Logo

Hjemmekino til rundt 10.000

Skriv et svar
11.01.2006 19.39.20 #1 av 7
Postet av: simenfs
Heisann! Som dere ser så er jeg en ny bruker, og også ganske dårlig på dette med hjemmekino. Lurer da på om noen kunne gi meg en liste med forslag på alt jeg trenger til en start hjemmekino.

Så. Jeg tenker meg prosjektor og lerret og lyd. Har ikke peil på lyd i noen som helst fasong, så trenger mye hjelp der. Men ang. prosjekter og lerret så kommer jeg også til å kjøpe ps3/xbox360 og dvd opptaker o.l senere, så prosjektoren må kunne være god til å spille på. Lerretet ønsker jeg helst at skal være fast (ikke opptrekkbart) og kanskje med en ramme for stabilitet.

Noen spørsmål jeg også lurer på er:
- Hvordan er det med prosjektor og lerret i forhold til HDTV? F.eks xbox360/ps3
- Er det bedre med noe gråtone/farge i lerretet? Har hørt at med hvitt lerret blir mørke/sorte farger feilvist
- Bør lerretet være i widescreen eller vanlig (4:3)? Film og sånt er jo bra å ha i widescreen, men ved f.eks vanlig tv-titting så sendes jo bildene i vanlig format?
- Og ledninger, hvordan er det best at de går? opp i taket, vegg?
-Noe jeg har glemt? :)

Takker hvis noen kunne ta seg tid til å svare på dette.

EDIT: Har sett litt rundt, og har kanskje innsett at 10.000 blir litt lite, men hjelper det noe å høyne til 15.000? Eller blir det først merkbar forskjell opp til 30.000 og sånt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 19.55.42 #2 av 7
Postet av: pnerbye
Det kommer helt an på ambisjonene dine. Selv sliter jeg med å få til projektor, lerret, takoppheng og hdmi-kabel til under 20000. Et greit rammelerret koster 3200 (nettdata.no).

Når det gjelder lyd er det mye greit å få tak i til ca 15000. Fint mulig å gå lavere også, men da blir også kompromissene større.

Mitt forslag til lyd er:
- 5.1-oppsettet fra SVS på http://www.lsound.no
- Denon AVR-1906 på http://www.hifiklubben.no

Det er mange muligheter på projektorsiden, så her må du nesten ut på kikkerunde. Er du ikke for kresen kan bilde bli forholdsvis billig. Det som gir mest for pengene for øyeblikket er Epson EMP-TW600. ADEO Greyvision er et bra lerret. Se nærmere på http://www.nettdata.no.

Jeg hadde et budsjett på ca 15000 og har nå justert dette budsjettet til 50000. :D :D Jo mere en lærer jo mere blir en hekta på dette. Kunne ikke en dritt da jeg ble medlem her i fjor.

Lykke til!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 20.06.51 #3 av 7
Postet av: pnerbye
"simenfs" skrev:
Noen spørsmål jeg også lurer på er:
- Hvordan er det med prosjektor og lerret i forhold til HDTV? F.eks xbox360/ps3


Nyere projektorer har oppløsning som støtter HDTV og HDMI port som støtter HDCP.

"simenfs" skrev:
- Er det bedre med noe gråtone/farge i lerretet? Har hørt at med hvitt lerret blir mørke/sorte farger feilvist


Grått lerret gir bedre sortnivå. På den annen side blir jo ikke hvitt helt hvitt med et slikt lerret. Uansett anbefaler de erfarne at grått blir brukt til LCD-projektorer. Til CRT-projektorer og enkelte DLP-projektorer anbefales hvitt hvis jeg ikke husker helt feil.

"simenfs" skrev:
- Bør lerretet være i widescreen eller vanlig (4:3)? Film og sånt er jo bra å ha i widescreen, men ved f.eks vanlig tv-titting så sendes jo bildene i vanlig format?


Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne vise et 4:3-bilde på et 16:9-lerret eller omvendt. Dette avgjør du selv. Jeg kommer først og fremst til å se film på lerret, så derfor 16:9. Flere og flere TV-sendinger kommer nå i 16:9, så jeg vil nok anbefale det formatet.

"simenfs" skrev:
- Og ledninger, hvordan er det best at de går? opp i taket, vegg?


??? De legger du der du synes de er minst i veien. Vær forsiktig med å legge strømkabler og signal-/høyttalerkabel paralellt. Det kan medføre støy i bilde/lyd.

"simenfs" skrev:
-Noe jeg har glemt? :)


Sikkert! Det finner du ut av så snart du har lært litt. Jeg foreslår at du spør om hjelp på forumet i et emne av gangen. Det er mye kompetanse her inne.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 20.30.06 #4 av 7
Postet av: simenfs
Takker for svar! Hehe, er nok ikke altfor kresen, er jo som sagt ny og ikke "proff" så tror ikke jeg legger merke til de små forskjelle, og regner med å oppgradere etterhvert, men 50.000 er litt i meste laget for meg forløbig. Må få meg jobb først :)

Skal se litt på de anbefalelsene du har gjort og skal sjekke litt rundt på prosjektor også. Men regner med at de prosjektorene med HDTV og HDMI er av det dyrere slaget, så mulig jeg venter med det til neste gang. Men kommer til å bruke mer penger på bilde enn på lyd, hvis det kommer til det. Er mer kresen på bilde, men så lenge lyden er synkron med bilde så tror jeg jeg klarer meg.

Greit å vite det med ledningene. Og hadde vel også regnet med å gå for 16:9 lerret, kommer også til å se for det meste film der. Men lurte litt på om det er plagsomt å spille i 4:3 format, når lerretet er 16:9, blir jo endel lerret "til overs"..

Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 20.41.23 #5 av 7
Postet av: pnerbye
Lag budsjett til lyd og post en ny forespørsel her. Gjør det samme med bilde. Du kan komme langt med 10000 til lyd og 12-15000 til bilde.

Når det gjelder lerret blir det mye til overs om du snur problematikken også! ;)


Edit: Sjekk denne: http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=5228&sort=1&cat=11&mypage=1
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 21.16.08 #6 av 7
Postet av: simenfs
Budsjett på 25.000 er ikke umulig, men må isåfall bli over fler deler. AVtorget, er det er bra sted og til å stole på? Kan jo isåfall kjøpe noe til bruktpris. Hadde jo f.eks lønnt seg å kjøpe den 5.1 og reciever pakken som selges der. Men har ikke planer om å kjøpe hjemmekinoen på sekundet. Tar nok litt tid før jeg får samlet informasjon og tilbakemeldinger :P

Og hva mener du med "å snu på problematikken"? Mener du at jeg kan legge mindre penger i lerret, og heller mer på selve prosjektoren, eller omvendt?

Men takk for svar. Ser litt rundt på forumet og merker meg produkter som er gode og ikke altfor dyre.

En ting, hva er egentlig en reciever? Noe som endrer bildet fra dvd, xbox, annet og inn til prosjektor? Den DENON du skrev om så bra ut. Er ikke altfor teknisk av meg, så liker å vite hva jeg kjøper :P

Takker
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2006 08.34.54 #7 av 7
Postet av: pnerbye
Problematikken jeg nevnte er 4:3 på 16:9 og omvendt. Blir mye lerret "til overs" uansett.

En receiver er en forsterker med radio.

Denon 1906 er en receiver med auto-kalibrering. Det er sjeldent i den prisklassen. Dette gjør det enklere for deg å stille inn anlegget slik at det blir god lyd. En annen rimelig forsterker som kan gjøre det samme er Pioneer VSX915. Yamaha RX-V657 også når jeg tenker meg om, men den er vel litt dyrere.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar