Logo

hva er forskjell på analogt og digitalt signal??

Skriv et svar
24.01.2007 15.44.34 #1 av 9
Postet av: mEhE
sitter og ser litt på forsterkere..men hva er forskjelle på digitalt og analogt signal??
kansje noe med støy og gjøre??
regner med analogt er typisk phono\RCA kabel men hvilken kabel bruker man med digitalt signal? og hva kan kobles på ??
edit: mulig jeg la inlegget inn på feil sted i forumet?
jepp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2007 17.33.46 #2 av 9
Postet av: Zleepyme
Et analogt signal er for eksempel det som du får ut av en dvd(cd spiller ved bruk av RCa kabler. Da konverterer spilleren fra digitalt til analogt(i og med cd/dvd er digitalt i utgangspunktet) Vanligvis så bruker man enten en optisk eller en koaksial kabel fra spilleren og inn på en forsterker/surroundreciver som har slike koblinger. Da vil man sende signalet digitalt og dette konverteres ikke.
Så da vil du ta bort et forsyrrende element på signalveien(ergo bedre lyd) Fordelen med å bruke digital Koaksial eller optisk kabel fra en dvd spiller til en surrondreciver/forsterker, er at de fleste dvd filmer har hver lydkanal kodet digitalt. til og med subben(5.1/7.1 osv) Dette gjør at på film vil man få ekte kinolyd. Skikkelig liv i bakhøyttalerene osv :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2007 17.52.00 #3 av 9
Postet av: mEhE
ah..okey..da er jeg med tror jeg..digitalt er det samme som fiberkabel feks..som bruke lys til og føre signal istedefor strøm?
når du nevner koiksial kabel,kan man bruke samme kabel som man bruker til tv antenna?
jepp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2007 21.22.43 #4 av 9
Postet av: Zleepyme
En digital koaks kabel fungerer på lik linje som en fiberoptisk kabel. Men benytter rca plugger i begge ender. Kablen er singel i begge ender slik som den optiske. Kabelen er vel inne selve kabelen lik den som man bruker i antennetilkoblingen, men kan ikke brukes likt.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2007 21.43.07 #5 av 9
Postet av: mEhE
takker....
jepp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2007 20.49.45 #6 av 9
Postet av: StianG
"mEhE" skrev:ah..okey..da er jeg med tror jeg..digitalt er det samme som fiberkabel feks..som bruke lys til og føre signal istedefor strøm?
når du nevner koiksial kabel,kan man bruke samme kabel som man bruker til tv antenna?


...og i tillegg har kabelen forskjellig impedans, så man kan få tekniske problemer. Bruk derfor en kabel laget for formålet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2007 16.18.43 #7 av 9
Postet av: JLmorten
ET analogt signal er en bølgeliknende signal, kan samenlignes med en bølge, størelsen på bølgen sier noe om styrke, frekvensen osv, sammen settning av Vanvittig mange bølger skaper musikk, lyden som kommer ut av høytalerne er tross alt lydbølger i forskjellige størrelser og lengder som oppfattes av øret, og hjernen setter sammen alle disse forskjellige bølgene til det som vi kaller/oppfatter som lyd.

Digital signal er en kombinasjon av tallene 0 & 1, hvor 0`er av/ikke signal mens 1`er på/signal.

Se på det som morsekode, det gis et signal som besår av desse tallene i MANGe millioner sammensetninger, Desse tallkodene sendes via digitale kabler og motas i en digital motaker, f.eks i en forsterker, der desse digitale signalene gjøres om til analoge signaler, som forsterkeren omgjør til musikk.

Eks Kode; 0001110001 hva desse talla sier i ord vet jeg ikke, men et eksempel på hva jeg prøver og forklare. 0`ene er pausene i morse signal, mens 1`erne er klikkene i morse signal, Så er det bra og tenke seg selv hvor ufattelig mange kombinasjoner det er av desse kombinasjonene.Her er det enten sigan eller ikke signal, ikke noen mellom ting, f,eks så kan ikke et signal (1`er) oppfattes som noe annet en en 1`er,

I en fiber kabel sendes desse signalene/ ut som lyspulser,(laser liknende) i ufattelig mengde koder og fart,

Og når man ser på desse to signal typene forstår man litt hvorfor digitale er bedre beskytet mot støy, mens analoge signaler kan forandres av alt som kan komme i veien og forandre bølgene.mens for og få støy i digitale signaler, så må det komme et hinder i veien, som stopper signalet og ødelegger/ forandrer tallkombinasjonen, brud på kabel, dårlig plugg osv

Jeg er egentligt feil person til og forklare dette, kan ikke nokk til og kunne formulere dette på en lett forståelig måte..
Men håper noe av det prinsippielle var forståelig :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 22.55.24 #8 av 9
Postet av: mEhE
hei..takker så mye for uttfyllende svar..
har hatt en del av det du beskriver på skolen..
så skjønner virkemåten av binærtall.
dette brukes i all elektronikk.. feks for og få bilde på tvskjemern
så kan feks 0101 være kode for grønn farge som skal vises på skjermen.eller med andre ord et signal som går av,på,av,på.
fikk en stor "aha"opplevelse når jeg først lærte dette..
men når jeg etterpå skulle lære om "og" "eller" "neller" osv så begynte hjernen og svimle fort..men besto ivertfall eksamen heldigvis..
jepp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2007 15.08.10 #9 av 9
Postet av: JLmorten
ja er mye og sette seg inn det dere, har hatt det på skolen selv,, en stund siden så hsuker ikke alt, men er sjekt og kunne litt om det, skulle gjerne kunnet mere, men da må eg gå mere skole og ikke minst ha en jobb som en jobber med det, slik at det ikke går inn ene øret og ut andre.. jobber som elektrikker,, så ikke mye jeg får brukt for det, men viktig at jeg kan grunnprinsippene..
Hadde håpet at en person som jobber med dette kunne bekrefte/ avbekrefte det jeg skriver,, og gjerne forklare litt mere og bedre..

dette er forøvrig et gøy forum og lese på :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar