Logo

HTPC n00b trenger akutt hjelp

Skriv et svar
29.03.2005 13.37.46 #1 av 10
Postet av: zennation
Hei, har en HTPC, vel, nå er den ikke strengt tatt ment som å være det men når jeg skal se film så trer den inn som trofast tilgang på filmer som DVD samlinga ikke har.

Problemet er bare når jeg skal klone skjermen over til TVen så blir det i stedet for et klonet bilde masse tull med ett ekstra skrivebord eller noe sånnt. Skjønte meg ikke på det. Alt TVen viser hvertfall er bakgrunnsbildet mitt, ikke noe annet, hverken startsmenyer, spill eller mediaplayere. Altså det fører til at når vi samles en gjeng for å fråtse i fastfood og se dårlige filmer til meg må vi alle sammen sitte krøpet sammen for å ikke falle utenfor innfalssvinkelen til LCDen min... pent sagt irriterende.

Har dette skjermkortet hvis det er til noen hjelp.


Så hvis dere gidder kan dere ta en aldri så liten digresjon fra den rene HTCP verden og hjelpe meg med et annet lite problem:

Har dette kabinettet og det har selvfølgelig ikke plass til prosessorvifte, så i stedet har Shuttle bygd en varmekanal/radiator system mellom kjøleblokka på CPUen og kabinettvifta. Og jeg aner ikke hvor velfungerende det systemet er men med min hissige prosessor så blir det varmt hvertfall. Så vifta mi lager mer støy en i stormsenteret til Gudrun. Dette var jo en smule irritabelt så jeg stakk på datakjeden og kjøpte en mer stillegående vifte. Problemet er bare at jeg tror ikke den kjøler nok, aner ikke hva temperaturene var på før men nå, selv om jeg har overstyrt vifta til å kjøre på fullt kontinuerlig, så viser PC Health senteret i BIOSen disse temperaturene etter et par timers spilling:

PWM: ca 70 grader C
CPU: ca 60 grader C
System: ca 50 grader C

Blir PCen min sakte grillet, eller er det ikke noe å bekymre seg for?
HiFi arroganse; når man ser ned på alle som ikke er like sprø som deg selv.

HiFi kultur; når man syns synd på alle som ikke er like sprø som deg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2005 13.50.00 #2 av 10
Postet av: Rune
Tror ikke de tempraturene er noe å bekymre seg for. Jeg er aldri under 60 på CPU.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2005 17.57.15 #3 av 10
Postet av: Bøgge Bakken
Det virker som du ikke kloner, men deler skrivebordet over 2 skjermer. Mange skjermkort klarer ikke å spille av film både på PC-skjerm og TV samtidig. Det du kan prøve er å dra mediapillern din over til den andre skjermen. Når hele vinduet av programmet er over skal du få bilde i selve mediaspillern. Vis du ikke for det må du stille inn på overlay innstillingene dine på skjermkortet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 10.38.12 #4 av 10
Postet av: zennation
Takk for hjelpa folkens!

En kamerat av meg så med en tilfeldgvis at jeg hadde skrevet et inlegg her så jeg fikk faktisk telefonhjelp ;) Fordel å kjenne folk viser det seg, hehe...

Som den kunnskapsrike fyren skrev så viste det seg ja, jeg har 2 skrivebord.... seriøst ganske merkelig. Men alikevell fett, når jeg bruker winamp så kan jeg spilleliste og player på PC skremen og sammtidig vise musikkvideoer, visulitions etc. på TVen, undeholdende... =)

Letta å høre at temperaturen på CPUen ikke er for høy hvertfall, for da er jeg faktisk problemfri.. wohoo.

I nysgjerrighetens navn, hva er PMW forresten?
HiFi arroganse; når man ser ned på alle som ikke er like sprø som deg selv.

HiFi kultur; når man syns synd på alle som ikke er like sprø som deg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 11.17.21 #5 av 10
Postet av: Bøgge Bakken
"zennation" skrev:
I nysgjerrighetens navn, hva er PMW forresten?


Temperatursensoren til strømforsyningen. Den sitter ikke i selve strømforyningen, men rett under på de fleste shuttle maskiner.

Edit:

Bare legge til at disse temperaturene som du for lest av stemmer nesten aldri i virkligheten. Disse kan faktisk være så mye som 15 grader feil.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 11.17.53 #6 av 10
Postet av: aLmAnZo
Som jeg sa i telefonen zennation, det er ikke _så_ fantastisk :p

vell, uansett burde det vell la seg gjøre, men siden jeg har liten kjennskap til ATI kort hvet jeg ikke hvordan dette gjøres. (faktisk aldri eid ett ATI kort :S)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 11.20.55 #7 av 10
Postet av: Bøgge Bakken
"aLmAnZo" skrev:Som jeg sa i telefonen zennation, det er ikke _så_ fantastisk :p

vell, uansett burde det vell la seg gjøre, men siden jeg har liten kjennskap til ATI kort hvet jeg ikke hvordan dette gjøres. (faktisk aldri eid ett ATI kort :S)


Skal du klone to skjermer må de kjøre samme oppløsning. De fleste nye skjermkort takler 1024 på TV-utgangen. Et lite tips for å litt tydeligere skrift er å aktivere ClearType fonter. Dette er beregnet på LCD, men har en viss effekt på TV-er også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 12.24.13 #8 av 10
Postet av: aLmAnZo
"Bøgge Bakken" skrev:
"aLmAnZo" skrev:Som jeg sa i telefonen zennation, det er ikke _så_ fantastisk :p

vell, uansett burde det vell la seg gjøre, men siden jeg har liten kjennskap til ATI kort hvet jeg ikke hvordan dette gjøres. (faktisk aldri eid ett ATI kort :S)


Skal du klone to skjermer må de kjøre samme oppløsning. De fleste nye skjermkort takler 1024 på TV-utgangen. Et lite tips for å litt tydeligere skrift er å aktivere ClearType fonter. Dette er beregnet på LCD, men har en viss effekt på TV-er også.


Regner med hans skjermkort støtter dette, siden det ikke akkurat er ett budsjett kort.

Men uansett, Nvidea kort er mye enklere å benytte med tanke på klon og toskjerm moduser. Nvidea kan iallefall kjøre to forskjellige oppløsninger i klon. Standard TV oppløsning mener jeg er 800*600
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 13.21.44 #9 av 10
Postet av: Bøgge Bakken
"aLmAnZo" skrev:
"Bøgge Bakken" skrev:
"aLmAnZo" skrev:Som jeg sa i telefonen zennation, det er ikke _så_ fantastisk :p

vell, uansett burde det vell la seg gjøre, men siden jeg har liten kjennskap til ATI kort hvet jeg ikke hvordan dette gjøres. (faktisk aldri eid ett ATI kort :S)


Skal du klone to skjermer må de kjøre samme oppløsning. De fleste nye skjermkort takler 1024 på TV-utgangen. Et lite tips for å litt tydeligere skrift er å aktivere ClearType fonter. Dette er beregnet på LCD, men har en viss effekt på TV-er også.


Regner med hans skjermkort støtter dette, siden det ikke akkurat er ett budsjett kort.

Men uansett, Nvidea kort er mye enklere å benytte med tanke på klon og toskjerm moduser. Nvidea kan iallefall kjøre to forskjellige oppløsninger i klon. Standard TV oppløsning mener jeg er 800*600


For du det til? Har prøvd, men jeg for det ikke til. Har en projektor med 848x480 og en lcd skjerm med 1280x1024, men for ikke til å kjøe, må ha samme oppløsnig, men min lcd skjerm nekter å kjøre 848 oppløsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 17.20.09 #10 av 10
Postet av: aLmAnZo
Jeg mener det gikk ganske fint ja (quoter ikke her for å forhindre irritasjon)

Er en stund siden jeg solgte den gamle pc'n min, så jeg får ikke til å teste, men jeg tror det.

Men det blir nok Nvidea kort på meg igjen en gang i fremtiden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar