Logo

Hva er fornuftig pris på reciever i forhold til høytalere?

Skriv et svar
12.08.2004 15.18.09 #1 av 6
Postet av: cat
Har så smått planlagt å kjøpe Concept 6 fronthøytalere til 3499kr og en reciever til 6000kr. Er dette fornuftig eller bør jeg kutte ned på reciever og bruke mer på høytalere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2004 23.19.23 #2 av 6
Postet av: Cal Apone
Hei

Det er rare greier dette med lyd. Ikke alle komponenter passer så godt til hverandre, og en pris på 6000 på en receiver sier meg ikke så mye. Vet rett og slett ikke hva det dreier seg om.

Da jeg kjøpte mine Dali 5005 front høyttalere på HIFI klubben (ser du eventuelt bruker samme leverandør) sa de at generelt så gikk Dali bra sammen med NAD receivere, men fungerte dårlig på Denon sine budsjettmodeller. lyden skulle etter sigende bli for "bløt" på disse høyttalerne. Som jo fortrinnsvis har sin sterkeste side på pop/rock/universal hjemmekino bruk.

For sånne som meg og deg- som kanskje prioriterer mest lyd for krona - tror jeg det er lurt å lytte til rådene fra selgerne i spesialbutikkene. Og gå hjem og tenk deg om, da de gjerne har tilbudt deg akkurat en klasse over den du så deg ut. For å presse en krone ekstra ut av deg.

Men peiling på hva som er gode kombinasjoner, det har de.


Til syvende og sist må man ta det vanskelige valget selv. Og det siste de sa til meg, de luringene, i det jeg hadde brukt (da) alt for mye penger og var i tvil om jeg hadde kjøpt rett, var at det BESTANDIG er noen som har noe bedre, dyrere, råere, kulere utstyr enn deg. uansett hvor mye vi bruker.

Først ble jeg skuffa over en slik respons til en nyfrelst og såre fornøyd kunde. Men i ettertid så har jeg innsett at de hadde rett.

Til syvende og sist, så er kanskje kunsten å være fornøyd med egne valg, og vite at man gir noe - og man får noe. Og være klar over hva den siste krona du brukte gav deg. kan hende var det ikke verdt det. Kanhende var det det.

Lykke til i alle fall :wink:
Ikke hør på meg. stol på deg selv
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2004 00.51.59 #3 av 6
Postet av: cat
Du kommer med mange kloke råd, Cal Apone.
Hva endte du opp med til slutt da du kjøpte annlegg?
Tenkte selv å satse på Haran/Kardon reciever.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2004 14.14.33 #4 av 6
Postet av: Cal Apone
endte til slutt opp med Dali 5005, C1000, R1000. NAD T512 og T742.

Fornøyd med denne kombinasjonen. Men vær obs på noe bakgrunnstøy fra NADT7X serien. Ikke kraftig, men hørbar om man ikke har noe lyd på.

i ettertid er prisen på høyttalerne gått opp av en eller annen grunn, og DVD spilleren og receiveren er rast i pris.

---

Blir det noe HIFI på deg da cat?
Ikke hør på meg. stol på deg selv
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2004 19.24.41 #5 av 6
Postet av: cat
Blir nok med tiden ja :D
Spørsmålet er bare hvor mye penger jeg skal legge i anlegget.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.08.2004 14.15.23 #6 av 6
Postet av: amatøren
Beste måten å finne ut om det passer sammen er å låne det med seg hjem fra butikken og prøve det i egen stue. Hvis du handler i rene hi-fi butikker så er det sjeldent noe problem. Har forresten også lagt merke til at Elkjøp har noen recievere de selger forholdsvis rimelig, sist jeg var innom elkjøp hjemme så jeg en Yamaha Rxv 640 til 3900 og det må være mye for penga selv om det er gammel modell. Viktigste er at forsterkeren klarer å levere nok strøm og så bør den ha DD og DTS
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar