Logo

Hva må til før dynamisk kontrast = kontrast?

Skriv et svar
19.05.2006 10.16.34 #1 av 6
Postet av: knutinh
Det er mye snakk om "skrytekontrast" for lcd-skjermer og projektorer, hvor hele scenen får redusert bakgrunnsbelysning slik at panelets dynamikk-område blir "flyttet" ned langs dynamikk-skalaen.

Samtidig er et av de store problemene med flat-skjermer og projektorer generelt i mine øyne at mørke, grumsete scener blir veldig dårlige. Alt fra "nesten sort" og nedover blir "nesten sort", sannsynligvis pga kravet om høy lysstyrke kombinert med fysikalske problemer med hvor mye panelet greier å blokke lyset ved rgb 0,0,0 og hvor mye det kan slippe igjennom ved rgb 255,255,255.

Det høres jo ut som om dynamisk kontrast er løsningen på alle slike problemer. God sjakk-brett-kontrast vil kreve en panel-teknologi som enda ikke er her.

Så... Hvordan kan man gjøre skryte-kontrast om til en brukbar kontrast? Sone-inndeling av bakbelysning? Raske lamper med stabil fargetemperatur for forskjellige intensiteter? Kombinere høy-oppløste lav-kontrast paneler med lav-oppløste høy-kontrast paneler (f.eks to lag lcd-paneler hvor ett er svart-hvit med oppløsning 50x50 men vedlgi høy dynamikk, og andre panel er HD med lavere dynamikk)?

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 12.09.58 #2 av 6
Postet av: boly
Hvordan dette bør løses vet ikke jeg, men regner med det sitter en og annen flittig asiat og forsker på dette.

Er også som du nevner litt oppgitt over "skrytekontrast", men de selger vell en god del skjermer på friske kontraster tenker jeg.

Rart dette ikke er standarisert som feks, din og rms.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.05.2006 12.27.39 #3 av 6
Postet av: Rune
En tanke som noen lanserte var å bruke et plasma panel som bakgrunnsbelysning til en lcd skjerm. Da vil man få et bakgrunnslys for hver enkel pixel. Hvis denne plasmaskjermen har godt sortnivå vil man i teorien få et veldig godt sortnivå.

Fremtiden er nok en lysskilde pr pixel. Og jo større skjermen er jo lettere blir det. (såfremst ikke oppløsningen øker)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.05.2006 18.23.59 #4 av 6
Postet av: knutinh
Hei Rune, og takk for besøket her i vinter ;-)

Ved å bruke en Plasma som 1:1 pixel bakgrunnsbelysning, faller ikke litt av hensikten med et LCD-panel bort? Jeg mener, lcd har dårligere tids-respons enn plasma og dårligere dynamikk. Fordelene med lcd, bedre lysstyrke og høyere oppløsning faller begge bort hvis man må "begrense" panelets oppløsning til oppløsningen til et plasma-panel. Og hvis plasma-panelet gir nok oppløsning i seg selv er jo spørsmålet hva man skal med lcd foran uansett?

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.05.2006 18.39.09 #5 av 6
Postet av: Rune
Så lenge Plasma gir såpass bedre bilde enn hva LCD gjør i dag så ser jeg heller ikke poenget med en slik løsning :-)

SED er jo på vei med imponerende kontrasttaltt, men jeg er spent om det er en teknolgi som vil slå gjennom med det første. De store produsentene er jo i full gang med å bygge opp lcd fabrikker.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2006 06.52.03 #6 av 6
Postet av: knutinh
Det eneste vi kan være sikker på er vel at en flatskjerm kjøpt i dag vil ha en nedskrivingstid på 2-3 år :-D

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar