Logo

Hvilken Plasma skal jeg kjøpe.

Skriv et svar
16.05.2004 22.13.43 #1 av 11
Postet av: BjørnChrister
Har bestemt meg for å handle inn en Plasma TV nu når jeg får feriepengene mine. Har vært og kikket litt rundt på forskjellige forhandlere og funnet noen alternativer.

Jeg ønsker ikke å bruke mer enn maks 40.000 på Plasma slik at det utelukker de aller dyreste apparatene. Hadde tenkt meg 42/43 tommers størrelse.

TV'n skal henge på vegg.

Er det noen som har noen forslag til hvilket apparat jeg bør satse på. Ser jo at det finnes apparater til like over 20k.
BC
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2004 22.30.07 #2 av 11
Postet av: Roar
Var innom en av Elkjøp forretningene i Oslo i helga. Der hadde de 2 apparater under 30.000,-

Den ene var en Philips 42PF9945 og den andre var en Thomson modell. Ser at på nettsiden så står Philips til en helt annen pris, mens den Thomson modellen ikke er nevn engang på siden.

De virker iallfall ut som om begge var 2 gode apparater.

De hadde også en neste likedanne Philips som nesten kostet 50k.
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.05.2004 17.57.07 #3 av 11
Postet av: BjørnChrister
Hva er det egentlig som er forskjellen på 42PF9945 og 42PF9965. Er den første en gammel modell. Er den mye dårligere enn 42PF9965?

Er det noen som har sammenlignet disse?.
BC
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.05.2004 20.50.48 #4 av 11
Postet av: Knut
"BjørnChrister" skrev:Hva er det egentlig som er forskjellen på 42PF9945 og 42PF9965. Er den første en gammel modell. Er den mye dårligere enn 42PF9965?

Er det noen som har sammenlignet disse?.


Hei, har ikke så peiling på plasmaskjermer, men hovedforskjellen her er vell oppløsningen på skjermene. 42PF9945 har en oppløsning på 852 x 480 Pixel, mens 42PF9965 har en oppløsning på 1024 x 1024 Pixel. Har du 10.000 ekstra ville jeg uten tvil gått for 42PF9965 med mye bedre oppløsning ... som sagt, har ikke peiling på plasma ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.05.2004 21.19.55 #5 av 11
Postet av: Rune
Personlig så syns jeg 42PF9945 er en bedre TV enn 42PF9965.

Ifølge papirene så har 9965 mye større oppløsning, men det stemmer desverre ikke. Den har et såkalt ALiS panel på 1024 x 1024 pixlers oppløsning. Dette betyr at det reelt er 1024 x 512 pixlers oppløsning. Altså bare litt flere linjer enn 9945.

Begge apparatene har Natural Motion som jeg syns er en fin funksjon, spesielt på så store apparater som dette. Problemet er at på 9965 så må Pixel Pluss være aktivisert for at dette skal fungere. Ved direkte sammenligning så sær man hvor mye Pixel Pluss forverrer bildekvaliteten. Det oppstår en rekke digitale artifakter i bildet akkurat som man har kraftig MPEG kompriering, noe som gjør at bildet blir ubrukerlig, (etter min mening) Dermed må man ha av Pixel pluss og dermed funker ikke Natural Motion.

9945 har innbygd tuner som betyr at kablene må gå opp til selve apparatet. Dette er en ulempe hvis man skal henge apparatet på vegg da man må ha kablene opp langs veggen ( det følger med en skinne for å skjule disse)

9945 har progressiv komponent inngang. Dette har ikke 9965 noe som er en skandale.

I tillegg er det bedre sortnivåe på 9945 grunnet at de bruker et bedre panel.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.05.2004 20.16.25 #6 av 11
Postet av: BjørnChrister
Da har jeg investert i en 42PF9945 Plasma TV fra Philips. TV'n er på tilbud på Elkjøp til 24.995 noe som er en knallpris spør du meg.

Har hengt den på veggen (feste fulgte med) og har koblet til min nye DVD spiller. Kjøpe den som Roar så hjertelig anbefalte på forumet. De hadde også den på tilbud til 1395,-

Jeg bruker progressivt komponent signal inn på den fra DVD spilleren. Slet litt med å få bilde først, men når jeg fikk satt den til Progressiv pal fungerte det utmerket.

Er kjempefornøyd med TV'n. Syns natural motion teknikken som gjør at alt flyter så gjevnt er bra. Sammenlignet på butikken med apparater uten det og det var klart mye bedre med Natural Motion.
BC
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.05.2004 21.27.48 #7 av 11
Postet av: Knut
"BjørnChrister" skrev:Da har jeg investert i en 42PF9945 Plasma TV fra Philips. TV'n er på tilbud på Elkjøp til 24.995 noe som er en knallpris spør du meg.

Har hengt den på veggen (feste fulgte med) og har koblet til min nye DVD spiller. Kjøpe den som Roar så hjertelig anbefalte på forumet. De hadde også den på tilbud til 1395,-

Jeg bruker progressivt komponent signal inn på den fra DVD spilleren. Slet litt med å få bilde først, men når jeg fikk satt den til Progressiv pal fungerte det utmerket.

Er kjempefornøyd med TV'n. Syns natural motion teknikken som gjør at alt flyter så gjevnt er bra. Sammenlignet på butikken med apparater uten det og det var klart mye bedre med Natural Motion.


Heldiggris !
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2004 07.39.54 #8 av 11
Postet av: fredde
"Rune" skrev:Personlig så syns jeg 42PF9945 er en bedre TV enn 42PF9965.

Ifølge papirene så har 9965 mye større oppløsning, men det stemmer desverre ikke. Den har et såkalt ALiS panel på 1024 x 1024 pixlers oppløsning. Dette betyr at det reelt er 1024 x 512 pixlers oppløsning. Altså bare litt flere linjer enn 9945.

Begge apparatene har Natural Motion som jeg syns er en fin funksjon, spesielt på så store apparater som dette. Problemet er at på 9965 så må Pixel Pluss være aktivisert for at dette skal fungere. Ved direkte sammenligning så sær man hvor mye Pixel Pluss forverrer bildekvaliteten. Det oppstår en rekke digitale artifakter i bildet akkurat som man har kraftig MPEG kompriering, noe som gjør at bildet blir ubrukerlig, (etter min mening) Dermed må man ha av Pixel pluss og dermed funker ikke Natural Motion.

9945 har innbygd tuner som betyr at kablene må gå opp til selve apparatet. Dette er en ulempe hvis man skal henge apparatet på vegg da man må ha kablene opp langs veggen ( det følger med en skinne for å skjule disse)

9945 har progressiv komponent inngang. Dette har ikke 9965 noe som er en skandale.

I tillegg er det bedre sortnivåe på 9945 grunnet at de bruker et bedre panel.


Jeg fikk min 9945 i går og fant ingen skinne til å skule kabler med.... Hva med deg BjørnChrister fikk du med skinne?

Ellers så må jeg bare si at bildet et helt rått, og er enig med Rune.... Har en kompis som har 9965 og pixelpluss blir bare helt feil for meg....Masse digitale artifacts som kødder opp bildet....

Kjempefornøyd så løp og kjøp....

Hmmm, hva er det egentlig med de fargene på forumet her da...veldig mørkt :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2004 18.06.50 #9 av 11
Postet av: BjørnChrister
Så ikke noe i esken, men nå tok jeg TV'nm ut av esken i butikken for å slippe å kaste den hjemme. Kanskje den ble oversett.
BC
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2004 08.12.18 #10 av 11
Postet av: fredde
"BjørnChrister" skrev:Så ikke noe i esken, men nå tok jeg TV'nm ut av esken i butikken for å slippe å kaste den hjemme. Kanskje den ble oversett.


Neida, har snakket med Philips consumer products og de sier at det ikke følger med på denne modellen.....

Fornøyd ellers da? Jeg er meget fornøyd bortsett fra at man kan se litt slep/graderinger på hudtoner når kamera går hurtig fra side til side, men det er kanskje en justeringsak?

Mvh
Fredde
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2004 01.22.25 #11 av 11
Postet av: asimon
Viser til understående tekst som beskrevet i et annet svar her:
Jeg bruker progressivt komponent signal inn på den fra DVD spilleren. Slet litt med å få bilde først, men når jeg fikk satt den til Progressiv pal fungerte det utmerket.

Jeg har også en 42PF9945, og lurer på om "progressivt komponent signal" er bedre enn en Monster-scart fra en JVC combi DVD/SVHS ?

I tilfelle, hvordan kobler jeg til denne, og med hvilke type kabler?
Jeg skal ha digitaldekoder snart, som kobles til DVD/VHS`en. Blir det et problem med progressivkomponent?

Jeg har ikke peiling, så jeg bare spør... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar