Logo

Hvilke møbler vil dere anbefale??

Skriv et svar
06.12.2005 14.31.48 #1 av 15
Postet av: Jimmern
Jeg er igang med min hjemmekino - men er helt i startfasen. Jeg skal bygge i et rom som er ca 6x4 meter... Planen er at jeg skal ha 3 gode stoler foran, og 3 til litt opphøyd bak disse igjen. Men: Hva velger jeg. Vet dere om det finnes noen stoler med små bord mellom seg i et fast oppsett? Ser for meg 3 knallgode stoler hvor man har litt plass mellom seg (lite bord). Har være innom div møbelhus på nettet uten å finne "the one". Har noen tips om dette? Hva bruker dere selv? Er det noen ulempe med å bygge de 3 bakerste stolene noe opp - og evt hvor mye/lite bør de bakerst stolene heves? Hvordan vil man best plassere bakhøytalerne dersom man har 2 stol-rekker? Ville satt pris på gode råd og innspill. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 14.48.19 #2 av 15
Postet av: Knut
"Jimmern" skrev:Er det noen ulempe med å bygge de 3 bakerste stolene noe opp - og evt hvor mye/lite bør de bakerst stolene heves? Hvordan vil man best plassere bakhøytalerne dersom man har 2 stol-rekker? Ville satt pris på gode råd og innspill. :)


Hei,
det er hensiktsmessig å bygge bakre stolrad litt opp. Hensikten er jo at bakre rad da kan se skjermen/lerretet uhindret og komfortabelt. Kan tenke meg 30-40 cm er godt nok, uten at jeg kan gå god for dette.
Bakhøyttalerene skal vel plasseres et godt stykke oppunder taket, og ikke i ørehøyde.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 16.13.13 #3 av 15
Postet av: Flageborg
Anbefaling følger..............
Fabrikat: Natuzzi - menneskets beste venn, som skapt for kropper med et stort behov for velvære...........
Type: Sofa - opplevelsen blir ikke den samme uten 4 x 15" og 1 x 18" innebygd i sofa'n........derfor bør du styre unna stoler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 19.36.38 #4 av 15
Postet av: Jimmern
"Flageborg" skrev:Anbefaling følger..............
Fabrikat: Natuzzi - menneskets beste venn, som skapt for kropper med et stort behov for velvære...........
Type: Sofa - opplevelsen blir ikke den samme uten 4 x 15" og 1 x 18" innebygd i sofa'n........derfor bør du styre unna stoler.


Har nå sjekket ut Natuzzi - og her finnes det jo et hav av komfort :D Valgets kval... De så skikkelig bra ut de ja. Skal vurdere disse med flere, men i utg.pkt så jeg for meg et "stol-bord-stol-bor-stol-opplegg x 2" hvis dere skjønner :D Takk for innspill!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 19.38.45 #5 av 15
Postet av: Jimmern
"Knut" skrev:
"Jimmern" skrev:Er det noen ulempe med å bygge de 3 bakerste stolene noe opp - og evt hvor mye/lite bør de bakerst stolene heves? Hvordan vil man best plassere bakhøytalerne dersom man har 2 stol-rekker? Ville satt pris på gode råd og innspill. :)


Hei,
det er hensiktsmessig å bygge bakre stolrad litt opp. Hensikten er jo at bakre rad da kan se skjermen/lerretet uhindret og komfortabelt. Kan tenke meg 30-40 cm er godt nok, uten at jeg kan gå god for dette.
Bakhøyttalerene skal vel plasseres et godt stykke oppunder taket, og ikke i ørehøyde.


Trodde bakhøytalerne skulle stå rimelig midt i ørehøyde, og ikke oppunder taket? De som leveres med stativ har jo stativ som ikke er så veldig høye.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 19.43.47 #6 av 15
Postet av: Flageborg
Her følger link til et MEGET bra oppsett for bakhøytalere:

http://min.hjemmekino.no/akto/bilder/2.jpg

Ellers kan du se mer av helheten her:

http://min.hjemmekino.no/akto

:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 20.02.46 #7 av 15
Postet av: Jimmern
"Flageborg" skrev:Her følger link til et MEGET bra oppsett for bakhøytalere:

http://min.hjemmekino.no/akto/bilder/2.jpg

Ellers kan du se mer av helheten her:

http://min.hjemmekino.no/akto

:D


Takk for fine svar. Nyyydelig hjemmkino du har bygd der! Vanvittig bra. Fikk endel fine tips der ja :D Hvordan vil dere som kan dette beskrive forskjellen på veggmonterte bakhøytalere kontra de på stativ? Ser du har bra høyde på dine bakhøytalere - men er det avhengig av hvilken type man velger? Hvordan finner man "optimal" høyde på bakhøytalerne? Vil tro du mener veggmonterte er best siden du har dem på vegg :) Hvorfor veggmonterte du dem?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 20.07.43 #8 av 15
Postet av: Flageborg
Hei. Det er akto sin kino. Jeg har bare hatt gleden av å tilbringe en week-end i det fantastiske oppsettet. Og jeg bare gleder meg til neste gang.

Send dine spørsmål til akto - konstruktøren - så har han mye solid erfaring å dele med deg. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 14.35.55 #9 av 15
Postet av: Atle Torp
Hei

Må først og fremst si at denne kinoen hadde blitt litt andreledes uten Flageborg sine meeeget gode og konstruktive innspill i byggeprosessen. Mellomveggen er en av de ideene Flageborg kom med, og den æren tilfaller han, samt en del andre ideer. Flageborg er faktisk en av pioneerene innen hjemmekino, så det lønner seg å vektlegge hans ord en god del.

Ellers takk for godord!

Bakhøyttalerne bør, hvis mulig, plasseres ett stykke opp på veggen. Gjerne en halv meter over ørene. Men det er ikke gitt at det er best. Flageborg har de nederst på veggen, men han har skråtak helt ned, så det fungerer med hjelp av veggene helt perfekt!

Sørg for å ha en sweetspot, du kommer til å tilbringe mange timer alene i kinoen, og da er det godt å sitte i midten. Ved musikk er det helt essensiellt!

Stolene/sofaen som Flageborg snakker om, har jeg testet grundig, og de er helt fantastisk gode å sitte i. I tilleg har jeg hjemme hos Flageborg fått følt noe som gir ordet romperistere en ny betydning, så litt ekstra "power" under rumpa er heilt herligt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 19.16.16 #10 av 15
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Hei

Må først og fremst si at denne kinoen hadde blitt litt andreledes uten Flageborg sine meeeget gode og konstruktive innspill i byggeprosessen. Mellomveggen er en av de ideene Flageborg kom med, og den æren tilfaller han, samt en del andre ideer. Flageborg er faktisk en av pioneerene innen hjemmekino, så det lønner seg å vektlegge hans ord en god del.

Ellers takk for godord!

Bakhøyttalerne bør, hvis mulig, plasseres ett stykke opp på veggen. Gjerne en halv meter over ørene. Men det er ikke gitt at det er best. Flageborg har de nederst på veggen, men han har skråtak helt ned, så det fungerer med hjelp av veggene helt perfekt!

Sørg for å ha en sweetspot, du kommer til å tilbringe mange timer alene i kinoen, og da er det godt å sitte i midten. Ved musikk er det helt essensiellt!

Stolene/sofaen som Flageborg snakker om, har jeg testet grundig, og de er helt fantastisk gode å sitte i. I tilleg har jeg hjemme hos Flageborg fått følt noe som gir ordet romperistere en ny betydning, så litt ekstra "power" under rumpa er heilt herligt!


Takk for innspill :) Du nevner "sweetspot" - hva er det? Har forøvrig fått mange gode ideer etter å ha sett konge-oppsettet ditt. Meget stilrent og flott!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 19.41.04 #11 av 15
Postet av: Atle Torp
Sweetspot er der du sitter når du sitter rett foran lerretet, med høyttalerne er i en trekant med der du sitter. Laget en kjapp skisse i paint, som jeg håper illustrerer poenget mitt. sweetspot.JPG sweetspot.JPG ( 19,0947265625 KB) Vist 4787 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 22.04.44 #12 av 15
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Sweetspot er der du sitter når du sitter rett foran lerretet, med høyttalerne er i en trekant med der du sitter. Laget en kjapp skisse i paint, som jeg håper illustrerer poenget mitt.


Ok... Så dette har ingen ting med elektrisitet å gjøre nei :D :D hehe... våget jo ikke spørre om dette da, men jeg hadde en LITEN mistanke om at sweetspot var "gromplassen" ... men tenkte også at dette var kongebelysning med spots og det hele... jaja... :D Lærer noe for hver time hos alle dere som vet hva dette handler om
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 22.27.04 #13 av 15
Postet av: Atle Torp
Hvis du er overhodet interessert i å spille musikk i hjemmekinoen så er det helt uforsvarlig å ikke ha en sweetspot. Hvis du setter opp dette riktig, så vil opplevelsen være fullkommen, med ett holografisk og dypt lydbilde, er det feil vil all lyden "falle sammen" i senter. Mange tror at musikk i stereo skal komme fra midt mellom fronthøyttalerne, men det er feil. Lyden skal være rundt deg, over deg, bak høyttalerne og langt ut på siden av høyttalerne, selv om du bare bruker de to høyttalerne forran. Du skal kunne peke på hvert instrument i lokalet, og kunne definere hvor det kommer fra. Slik er det på maaaange innspillinger, men ikke alle. Derfor er det viktig å vite om noen låter som har en slik holografi, slik at man kan jobbe med plassering med musikk man vet fungerer slik (den musikken som er slik er blitt slik helt bevist, teknikkerne jobber med fase og delay for å få det til). Gode testlåter og slikt kan vi prate om senere. Hvis du bor i området rundt Oslo, er du velkommen til en demo, for å høre hva jeg prater om. Legger igjen med noen fantastiske skisser som illustrerer hva jeg mener 8)

Bilde en prøver å illustrere hvordan lyden kan oppfattes fra ett stereooppsett som er feil satt opp

Bilde to viser ett litt mer spennende stereoperspektiv, eller hva?

Dette er kun for å illustrere, men det er høyst aktuellt. stereo feil.JPG stereo feil.JPG ( 13,8681640625 KB) Vist 4762 ganger stereo riktig.JPG stereo riktig.JPG ( 19,1396484375 KB) Vist 4773 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 22.40.01 #14 av 15
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Hvis du er overhodet interessert i å spille musikk i hjemmekinoen så er det helt uforsvarlig å ikke ha en sweetspot. Hvis du setter opp dette riktig, så vil opplevelsen være fullkommen, med ett holografisk og dypt lydbilde, er det feil vil all lyden "falle sammen" i senter. Mange tror at musikk i stereo skal komme fra midt mellom fronthøyttalerne, men det er feil. Lyden skal være rundt deg, over deg, bak høyttalerne og langt ut på siden av høyttalerne, selv om du bare bruker de to høyttalerne forran. Du skal kunne peke på hvert instrument i lokalet, og kunne definere hvor det kommer fra. Slik er det på maaaange innspillinger, men ikke alle. Derfor er det viktig å vite om noen låter som har en slik holografi, slik at man kan jobbe med plassering med musikk man vet fungerer slik (den musikken som er slik er blitt slik helt bevist, teknikkerne jobber med fase og delay for å få det til). Gode testlåter og slikt kan vi prate om senere. Hvis du bor i området rundt Oslo, er du velkommen til en demo, for å høre hva jeg prater om. Legger igjen med noen fantastiske skisser som illustrerer hva jeg mener 8)

Bilde en prøver å illustrere hvordan lyden kan oppfattes fra ett stereooppsett som er feil satt opp

Bilde to viser ett litt mer spennende stereoperspektiv, eller hva?

Dette er kun for å illustrere, men det er høyst aktuellt.


Selv om jeg er blodfersk i dette gamet, skjønner jeg hva du mener her. Men en ting er å vite om det - en annen ting er å få det til... Men, han som skal levere mitt komplette anlegg skal ta kjøreturen fra Bodø og 10 mil slik at han får dette på plass så godt som overhodet mulig.. Ryktene skal ha det til at han vet hva han gjør :D så jeg stoler på han. NB: Skissene var av ypperste kvalitet :) Thanks...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2005 09.22.15 #15 av 15
Postet av: Jimmern
Jeg var i utgangspunktet interessert i en 3-seters sofa + en 2-seters sofa til min kino, men de modellene jeg hadde sett meg ut, kostet skjorta :) Jeg synes også det kan være greit å ha et armlene eller to å "henge" på hvis filmen blir kjedelig :) Derfor kjøpte jeg 5 kanongode stoler i dag - fra Bohus - av typen "Stressless" Manjana (Hjellegjerde) Disse stolene har ordinært kosta ca 11000 pr stk, men var nå nedsatt med 45%!!! :D Tilbudet fra Bohus starta idag, og det var enorm rift om disse godbitene. Bohus hvor jeg handla hadde kun 5 stk inne av den typen jeg ville ha, men han håpet han skulle få tak i 5 til... Derfor kommer en slik stol (med matchende krakk) til å koste meg ca 5.400 pr stk....DET er jeg veldig fornøyd med. Stolene er av ypperste NORSK kvalitet, og kan anbefales.... Snurr film :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar