Logo

Hva slags LCD TV skal jeg kjøpe til ca 20.000kr

Skriv et svar
09.02.2007 21.52.21 #1 av 12
Postet av: Oscar
Hei. Jeg er helt ny her og har prøvd å finne fram til en anbefaling på TV. Skal kjøpe en LCD til rundt 20.000kr 37''-40''. Alle selgere har forskjellige meninger og har bl.a fått anbefalt:

JVC 37'' LT 37M70BU
Sony 40'' 40W2000

Jeg ønsker en TV med godt bilde uten noe særlig etterslep og god lyd.

Håper noen har gode råd og kan gi meg en go anbefaling

Oscar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2007 05.03.13 #2 av 12
Postet av: Gaspless
Jeg er også meget interessert I dette temaet siden min tråd som nylig ble laget er rimelig død :(
10.02.2007 09.16.26 #3 av 12
Postet av: AndreWerdenskrieg
Sony'en har höstet gode kritikker, men jeg er desverre lite erfaring med LCD-TV'er. Jeg regner med at denne skal brukes primärt til spill/PC?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
10.02.2007 22.04.02 #4 av 12
Postet av: Pioneeren
Jeg har en JVC 37'' LT 37M70BU på veggen i soverommet er veldig godt fornøyd med den.
Flott svartnivå og farver til LCD å være men har Pioneer 507 i stua den knuser JVC en så hvis du har plass hadde jeg gått for Pioneer 427 .Sony sin 2000 serie kjenner jeg ikke til men den kommer bra ut i tester.
Innbrenning er ikke problem lenger på de nye pioneer plasmaer.
Du blir garantert kjempe fornøyd med JVC en om du skulle velge den, jeg hadde først Toshiba sin 37 men den var ikke i nærheten av JVC så den gikk i retur da bildet var for langt unna pioneer sin plasma dessuten fikk Toshiban en irriterende dure lyd når sortnivået ble skrudd opp .
JVC 37'' LT 37M70BU er ikke langt unna men det er litt igjen.
PS Jeg synes 42 til Pioneer ble litt for stor til soverommet derfor ble JVC 37'' LT 37M70BU det beste alternativet jeg ble fornøyd med :D
12.02.2007 00.25.51 #5 av 12
Postet av: AndreasGS
Hadde jeg hvert deg hadde jeg kjøpt en Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W2000. Den støtter full hd. Så hvis du skal spille eller se hd filmer på den så får du et utrolig flott bildet.
Eller denne her: Samsung 40" LCD-TV LE40F71B

Begge to har så og si samme spec!
12.02.2007 08.19.54 #6 av 12
Postet av: Oscar
Hei. Takk for svar. Jeg skal bruke TV`n hovedsaklig til å se film og TV og har hørt at man da bør velge Plasma, men der hvor vi har TV`n stående er det en god del lys og da sier enkelte at man bør velge LCD.Hva er riktig? Hvilke Toshiba hadde du, var det 37PF9731D? Har hørt at denne er veldig bra. Du anbefalte en Pioneer, er det PDP-427XA?

Takk for svar.

Oscar

-----------------------------------------------------------------------------------

JVC 37'' LT 37M70BU

Jeg har en JVC 37'' LT 37M70BU på veggen i soverommet er veldig godt fornøyd med den.
Flott svartnivå og farver til LCD å være men har Pioneer 507 i stua den knuser JVC en så hvis du har plass hadde jeg gått for Pioneer 427 .Sony sin 2000 serie kjenner jeg ikke til men den kommer bra ut i tester.
Innbrenning er ikke problem lenger på de nye pioneer plasmaer.
Du blir garantert kjempe fornøyd med JVC en om du skulle velge den, jeg hadde først Toshiba sin 37 men den var ikke i nærheten av JVC så den gikk i retur da bildet var for langt unna pioneer sin plasma dessuten fikk Toshiban en irriterende dure lyd når sortnivået ble skrudd opp .
JVC 37'' LT 37M70BU er ikke langt unna men det er litt igjen.
PS Jeg synes 42 til Pioneer ble litt for stor til soverommet derfor ble JVC 37'' LT 37M70BU det beste alternativet jeg ble fornøyd med
12.02.2007 08.59.35 #7 av 12
Postet av: AndreWerdenskrieg
LCD er egentlig en stor pc-skjerm. Bildet blir (i mine øyne) mest naturlig på en plasma. Skal du se film og TV er i de fleste tilfeller plasma som kan behandle signalet best.

Plasma har som vanlig billedrørs-TV en overflate som gjør at det fort kan skapes gjenskinn fra vinduer etc. Enkelte plasmaer kan slite med retention/midlertidig innbrenning hvis man ikke er varsom i begynnelsen. Man bør kjøre inn en plasma, altså redusere kontrast og lysstyrke de første 100-200 timene. Skulle man være så uheldig å få retention/midlertidig innbrenning, skal dette kunne fjernes ved å kjøre "snø" på TV'en noen timer f.eks om natten.

LCD har en mattere overflate som ikke reflekterer lys, men til gjengjeld sliter mange LCD-TV'er med dårlig sortfarge. Dvs at sort vises som mørkeblått, grått eller mørkegrønt. Endel LCD-er kan også slite litt med etterslep av bildet. De fleste LCD-TV'er har også problemer med at lyset lekker fra bak selve bildet, noe som kan vises svært godt i mørke scener.

Kjøper du en billig-plasma eller en billig-LCD av ukjent merke vil du uansett slite med mange slike problemer. Dette er som oftest B-skjermer som ikke har vært bra nok for de store produsentenes kvalitetskrav.

Av plasma vil jeg anbefale Pioneer, Panasonic og enkelte Samsung, Hitachi og LG-modeller.

LCD har jeg mindre erfaring med men SONY, Grundig, Samsung og Sharp skal ha endel gode TV'er, etterhva jeg har lest.

Når det kommer til oppløsning så er ikke nødvendigvis høy oppløsning best.

Oppløsning som 720p, 1080i og 1080p er meget bra til HDTV, spill og HD-filmer.

Vanlig TV-signal og DVD'er har en lavere oppløsning og da må TV'er med høy oppløsning behandle signalet og selv "lage sine egne bilder" som skal passe til den høye oppløsningen. Da passer altså en TV som har 720p best av HD-klare TV'er.

Man må også sitte meget nærme for å se forskjell på 720p og 1080p på en TV som er mindre enn 50".
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
12.02.2007 20.04.30 #8 av 12
Postet av: TLP
Har selv lett etter en lcd i 20 000 kroners klassen en god stund, har kommet fram til 3 alternativer:

Grundig Fine Arts 37 LXW 94-9650 FHD
Full HD, 1080p
Best i test i Lyd & Bilde.
http://www.grundig.no/arch/_img/9089280.pdf

Sharp LC-37XD1
Full HD, 1080p
Fått veldig bra kritikker. Ifølge German magazine Heimkino hadde den best
bilde kvalitet av alle tv`ene de hadde testet både av plasma og LCD.

Sony 40w2000
Full HD, 1080p
Lest endel på ulike forum, virker som en knall tv.
12.02.2007 20.35.44 #9 av 12
Sony W2000 er et 50 hertz (skrives slik, aye?) TV.
Har lest noe her og der at W2000 kan ha noe problemer med at bildet "holdes" igjen i raske sener.
Kilden for dette var så som så, men noen som har erfaring med dette?
Og kommer det utrente øyet mitt til å skille et 50 hertz tv fra et 100 et?
Virker som Sony ikke prioriterer 100 hertz i modellene sine?
12.02.2007 23.04.29 #10 av 12
Postet av: August
Hei,

Kan huske å ha lest i en test at frekvensen 50Hz vs 100Hz ikke utgjør den store kvalitetsforskjellen på bildet som det gjør med de gamle CRT TVène.
Hos forhandler for en uke siden så jeg Toshiba sine to modeller ved siden av hverandre; 37WL66 OG 37WL68 med hhv 50Hz og 100Hz og jeg kunne ikke se nevneverdig forskjell på billedkvaliteten.

mvh
August :)
06.03.2007 22.12.02 #11 av 12
Postet av: Migis
"Gaspless" skrev:
Virker som Sony ikke prioriterer 100 hertz i modellene sine?

Det ser ut som det kommer i en modell til sommeren.

http://news.sel.sony.com/en/press_room/ ... 28328.html
06.03.2007 23.19.04 #12 av 12
Lite spørsmål:

Centimeter unna å slå til med en W2000, men da så jeg dette, i flere produktbeskrivelser: KDL40W2000AEP.
AEP = ?

Regner med et det er helt samme modell?
Skriv et svar