LCD er egentlig en stor pc-skjerm. Bildet blir (i mine øyne) mest naturlig på en plasma. Skal du se film og TV er i de fleste tilfeller plasma som kan behandle signalet best.
Plasma har som vanlig billedrørs-TV en overflate som gjør at det fort kan skapes gjenskinn fra vinduer etc. Enkelte plasmaer kan slite med retention/midlertidig innbrenning hvis man ikke er varsom i begynnelsen. Man bør kjøre inn en plasma, altså redusere kontrast og lysstyrke de første 100-200 timene. Skulle man være så uheldig å få retention/midlertidig innbrenning, skal dette kunne fjernes ved å kjøre "snø" på TV'en noen timer f.eks om natten.
LCD har en mattere overflate som ikke reflekterer lys, men til gjengjeld sliter mange LCD-TV'er med dårlig sortfarge. Dvs at sort vises som mørkeblått, grått eller mørkegrønt. Endel LCD-er kan også slite litt med etterslep av bildet. De fleste LCD-TV'er har også problemer med at lyset lekker fra bak selve bildet, noe som kan vises svært godt i mørke scener.
Kjøper du en billig-plasma eller en billig-LCD av ukjent merke vil du uansett slite med mange slike problemer. Dette er som oftest B-skjermer som ikke har vært bra nok for de store produsentenes kvalitetskrav.
Av plasma vil jeg anbefale Pioneer, Panasonic og
enkelte Samsung, Hitachi og LG-modeller.
LCD har jeg mindre erfaring med men SONY, Grundig, Samsung og Sharp skal ha endel gode TV'er, etterhva jeg har
lest.
Når det kommer til oppløsning så er ikke nødvendigvis høy oppløsning best.
Oppløsning som 720p, 1080i og 1080p er meget bra til HDTV, spill og HD-filmer.
Vanlig TV-signal og DVD'er har en lavere oppløsning og da må TV'er med høy oppløsning behandle signalet og selv "lage sine egne bilder" som skal passe til den høye oppløsningen. Da passer altså en TV som har 720p best av HD-klare TV'er.
Man må også sitte meget nærme for å se forskjell på 720p og 1080p på en TV som er mindre enn 50".
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue