Logo

hjemmekino. (mener ekte kino hjemme)

Skriv et svar
23.02.2007 18.22.48 #1 av 7
Postet av: Toffy
Jeg driver fortiden med hus kjøp.
Og er ganske sikker på att huset havner i mine fingre. (ingen andre budgivere, ingen andre inntreserte)

Og derfor har jeg alt starta planlegging.

Og dette huset har ett stort rom, ubrukt som ikke trengs.
Er satt som "bod" pr. i dag.

rommet er ca 40kvm (mulig større, rommet er ikke målt opp)
det er lofte i påbygg av første etage. Så dette lofte blir i samme plan som andre etage.
Gulflaten er som en stor stue, men det er skråtak, som går nesten til gulvet.

Men i midten er det 3m takhøyde.

Så ved å lage "tak" på 2,40m og vegg i skråtak (må likevell beholde skråvegg, men får f.eks. "knevegg" på 1 m.
så da blir jo rommet mye mindre, kanskje ned mot 30kvm.

puh! langt forord, men dere forstår hva slags rom det er snakk om.

Jeg mener dette kan benyttes til kino.

men hvordan bør jeg altså bygge rommet?
flate vegger og tak av gips, eller "lydbrekkere" i vegger og tak??

det kan jo gå ann å lage veggene med gips, og vinkle dem, slik att mellom vær 60cm så flyttes veggen ut 10cm, og neste plate bynes ved 0cm og flyttes ut til 10cm etter 60cm (med skråning mener jeg altså)
samme med tak.

Men i tillfelle, hvilken vei skal det skrånes?

Og utstyr, har jeg egentlig det meste.
Mye selvbygd.

Altså, jeg har selvbygde fronthøyttalere (stativ type)
2 veis 1" diskant 8" mellomtone/bass porta. simulert nedre avrulling 42Hz - 3db 35Hz -6db Følsomhet 92db 1w 1m

Senter B&W LCR6 S2 mener jeg den het.

Bakhøyttalere selvbygde (vegg/stativ type)
2 veis 1/2" diskant 6,5" mellomtone/bass lukka. simulert nedre avrulling 80Hz -3db 65Hz -6db følsomhet 89db 1w 1m


sub. selvbygd aktiv 800W RMS
15" push-pull porta. simulert avrulling 21Hz -3db 19Hz -6db Følsomhet 93db 1w 1m.


Forsterker Denon AVC A10SE (5X125 THX)
DVD spiller Denon DVD-2200

Og div kabler fra taralabs, kjører optisk kabel fra DVD.

Bilde kilde har jeg ikke, da TV'en blir plassert i dagli stua.
Hva bør jeg bruke?
Bakprosjektor, LCD, Plasma eller Prosjektor.
Tips meg med løsninger, og prisrammer.
Bør ikke bli dyrt (12 000,- - 16 000,-)

Jeg trur forsterker og høyttalere skulle fylle godt nok med kinolyd.

Trenger mest råd for å bygge rommet, men gjerne innspill av høyttalere. Om det er nokk eller ikke. Vurderer å bygge om fronthøyttalere til gulvhøyttalere. Men syns dem spiller dypt som gulvhøyttalere, selv som stativ.

En kompis har Dali 808. Og han hevder att mine stativ spiller dypere og fastere. Jeg mener han sine spiller samme dybde, men ikke så fast.

Men uansett, jeg har jo suben for de dypere tonene.

Trenger tips om kino rommet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 18.53.50 #2 av 7
Postet av: Zleepyme
Ah! Drømmen min e å få eget kinorom=)

Va å såg på projektor med lerret. såg ganske bra ut

http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?Iid=333638

Lydmessig hørtes det ut som du har kontroll. En gulvhøyttaler har vel potensialet til å kunne spille dypere på grunn av større kammer, men alt har jo å si på plass, og element som er brukt.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 20.36.15 #3 av 7
Postet av: Toffy
"Zleepyme" skrev:Ah! Drømmen min e å få eget kinorom=)

Va å såg på projektor med lerret. såg ganske bra ut

http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?Iid=333638

Lydmessig hørtes det ut som du har kontroll. En gulvhøyttaler har vel potensialet til å kunne spille dypere på grunn av større kammer, men alt har jo å si på plass, og element som er brukt.


Med ellement typen jeg bruker, så er det lite å hente, da Peerless beregnes bruk i små kasser.
Ved å dobble kasse størrelsen og tune "optimalt" så "vinner" jeg 5Hz ved-3db.
Og det i ett frekvens område hvor suben skal spille.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2007 13.18.25 #4 av 7
Postet av: Tommy A, Hansen
å lage et kinorom i dag er ikke lett, det kommer helt ann på ossen du vil ha det, 40kvm er et megt stort rom som passer det utmarket, ossen du skal plassere elementene og ossen du skal ha forsterkerene, og hvor lange kabler skal du ha? Trenger du mer hjelp om dette ta kontakt.

å sette noen høytalere i vær gjørne så spiller det bra, men å bruke litt mere tid til plaseringene så blir det Mye bedere enn bra. Prøv selv
Tommy Hansen
Mail: Cinema@filmelsker.com
Web: http://www.kinotech.tk

_________________
The Cinema Sound Experience!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2007 20.55.21 #5 av 7
Postet av: Toffy
"Tommy A, Hansen" skrev:å lage et kinorom i dag er ikke lett, det kommer helt ann på ossen du vil ha det, 40kvm er et megt stort rom som passer det utmarket, ossen du skal plassere elementene og ossen du skal ha forsterkerene, og hvor lange kabler skal du ha? Trenger du mer hjelp om dette ta kontakt.

å sette noen høytalere i vær gjørne så spiller det bra, men å bruke litt mere tid til plaseringene så blir det Mye bedere enn bra. Prøv selv


Jeg hadde ganske bra, hjemmekino i gamle huset, men da i stua.
Poenget nå er å få bedre en ganske bra, selv om jeg skal bruke samme komponenter.

Men nå som jeg ser rommet, og har målt en del, så ser jeg mye jobb, før plasserings problemene.

rommet blir ikke mer en 28kvm, når jeg har lagd vegger, altså 4X7m (+ - noen cm)

kne veggene kan blir da så lave som 1,6m, og taket i midten blir da 2,4m og flate på 1,5X7m

Da blir vegger og tak slette, og får fint plass til isolasjon og spotter. Regner 25cm glava, i vegger tak og gulv.

Jeg skal også ha 2 takvinduer, for att jeg skal kunne kalle dette rom.

Også måtte jeg ut med 200 000,- mer en beregnet for å få kjøpt huset
:cry:
Så nå trur jeg ting tar litt mer tid en ønsket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.04.2007 14.03.03 #6 av 7
Postet av: Tommy A, Hansen
"Toffy" skrev:
"Tommy A, Hansen" skrev:å lage et kinorom i dag er ikke lett, det kommer helt ann på ossen du vil ha det, 40kvm er et megt stort rom som passer det utmarket, ossen du skal plassere elementene og ossen du skal ha forsterkerene, og hvor lange kabler skal du ha? Trenger du mer hjelp om dette ta kontakt.

å sette noen høytalere i vær gjørne så spiller det bra, men å bruke litt mere tid til plaseringene så blir det Mye bedere enn bra. Prøv selv


Jeg hadde ganske bra, hjemmekino i gamle huset, men da i stua.
Poenget nå er å få bedre en ganske bra, selv om jeg skal bruke samme komponenter.

Men nå som jeg ser rommet, og har målt en del, så ser jeg mye jobb, før plasserings problemene.

rommet blir ikke mer en 28kvm, når jeg har lagd vegger, altså 4X7m (+ - noen cm)

kne veggene kan blir da så lave som 1,6m, og taket i midten blir da 2,4m og flate på 1,5X7m

Da blir vegger og tak slette, og får fint plass til isolasjon og spotter. Regner 25cm glava, i vegger tak og gulv.

Jeg skal også ha 2 takvinduer, for att jeg skal kunne kalle dette rom.

Også måtte jeg ut med 200 000,- mer en beregnet for å få kjøpt huset
:cry:
Så nå trur jeg ting tar litt mer tid en ønsket.


28kvm er i det minste laget men har du ikke større så har du ikke det, men men gleder meg å se ossen det blir, Hvis det blir no hus kjøp da. :wink: Lyke te
Tommy Hansen
Mail: Cinema@filmelsker.com
Web: http://www.kinotech.tk

_________________
The Cinema Sound Experience!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.08.2007 22.00.09 #7 av 7
Postet av: honnings
Har hatt hjemmekino på garasjeloftet. Helt skrått tak som gikk nesten ned til gulvet med ca 2,6 meter takhøyde. Rommet var ca 5x6 meter. Min erfaring var at man mister veldig mye bass. Har hattt en skikkelig hjemmekino, men også utallige PA høytalere, og fulle rigger med opptil 12 høytalere. Forbauset meg stadig hvor mye mer trøkk det var i utstyret når jeg flyttet det en etasje ned. Altså samme rom størrelse bare uten skråtak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar