Logo

Hva bestemmer lysstyrken?

Skriv et svar
10.11.2006 23.10.14 #1 av 5
Postet av: elsatani
Satt å tenkte på det i sted, kan man ikke gjøre noe for å begrense lysstyrken på prosjektoren?

Jeg har en svært lyssterk PJ, og satt å tenkte på om man kunne bytte pære eller noe? Eventuelt skru ned spenningen på pæren? :)

Eller er det andre ting som spiller inn her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 05.41.31 #2 av 5
Postet av: Rikky
Pæra er utgangspunktet for lysstyrken, denne kan gjerne kjøres på et lavere nivå. I tillegg har mange projektorer en iris som kan strupe lyset en del. Av "ekstrautstyr" har du filter som monteres foran linsa, det mest populære er vel Hoya ND2 som halverer lysstyrken. Fås også i versjoner som stjeler ytterligere av lyset (ND4/8).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 06.11.23 #3 av 5
Postet av: elsatani
Hm. Ingen som har en "hobbyløsning" som kan benyttes inntill videre?(røykfarget glassplate??)

Men dette med filter, vil det si at med et filter til 6-7 kr så får jeg plutselig en fullverdig "hjemmekinoframviser"? Hvilken bakdeler har dette? (skjønner at det hvite blir gråere, men det er jo ikke så ikke heftig)

Prosjektoren min har max lysstyrke på 2500 ansilumen. Jeg kjører den på eco-modus, så kanskje den er ca 2000? Bør jeg da gå for et filter som halverer lysstyrken, eller gå for et som dimmer den enda mer ned?

Og hvorfor har jeg ikke hørt om dette før? :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 09.48.51 #4 av 5
Postet av: boly
Hvilken pj har du?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 13.32.41 #5 av 5
Postet av: elsatani
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar