Hei folkens!
Håper noen tar seg tid til å lese dette
De siste månedene har jeg slitt med et anlegg som ikke fungerer som det skal. Det består av en spiller, en forsterker og to enorme gulvhøytalere. Lydkvaliteten er rett og slett så dårlig at det er helt uutholdelig å høre på. Kan ikke si at de som jobber i butikkene har den mest imponerende kunnskap om dette heller.
Symptomene er som følger:
*Svært dårlig lyd kvalitet
*Svingninger i amplitude/lydstyrke
*Bassen virker som den henger etter
*Generell kaotisk lyd og litt "boks" følelse
Ting jeg har prøvd:
*Jeg har koblet til på flere måter, akkurat nå er høytalerne seriekoblet. Ellers har det vært en ledning til hver av inngangene på høytalerne.
*På receiveren er det 2 forsterker innganger (A og B), og jeg har prøvd å bruke bare den ene, og begge samtidig.
*Alle rent tekniske innstillinger som finnes på receiveren.
*Nye kabler, kortere kabler, dyrere kabler, lengre kabler og "alt i ett kabler"
Tidligere har jeg mistenkt at:
*receiver og høytalere ikke var kompatible, den mistanken er nesten ryddet bort.
*Jeg har mistenkt at spilleren var defekt, det mistenker jeg enda.
*Når det gjelder spilleren, så har jeg i det siste blitt plaget av at det står DVD player på den, og har lurt på om jeg har hatt dette problemet som ingen klarer å løse fordi jeg har en DVD spiller som sliter livet av seg på å pumpe lyd i de svære høytalerne! Har det noe å si?
* Høytalerne var defekte :rolleyes: Hehe
*Kablene, tror ikke de har noe med saken å gjøre.
*Tilkoblingene, har prøvd alle, men man vet aldri.
Spilleren :
DVD Proson, stort mer står det ikke på den, en hel haug med utganger bak, som jeg gjerne lister opp om jeg må, bare å spør etter det om det er relevant! Den har problemer med "open/close" funksjonen, åpner og lukker 20 ganger av seg selv :p
Receiver :
Proson RV 2010
AC 230V-50 Hz -350W
8 Ohm minimum
Høytalere :
Proson Stratego Top 10SA
Max Power 350W
Impedance 4 Ohm
Freq. Response 25-20 000 Hz
Jaja, det er bare å spør om dere føler det mangler info her! Jeg har sterke mistanker om at det er et ganske lite og dumt problem. Har forsøkt å være litt ryddig i tråden, hehe
Alle svar mottas med takk!