Logo

Hjemmelaget lerret (max 96"), kr 300,-

Skriv et svar
18.08.2008 09.05.33 #1 av 2
Postet av: roarl
Jeg bestilte noen dukprøver for DreamScreen lerret. Så tok jeg med meg prøven på DynaGrey lerretet til nærmeste byggvarehus. Der fant jeg fargeprøven S2500-N som så helt lik ut. Jeg måtte overtale ekspeditøren til å blande denne fargen i en boks med super-matt takmaling (Lady Tak 02V), for takmaling kan ikke fargesettes, så vi måtte lure maskinen til å tro at boksen inneholdt silkematt hvit-base før den var villig til å blande fargen. 1 liter av dette kostet 139,-. Deretter kjøpte jeg en helt vanlig sponplate med fin og glatt overflate, 240x120 cm, for kr 159,-. Så sagde jeg ut en firkant av denne som passet perfekt til prosjektørens bildeflate på veggen, malte den (to strøk med rulle) og hang den opp.

Det var sannhetens øyeblikk. Ville dukprøven, med angivelig gain på 1.1 og sine spesielle optiske egenskaper, se annerledes ut enn det hjemmelagde "lerretet" (dvs sponplata), når prosjektøren lyste på den? Konklusjonen var NEI, INGEN FORSKJELL. Ingen av de tilstedeværende kunne se noen forskjell overhodet når vi holdt opp prøven foran plata mens filmen spilte, hverken på lyse eller mørke scener. Faktisk gikk dukprøven så i ett med sponplata at den ikke syntes overhodet. Vi kunne med vår beste velvilje ikke se noen optisk forskjell, heller ikke når vi plasserte hodet mellom prosjektøren og lerrettet slik at duken kastet lyset tilbake til lyskilden. Så det ble ganske enkelt et lerret til under en tiendel av prisen. Og sponplater trenger jo ikke å spennes opp for å holde seg flate.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2008 18.40.44 #2 av 2
Postet av: roarl
(Jeg hadde husket feil fargekode så jeg endret den i artikkelen over. Nå er den riktig)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar