Logo

Hjelp! Veldig dårlig lyd i anlegg!

Skriv et svar
27.01.2007 14.18.00 #1 av 12
Postet av: Kakemonsteret
Hei folkens!
Håper noen tar seg tid til å lese dette :)
De siste månedene har jeg slitt med et anlegg som ikke fungerer som det skal. Det består av en spiller, en forsterker og to enorme gulvhøytalere. Lydkvaliteten er rett og slett så dårlig at det er helt uutholdelig å høre på. Kan ikke si at de som jobber i butikkene har den mest imponerende kunnskap om dette heller.

Symptomene er som følger:
*Svært dårlig lyd kvalitet
*Svingninger i amplitude/lydstyrke
*Bassen virker som den henger etter
*Generell kaotisk lyd og litt "boks" følelse

Ting jeg har prøvd:
*Jeg har koblet til på flere måter, akkurat nå er høytalerne seriekoblet. Ellers har det vært en ledning til hver av inngangene på høytalerne.
*På receiveren er det 2 forsterker innganger (A og B), og jeg har prøvd å bruke bare den ene, og begge samtidig.
*Alle rent tekniske innstillinger som finnes på receiveren.
*Nye kabler, kortere kabler, dyrere kabler, lengre kabler og "alt i ett kabler"

Tidligere har jeg mistenkt at:
*receiver og høytalere ikke var kompatible, den mistanken er nesten ryddet bort.
*Jeg har mistenkt at spilleren var defekt, det mistenker jeg enda.
*Når det gjelder spilleren, så har jeg i det siste blitt plaget av at det står DVD player på den, og har lurt på om jeg har hatt dette problemet som ingen klarer å løse fordi jeg har en DVD spiller som sliter livet av seg på å pumpe lyd i de svære høytalerne! Har det noe å si?
* Høytalerne var defekte :rolleyes: Hehe
*Kablene, tror ikke de har noe med saken å gjøre.
*Tilkoblingene, har prøvd alle, men man vet aldri.

Spilleren :
DVD Proson, stort mer står det ikke på den, en hel haug med utganger bak, som jeg gjerne lister opp om jeg må, bare å spør etter det om det er relevant! Den har problemer med "open/close" funksjonen, åpner og lukker 20 ganger av seg selv :p

Receiver :
Proson RV 2010
AC 230V-50 Hz -350W
8 Ohm minimum

Høytalere :
Proson Stratego Top 10SA
Max Power 350W
Impedance 4 Ohm
Freq. Response 25-20 000 Hz

Jaja, det er bare å spør om dere føler det mangler info her! Jeg har sterke mistanker om at det er et ganske lite og dumt problem. Har forsøkt å være litt ryddig i tråden, hehe :D
Alle svar mottas med takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 14.24.12 #2 av 12
Postet av: Soundispower
setter en liten finger på dvdspileren din..du bør handle litt dyrere merke der..men!
receiveren din..350w strømforsyning er ikke det beste til å drive dine høyttalere med trur jeg..
jeg selv har receiver som skal gi 7x100w og har strømforsyning på 440 elr no? høyttalerne mine skal ha fra 100-250w..likevel må jeg ha meg en effektforsterker..så kanskje du ser en logikk i dette:)

men vi ser hva guruer svarer:D
kabler har lite å si om du ikke har brukt noen 0.05mm kabler elr no ..

edit: om du bor i nærhetn av ålesund, så kan vi alltids kikke litt på dette og utveklse erfaring!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 16.21.15 #3 av 12
Postet av: Even Sundgot
"Kakemonsteret" skrev:Hei folkens!
Håper noen tar seg tid til å lese dette :)
De siste månedene har jeg slitt med et anlegg som ikke fungerer som det skal. Det består av en spiller, en forsterker og to enorme gulvhøytalere. Lydkvaliteten er rett og slett så dårlig at det er helt uutholdelig å høre på. Kan ikke si at de som jobber i butikkene har den mest imponerende kunnskap om dette heller.

Symptomene er som følger:
*Svært dårlig lyd kvalitet
*Svingninger i amplitude/lydstyrke
*Bassen virker som den henger etter
*Generell kaotisk lyd og litt "boks" følelse

Ting jeg har prøvd:
*Jeg har koblet til på flere måter, akkurat nå er høytalerne seriekoblet. Ellers har det vært en ledning til hver av inngangene på høytalerne.
*På receiveren er det 2 forsterker innganger (A og B), og jeg har prøvd å bruke bare den ene, og begge samtidig.
*Alle rent tekniske innstillinger som finnes på receiveren.
*Nye kabler, kortere kabler, dyrere kabler, lengre kabler og "alt i ett kabler"

Tidligere har jeg mistenkt at:
*receiver og høytalere ikke var kompatible, den mistanken er nesten ryddet bort.
*Jeg har mistenkt at spilleren var defekt, det mistenker jeg enda.
*Når det gjelder spilleren, så har jeg i det siste blitt plaget av at det står DVD player på den, og har lurt på om jeg har hatt dette problemet som ingen klarer å løse fordi jeg har en DVD spiller som sliter livet av seg på å pumpe lyd i de svære høytalerne! Har det noe å si?
* Høytalerne var defekte :rolleyes: Hehe
*Kablene, tror ikke de har noe med saken å gjøre.
*Tilkoblingene, har prøvd alle, men man vet aldri.

Spilleren :
DVD Proson, stort mer står det ikke på den, en hel haug med utganger bak, som jeg gjerne lister opp om jeg må, bare å spør etter det om det er relevant! Den har problemer med "open/close" funksjonen, åpner og lukker 20 ganger av seg selv :p

Receiver :
Proson RV 2010
AC 230V-50 Hz -350W
8 Ohm minimum

Høytalere :
Proson Stratego Top 10SA
Max Power 350W
Impedance 4 Ohm
Freq. Response 25-20 000 Hz

Jaja, det er bare å spør om dere føler det mangler info her! Jeg har sterke mistanker om at det er et ganske lite og dumt problem. Har forsøkt å være litt ryddig i tråden, hehe :D
Alle svar mottas med takk!


Hello
Har du noke meir info om høytalerane og forsterkeren?
vist du har en link så legg med..
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 16.35.24 #4 av 12
Postet av: Kakemonsteret
Hei!
Er klar over at det ikke er det beste man får, men lyde er så utrolig dårlig og har mistenkelige svingninger i nivået osv. at jeg mistenker et større problem enn kvalitet. Når det gjelder strømforsyning, så kan det gjerne være årsaken...

Hva slags info er det du trenger? Vanskelig å finne noe info utpå nettet selv og syns jeg. Har bare skrevet det som står på anlegget.

Fant høytalerne
http://www.proson-av.com/index.php3?pageid=23


Bor forresten ikke så nær Ålesund nei :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 16.53.53 #5 av 12
Postet av: Soundispower
høyttalerne er jo lettdrevne iallefall..?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 16.54.50 #6 av 12
Postet av: boly
Tror desverre det er missmatch som er det største problemet her.

Forsterkeren har 350w og rutte med, det blir ca max 2 x 80 w.

Den skal også IKKE ha laster under 8 ohm.....

Høytalerene er 4 ohm.

Du skriver ikke noe om det er dårlig lyd når du spiller på lavt volum. Men du vill aldrig kunne spille tordnende høyt med den forsterkeren.

Du har sikkert en kompis med en forsterker og dvd spiller som du kunne prøvd bare for og elliminere de forskjellige leddene.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 17.25.54 #7 av 12
Postet av: Soundispower
steik jeg begynner å forstå dette litt å litt..dæven døtte :P

edit: hvis boly har rett, (noe jeg trur)
så er kanskje en effektforsterker tingen..
men som han nevner..veldig greit å prøve noen først så du eliminerer de feilene som det kan også være
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 17.40.25 #8 av 12
Postet av: Kakemonsteret
Ah! Det hadde jo vært logisk at det er forsterken som sliter forsåvidt! Jo lydkvaliteten blir faktisk verre etterhvert som man skrur opp volumet..
Hmm :o
Skal få en kompis til å dra med seg forsterken sin ihvertfall!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 19.05.45 #9 av 12
Postet av: Even Sundgot
Eg villa nokk bytta ut forsterkeren .. ikkje kjøp effekt forsterker men kjøp den en stereo eller surround recever\forsterker.. :D

Du kan no sjekke ut

http://www.hifiklubben.no
http://www.hificenter.no
http://www.bmaudio.no
http://www.avhifi.no

Eller brukt
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2007 20.22.31 #10 av 12
Postet av: orso
Sjekk om receiveren din kan stilles til 4 ohm. Pleier å være båkpå receivere. Proson sine høyttalere er greie til hjemmekino og rock, men tviler på at de lager god elektronikk. Men svingninger i nivået skal det uansett ikke være.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2007 11.11.38 #11 av 12
Postet av: boly
Har du noen kroner tilovers, så kjøp heller en dedikert stereo forsterker, med gode strømreserver. Feks. H/K 970, da skal du få lyd så det holder for deg og naboene.....

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 79&id=1217
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2007 14.28.40 #12 av 12
Postet av: Zleepyme
Tror det er en kombinasjon av flere ting. For liten forsterker til å drive såpass store høyttalere, og det at dvd spilleren rett og slett har for dårlig lyd-koding. For liten forsterker kan føre til forvrenging og fæl lyd. I værste fall kan det skade/ødelegge høyttalerne. Merk også at hvis man spiller av mp3 og slikt, vil av og til lyden på disse være ekstremt dårlig.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar