Logo

Hva er teknisk forskjellen på SP, LP og EP

Skriv et svar
16.01.2006 15.41.11 #1 av 4
Postet av: Lars-Erik
Jeg har fått med meg at EP (6 timer) har lavere oppløsning (antall linjer) en SP og LP, men har den da bedre flyt (smoothness) en LP (4 timer) slik at f.eks. et VHS opptak (som jo har få linjer i utgangspunktet) kanskje likevel blir bedre på EP (med LP så blir det jo "strobing" pga lav framerate). Eller har EP like dårlig framerate som LP + lavere oppløsning?

Prøver å avgjøre om jeg skal bruke LP (4 timer) eller EP (6 timer) på noen VHS'er jeg skal kopiere (som har endel raske actionscener etc).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2006 17.26.15 #2 av 4
Postet av: arntos
Putt inn en RW plate og test da vel. Da ser du jo fort hva som gir best bilde. Antar at jo høyere komprimering jo dårligere bilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2006 18.05.31 #3 av 4
Postet av: Lars-Erik
Holder på å teste. Så lang (prøvde LP først) så kan jeg bare konkludere med at LP opptaket iallfall er mye bedre en VHS originalen :-) Men den var gammel og skikkelig kornete. DVDen i LP så bedre ut. Ikke så jeg noe "strobing" heller selv på raske bevegelser. Men det gjenstår jo å se om kanskje kvaliteten ser enda bedre ut i SP, driver og tar opp nå :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2006 18.18.40 #4 av 4
Postet av: Lars-Erik
Helt utolig, tror ikke mine egen øyne :-)

Jeg synes faktisk det ble VERRE med SP, bildet ser mer kornete ut, og det er mer strobing/hakking i bevegelsene. Men det er jo helt ulogisk :-(

Kan det være et optisk bedrag fordi det er flere linjer i SP enn LP, og kanskje at LP glatter ut støyen fra VHS'en (pga lavere oppløsning)?

VHS'en var elendig (gammel og dårlig opptak med kornete bilde) :-(

(det jeg kopiere er en gammel sci-fi serie, V, dvs de episodene som ikke er utgitt på DVD da, kjøpte alle som var utgitt for å få bedre kvalitet :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar