Logo

Hvilken DVD-opptaker bør jeg kjøpe?

Skriv et svar
03.06.2005 13.38.16 #1 av 26
Postet av: LPE
Heisann.

Jeg har null peiling på DVD-opptakere, så jeg håper at dere kan hjelpe meg igang. Når jeg skal legge igjen en del tusenlapper på en DVD-opptaker nå, håper jeg at jeg har funnet den som passer best for mitt formål.

Her er noen av tingene som er viktig for meg:

[list]Harddisk
Opptaks-scheduler
Kan jeg få slik EPG-TV-oversikt uten å ha parabol?
Netverkstilkobling? Overføring av opptak til PC / Avspilling av filer som ligger på PC'en... Er dette mulig?[/list:u]

Når jeg har tatt opp med PC'en er det ofte at bildet ender opp med å se slik ut:


... det ække så stas. Derfor håper jeg at en DVD-opptaker vil gi bedre bildekvalitet. Nå må det sies at jeg bare har kabel-TV, altså analog tilkobling. Så jeg antar at jeg ikke vil få noen uttelling for en slik HDMI-kabel f.eks. Håper at dere kan fortelle meg litt mer om dette. :)

Ser frem til svarene. :D
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 13.58.58 #2 av 26
Postet av: Knut
Det er mange som spør om harddiskopptaker for tiden (sikkert en om dagen), sjekk litt på forumets dvd-spiller-side eller foreta et søk i forumet etter hdd-opptaker/dvd-opptaker.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 14.11.15 #3 av 26
Postet av: Rune
Hvis du ønsker EPG er det nok kun KISS 558 som kan tilby dette. Denne tilbyr programguide via internett hvis man har bredbånds linje. Den kan også spille av filer fra PC.

se fullstendig informasjon her:
http://www.kiss-technology.com/?p=558&v=users

Men legg merke til at dette ikke er en DVD opptaker da den kun kan ta opp på harddisk.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 14.21.18 #4 av 26
Postet av: LPE
Takk for svar.

@ Knut:

Ja, jeg skjønner det. Sorry. Føler bare at jeg har rota meg fullstendig bort i denne jungel'n av info, så nå måtte jeg prøve å få litt ny input. :)

@ Rune:

Okei, takk. :)

Så hvis jeg skulle stå mellom disse to:

Kiss DP-558 (200 GB) - http://www.deal.no/produkt.cfm?id=79220&sb=99&lb=0
Pioneer DVR 530 (160 GB) - http://www.hjemmekino.no/database/recinfo.aspx?ID=54

.... Hvilken ville du valgt? Hvilken gir best bildekvalitet, og vil jeg merke noen forskjell mellom disse to når jeg bare har kabel-TV? Vil nødig få opptak som det jeg viste i innledningstråden.

Er forresten Deal rimelig? Ser at de har oppgitt kr 5.490,- som prisen på en 200GB mens dere har kr 5 995,- som veil. pris på 80GB-modellen.

På forhånd takk. :D
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 14.28.02 #5 av 26
Postet av: Rune
Prisen på Kiss DP558 har gått noe ned siden den ble lagt inn i basen og jeg har tydeligvis ikke oppdatert den i det siste. Anbefaler å ta en titt på flere nettbutikker for å sjekke pris.

Personlig har jeg bestilt en DVR 530 allerde. Grunnet til at jeg valgte den er brukervennligheten som overgår de fleste med flere hakk.

Kiss har hatt et rykte på seg for å være ustabile og folk har slitt med den.

Se test her:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=111306


Skal prøve å få den inn til test selv.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 14.48.19 #6 av 26
Postet av: Knut
"LPE" skrev:Takk for svar.

@ Knut:

Ja, jeg skjønner det. Sorry. Føler bare at jeg har rota meg fullstendig bort i denne jungel'n av info, så nå måtte jeg prøve å få litt ny input. :)



Misforstå meg riktig her - det er bare å spørre i vei, for det er nesten bunnløs kompetanse knyttet til dette forumet! Det var altså ikke ment som noe kritikk :wink:
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 17.17.52 #7 av 26
Postet av: LPE
@ Rune:

Okei... så hvis jeg skal tro at Site Admin har orden i sysakene sine, så er valget Pioneer DVR 530? :D ... Hva legger du forresten i dette med brukervennlighet?

Og hvis man skulle sammenlikne opptakskvalitet, da? Vil jeg merke forskjell mellom maskinene, eller gjør man bare det hvis man har en krystallklar kilde?

Noe annet jeg har sliti litt med når jeg har tatt opp på PC'en har vært usynca lyd i opptaket... Er det noe man slipper med en DVD-opptaker?

@ Knut:

Hehe... Ja, dette er vel det nærmeste man kommer ekspertene på feltet.... Syns ofte folk i butikkene ikke har peiling uansett. Men det hindrer dem ikke fra å komme med skråsikre svar... :P ... Men jeg skjønner at det er litt irriterende å stadig få inn nye medlemmer som ikke bidrar på andre måter enn å skulle safte kunnskap. Så jeg håper at jeg kan bidra med litt drahjelp etterhvert. ;)
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 17.28.01 #8 av 26
Postet av: arntos
Må bare si at jeg støtter Rune i Pioneer sin 530. Hadde jeg hatt bruk for en DVD brenner hadde jeg kjøpt den selv. Brukervennlighet har en del så si for hvor mye et slikt produkt vil bli brukt. Her gjøres alt med enkle tastetrykk....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 17.29.41 #9 av 26
Postet av: Knut
"LPE" skrev:

@ Knut:

Hehe... Ja, dette er vel det nærmeste man kommer ekspertene på feltet.... Syns ofte folk i butikkene ikke har peiling uansett. Men det hindrer dem ikke fra å komme med skråsikre svar... :P ... Men jeg skjønner at det er litt irriterende å stadig få inn nye medlemmer som ikke bidrar på andre måter enn å skulle safte kunnskap. Så jeg håper at jeg kan bidra med litt drahjelp etterhvert. ;)


Fortell om din erfaring med den opptakeren du kjøper. Jeg har en Sharp hdd-opptaker med 80 giga, og er meget fornøyd med den. Den har ikke alt du er ute etter, men jeg kan i allefall si at hverdagen blir en helt annen med hdd-opptaker. Særlig genialt er det å "pause" live tv. Opptakene blir i fantastisk god kvalitet, det eneste er at lyden kan bli litt kjipere, i og med at den formidles gjennom en scart-kabel som regel.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 17.41.10 #10 av 26
Postet av: LPE
@ arntos:

Ja, jeg antar at brukervennlighet er viktig... men hvor er det man får tak i DVR 530, da? Iflg. guiden er dette en "kommende modell", og jeg har ikke klart å finne den på nettet. Pioneer DVR-520H-S er det nærmeste jeg kommer. :?

@ Knut:

Ja, det er klart at jeg skal fortelle hva jeg får utav det. ;) ... Men først må jeg vite at jeg velger riktig. :D
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 22.40.47 #11 av 26
Postet av: Rune
I kveld fikk jeg tittet litt på DVR 630.

Brukervennligheten er uovertruffen som vanlig. Når det gjelder styring av ekstern dekoder via infarødt signal er jeg faktisk litt usikker om det fungerer i norge. Dette fordi oppsettet av dette var under Guide + som ikke fungerer i Norge. Men jeg prøvde bare 1 minutt på dette, skal komme tilbake til det senere når jeg får min DVR 530.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2005 12.41.33 #12 av 26
Postet av: LPE
Okei, nå svirrer det et par spørsmål rundt i hodet mitt som jeg håper at dere kan tilintetgjøre for meg:

:arrow: Blir bildkvaliteten slik jeg ser den på TV'en og ikke slik jeg har fått den på opptakene fra TV-kortet (eksempel i innledningstråden)?

:arrow: Hvor får man tak i denne Pioneer DVR 530? ... og nå nevnte du nettopp DVR 630... Hva er forskjellen?

:arrow: Kan jeg gjøre overlappende opptak på forskjellige kanaler? Har altså kabel, og ikke parabol.

Takk for all hjelp til nå. Jeg tror jeg har begynt å falle på Pioneer DVR 530... :) ... Men da må jeg vite hvor man får tak i den. ;)
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2005 14.20.28 #13 av 26
Postet av: Rune
Bildekvaliteten blir ikke slik på opptak. Den vil variere fra perfekt (ikke mulig til å se at det er opptak) på beste kvalitetsinnstillning til dårlig VHS på dårligste innstillning. Jeg velger som regel nest beste innstillning hvor det er svært vanskelig å se at det er opptak på ting jeg skal ta vare på og 3. best på andre opptak hvor man kan se forskjell hvis man studerer litt.

Forskjellen på DVR 630 og DVR 530 er harddisken. 630 har 250 gb og 530 har 160 gb. De er enda ikke kommet i salg. DVR 630'n jeg tittet på i går var et eksemplar som Pioneer sender ut for testing til media.

Du kan desverre ikke gjøre overlappende opptak fra to kanaler. Det er en av grunnen til jeg bestiller meg DVR 530. Jeg har allerde en DVR 5100 som var første generasjon Pioneer opptaker med harddisk (kjøpt desember 2003) og den har fungert perfekt for meg på vanlig TV frem til nå. Men jeg ønsker å ha muligheten til å ta opp to forskjellige program samtidig i tillegg til jeg ønsker meg komponentutgang til projektor. Derfor var valget ganske enkelt DVR 530. Mitt andrevalg ville vært Sony HX 710.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2005 16.30.53 #14 av 26
Postet av: Knut
"LPE" skrev:
:arrow: Blir bildkvaliteten slik jeg ser den på TV'en og ikke slik jeg har fått den på opptakene fra TV-kortet (eksempel i innledningstråden)?


Jeg bruker alltid beste kvalitet når jeg tar opp, og det blir knallbra opptak. Ikke mulig å se at det er opptak, akkurat like bra som live tv. Eneste er at lyden blir litt kjipere på opptak synes jeg (lyden går via scart)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2005 18.15.41 #15 av 26
Postet av: LPE
Jeg må si at det er knallbra respons her... Tusen takk! :mrgreen:

Har et par spørsmål til:

:arrow: Hvor tricky er det å brenne ut opptak fra harddisk til DVD?

:arrow: Jeg er ikke veldig inne i hvordan en slik boks kobles sammen med TV'en... Slik jeg har koblet opp VCR'en tidligere, har kabelen gått inn i VCR'en, og VCR'en sendt signalene videre til TV'en med scart-kabel... Men det virker ikke som om DVD-opptakeren er koblet opp på samme måte. Kan dere gi meg en liten idé om hvordan boksen er kobla opp?

.... så Pioneer DVR 530 / 630 er ikke tilgjengelig på markedet ennå. Når kan jeg vente at den kommer? I løpet av måneden?
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar