Forskjellen er så stor at ett 720p signal vil oppfattes som bedre enn 1080i (tror jeg). Avhenger litt av videokvalitet ellers.

Har selv kjøpt en Amoi 37 som er den eneste TV-en til under 20 000 som jeg har sett med 1920x1080 oppløsning og kan vise 1080p video i sin fulle prakt. Er knallfornøyd med den!!

Her er en link til TV-en http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP. ... 20LC37AF1E

De som velger å kjøpe denne vil ikke angre.... :D
Aldri for mye effekt!! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar