Logo

HK, Heftig Kanonbra eller Hel&/#¤ Kødd?

Skriv et svar
26.01.2007 13.27.00 #1 av 13
Postet av: petre2006
Hei folkens,

Før jeg begynner å spre eder og galle kan gjerne moderatorene får lov til å slette innlegget mitt, eller flytte det dit det skal på dette forumet, fordi jeg ikke fant noen umiddelbar logisk plass å skrive dette innlegget, som handler om brukererfaringer med et spessielt merke.

Så;

Jeg har vert en stollt eier av tilsammen tre Harman Kardon produkter, og vert svoren fan fra dag en. Hørt på mye rart i mellomtiden, da gjerne for å sammenligne med mitt. Nå har jeg opplevd at både min DVD 1 og AVR5000 har røket med fire mnd mellomrom, begge etter femårs dagen og derfor ingen garranti. Det ville heller ikke lønne seg å fikse verken DVD spiller (laserpickupen og displayet røk) eller Reciever (sentertrinnet var def pluss strømforsyningen var røket, og nei, skyldes ikke feil på strømmen i huset).

Derfor, tar jeg meg en titt på google og finner ut at jeg ikke er alene her i verden, om å ha såpass hefitge problemer med HK produktene, både gamle såvel som helt nye. Dette skuffet meg STORT, jeg ble sikkelig vonbråten og regelrett forbanna. Når man leser tester av HK får de knapt noe annet enn topp plasseringer, samt skikkelige skussmål som selvsagt påfallende vil føre til kjempesalg.

Da, så da... tenker jeg, eller gjør jeg? Altså, kan HK ha blitt et kvantitet produkt ala, oki, uten å fornærme noen andre merker, så vet dere fleste hvilke merker jeg snakker om? Kan det være at det har kommet en rekke modeller fra en og samme fabrikk, som sliter med kvalitet mens resten av HK produktene (gjerne de som koster fra 15k og oppover) er gjennongående stillhet om på nettet, mye skyldes nok at disse holder mål.

Vel, inspillet mitt, er som HK fan og er det fremdeles, men jeg så i tvil nå at jeg vet ikke om jeg tør å svi av 6 laken på en ny HK for så å sitte med skjegget fullt av postkasser om fem år igjen? Har andre opplevd dette, da helst med HK, er dette kanskje en gjennomgående sak for hele 'HiFi' bransjen i budsjettnivå? Nå kostet tross alt AVR5000 9000,- for fem år siden, og trodde selv at dette måtte bringe mye glede i mange år fremover (det gjorde det, men kun i fem)

Er jo så fantastisk fornøyd med HK, men har blitt grenseløst provosert de siste dagene når jeg leser hva andre har opplevd på andre utenlandske fora, bla.a

HK hilsen fra:

En sikkelig fortvilet Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2007 13.56.00 #2 av 13
Postet av: orso
Stusser litt det du sier om at i tester så får HK knapt noe annet enn topp plasseringer. I duell tester i L&B og Hjemmekino som jeg har lest de siste årene, så har H/K alltid kommet dårlig ut. Spesielt får de trekk for å være en svak musikkformidler.
Har ikke noe særlig erfaring selv med H/K, men har inntrykk av de har en morrofaktor med mye punch men mangler raffinement og oppløsning.

Det finnes jo mange andre spennende merker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2007 16.30.55 #3 av 13
Postet av: Zleepyme
Har hatt samme erfaring. Der jeg jobber har vi solgt HK produkter, og synd å si det, men det har vært en del feil. Mer en hva man burde forvente av slike produkter. At Hk er bra er det likevell ingen tvil om. Bra lyd og masse muligheter.
Men jeg har siden min første integrerte stereoforsterker til nå vært stor fan av Denon. Alt jeg har hatt av Denon har vart og vart og varer den dag i dag. Stereoforsterkeren som jeg i min tid kjøpte brukt er ca 12 år nå, og putrer i beste velgående på gamlingens Dali 5005.
Har selv en Denon surroundreciver på åttende året og ikke en antydning til feil. Never-ever=)

Men d kan jo hende det er jeg som er heldig? Pioneer framgår også som et solid merke ang kvalitet.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2007 21.32.51 #4 av 13
Postet av: boly
"bomholt" skrev:Stusser litt det du sier om at i tester så får HK knapt noe annet enn topp plasseringer. I duell tester i L&B og Hjemmekino som jeg har lest de siste årene, så har H/K alltid kommet dårlig ut. Spesielt får de trekk for å være en svak musikkformidler.
Har ikke noe særlig erfaring selv med H/K, men har inntrykk av de har en morrofaktor med mye punch men mangler raffinement og oppløsning.

Det finnes jo mange andre spennende merker.


Slik jeg har tolket testene når de ikke helt opp pga. de ikke har like mange av de nyeste tilkoblingene. Spør du meg er det en uting med alle de koblingene vi har men aldrig bruker. Hvorfor skal vi ha dem?
Bilde fra dvd kjører jeg direkte til pj. Trenger ikke mer en en plass og plugge inn lyden på reciveren. Det kunne jeg på de forige Nadene mine også...... Opps, spora av litt der :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2007 23.22.07 #5 av 13
Postet av: linsti
Hvis du nå har en 5 års gammel reciver så kan jo ikke denne rammes av eventuelle siste års kvalitetsforandringer. Tipper at du mest har hatt litt uflaks. :(

Men vurderte selv siste utgave av dvd til H/K og denne har visst ikke fått de beste skussmål.

Nå skal det vel nevnes at den dårlige kritikken av H/K når det gjelder recivere ikke gjelder alle. HK240 f.eks fikk i L&B fikk gode kritikker, da både på surround og stereo. Samt at 340 fikk gode kritikker i dette forumet, selv etter å ha fått midt på treet kritikker hos L&B.

Har selv en 245 (temmelig ny så jeg bør jo være positiv) og denne virker over all forventning. Men hvor lenge det varer for den går i stå vet man jo ikke.
Harman Kardon avr245,dali blue 5005,C1000,R1000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 17.51.33 #6 av 13
Postet av: leiffig
Har en ny HS-500 fra H/K, kan jo egentlig ikke være helt enig med han som sa at det var mange unødvendige tilkoblingsmuligheter, syns jo at f-eks HDMI'en er en fin ting når den finnes både på tv og receiver, USB kan man jo kjøre både bærbare harddisker og minnekort lesere gjennom.
Lydmessig (musikk) var jeg egentlig imponert over HK'en, har hatt endel forskjellige anlegg tidligere, bl.a Denon og Audiovector, og synes HK klarer seg meget bra, på filmlyd er den også meget bra etter min mening.
Det hjelper jo selvfølgelig på med 200w i suben og 65w pr kanal på resten. Etter som jeg har forstått så er HK rimelig ærlige i forhold til oppgitt effekt. (Og det er det slett ikke alle andre merker som er...) :roll:
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2007 06.49.26 #7 av 13
Postet av: petre2006
Misforstå meg rett, som jeg også påpeker er H/K ekstremt bra i lydbildet, og de leverer WATTen sin langt over mange andre. Var selv meget godt fornøyd inntil dette skjedde. Til dere andre som bruker Lyd&Bilde som en referanse; Det bladet er IKKE en referanse, skal la være å komentere hvorfor.

Det jeg stiller spørsmålstegn ved, er jo enkelt; Hvor lenge varer morroa? Greit, en DVD spiller som blir brukt ofte vil ryke før eller siden, pickupen er ikke bygget for å vare. Mye værre er det, at en Reciever ryker, og det etter så kort tid. Har en JVC stereo klasse A amp stående nå, og jeg ble nyskjerrig å tittet bakpå, bygget i 1987... Denne sviver fint, men er på utkikk etter en Reciever igjen, ettervert som lommeboken tillater det.

Så, H/K er en vare som virkelig gir deg lyd for pengene, uten tvil, men er det bare jeg som har vert så uheldig så aksepterer jeg det. Legger bare merke til utenlandske fora der holdbareheten til H/K er satt i stor tvil.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2007 14.17.26 #8 av 13
Postet av: linsti
Har ikke lest i de utenlandske fora så det kan jeg ikke uttale meg om, men har du hørt fra andre i Norge som har samme problem?

Ellers så ble jeg veldig nyskjerrig på din komentar angående Lyd og Bilde som referanse. Vet jo at avisen VG bruker de veldig for sine best i test annonser/innlegg.

Hadde du kunnet utdypet det noe? Årsaken er jo at man bruker nettopp dette tidskriftet/websiden(blandt flere) til å finne det som kan være beste produkt til riktig pris.
Harman Kardon avr245,dali blue 5005,C1000,R1000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2007 16.32.37 #9 av 13
Postet av: petre2006
Vel, etter min egen personlige mening, og uten å starte en heftig debatt som sporer av hele tråden vil jeg påstå at etter å ha lest Lyd&Bilde over lengre tid synes jeg at det til tider kan bli litt partisk og unyansert hva det gjelder kriterier på tester og ikke minst omtaler. Det jeg pleier å gjøre, er å gjerne lese tester i L&B, men samtidig lese omtalen/testen i andre blad/ på andre websider for å fort finne ut om det er en genuin enighet. Jeg finner det litt rart, at noen produkter blir motatt med applaus i L&B mens det stort sett blir en medio test i en rekke andre blader.

Så, L&B brukes av VG, og ja, det er nok ikke dumt. L&B er jo den største i Norsk format nå, og det er mange prisoversikter som er nyttige, helt klart. Men upartisk og nyanserte finner jeg meg selv god for å gi de kreditt på. Uten at dette skal trekke mitt innlegg helt i sølen, finner jeg det lurt at norges største gossip avis bruker L&B som sin informant.

L&B er et bra blad det, men jeg ser meg altså ikke blind på det bladet, langt derifra. Det er mange andre blad som vil gi deg likesågod gjerne mindre vektbasert informasjon av hva L&B gjør.

Ja, men dette løser likevel ikke mitt litt halveis tvilende syn på H/K, som fremdeles har min velsignelse på kvalitet i lyd og finesser, men om mulig ikke holdbarhet. Har fått vite gjennom personen på elverkstedet som forsøkte å fikse AVR'en at det er langt over normalen mye H/K innom for fiksing, og det er litt surt å tenke på.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2007 20.19.26 #10 av 13
Postet av: Torja
Hva med å prøve et annet vel testet merke da?
Sånn med all respekt å melde. Som f.eks Pioneer, eller Denon. Sånn viss du var misfornøyd med H/K generelt sett? Eller har jeg misforstått deg? :?:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2007 20.38.12 #11 av 13
Postet av: linsti
Var ikke meningen å spore av tråden din, ble bare litt nyskjerrig. Jeg har ingen bakgrunn for å verken si at du har rett eller galt i din tvil angående holdbarheten på H/K sine produkter.

For min del, så får jeg håpe at dette er noe som ikke gjelder de nyere produktene.

Ellers så er det jo litt synd at man ikke fant noe negativt om H/K da man søkte i diverse norske fora før man gikk til innkjøp. Ikke at man nødvendigvis hadde kjøpt noe annet av den grunn, men man kunne i allefall ha lagt det med i vurderingen.
Harman Kardon avr245,dali blue 5005,C1000,R1000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2007 22.01.41 #12 av 13
Postet av: petre2006
Torja; Er ikke misfornøyd med H/K sine produkter, hverken nye eller gamle, MEN er skeptisk til holdbarheten, hvis du skjønner hvor jeg vil. Veier fremdeles AVR245 p åvektskålen da denne gave meg mye varme sist jeg hørte på den.

Linsti: Var faktisk bla.a jeg som anbefalte deg å kjøpe den H/Ken, da jeg netopp hadde hørt på den og ville ha en slik selv. På det tidspunktet var det snakk om å få meg en syv kanalers H/K til under 7 laken, og den leverte til de grader, uten tvil.

Igjen, innlegget mitt var en slags probe på å lodde stemningen om holdbarhet rundt H/K, men kan være jeg er en av de få her på berget som har vert uheldig.

AVR245 er på ønskelisten min enda, men vurderer også f.eks Pioneer 1016 m.fl

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2007 19.01.44 #13 av 13
Postet av: linsti
Var nok på grunn av at du var så positiv til H/K da jeg skulle kjøpe min, at jeg måtte hive meg på denne tråden din 8)
Harman Kardon avr245,dali blue 5005,C1000,R1000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar