Logo

Hva gjør en Reciever?

Skriv et svar
25.11.2006 05.55.31 #1 av 4
Postet av: PAJ
Hehe.. Jeg har som jeg har sagt i en annen tråd her, absolutt null peiling.
Det eneste jeg vet er at en Reciever tydligvis er en viktig del av ett hjemmekino system.
Men jeg vet ikke hva det er, så det håper jeg noen kan forklare meg uten å bruke så alt for vanskelige ord.
Jeg trodde jo egentlig at det bare var en forsterker, som man har til stereoanlegget, men det er vel kanskje ikke det da eller?
Hva er i såfall forskjellen?
Trenger jeg begge, eller bare en av dem, eller ingen?

Håper noen kan hjelpe meg med noen svar.
Kanskje litt latskap å tyne kunnskap ut av dette forumet istedet for å lete selv, men dette er vel noe av poenget med ett forum kanskje..

Har tenkt til å begynne på hjemmekinorommet nå snart, men har ikke noe særlig lyst til investere 15-20.000 for så å senere finne ut at jeg har gått til innkjøp av den berømte pusen i sekken..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2006 05.57.57 #2 av 4
Postet av: PAJ
Hey! Jeg kom på en ting til jeg lurte på jeg :)
En Reciever har bare med lyden å gjøre eller?
Det er bare Projektor og lerret som går på bilde? (og kanskje kabelkvaliteten)
Eller har jeg tatt helt feil?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2006 08.43.30 #3 av 4
Postet av: pnerbye
En receiver er direkte oversatt en mottaker. I dette tilfelle for radio. Det finnes stereo receivere og det finnes surround receivere. Veldig ofte mener en det siste når en bare sier receiver.

I utgangspunktet består en surround receiver av 5 til 7 forsterkere. Det siste er mest vanlig. Det er derimot kun 1 strømforsyning, og på de billigste surround receiverene er ikke denne god nok til å produsere alle de wattene som det ofte skrytes av.

De fleste surround receivere i dag kan også prosessere bilde. På denne måten kan du koble flere bildekilder til receiveren og velge hvilken som skal vises på skjermen. I tillegg kan du på denne måten konfigurere receiver med menyer på skjermen.

Ellers finnes det tilleggsfunksjoner som autokorreksjon som er kjekke å ha for å få god lyd i et rom. Rommet har stor betydning for kvaliteten på lyden, og det går an å jukse til rommet ved hjelp av romkorreksjon.

Dette var i alle fall det viktigeste. :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2006 16.06.19 #4 av 4
Postet av: Typhoon7
En reciever er kort fortalt en forsterker med innebygget radio.

pnerbye har forklart greit hva en surroundreciever gjør, så det gidder jeg ikke å gjenta. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar