Logo

Hjelp til valg av tv.

Skriv et svar
09.04.2008 21.34.00 #1 av 4
Postet av: janrune
Hei alle sammen.
Skal i om ikke lenge invistere i ny tv og har da en del ting jeg lurer på.

*Størrelse? 42 eller50? (jeg sitter i dag 3-4m fra der tven står.)kvalitet på bilde mellom 42 og 50?
*Plasma? LCD? Blir brukt til kabeltv (usikker på om det er digita), Film (dvd), ser en del sport.
Det er et litt lyst rom med noen store vindu.(ikke sol direkte inn)

Noen anbefalinger?
Pris 10000kr-25000kr +/-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2008 23.41.02 #2 av 4
Hei Jan Rune!

Når det gjelder valget mellom LCD eller Plasma så kommer det litt ann på bruksområde og lysforholdet i rommet ditt, så vit følgende-

Plasma TVèr bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse lom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet på en stund.

Ikke se deg blind på oppløsningen, altså Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready å en normal sitteavstand. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis du ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet.

Angende skjermstørrelse er det ikke noe fasit svar på dette, mye kommer ann på rommet og personlige foretrekkninger. Har du gode kilder kan du godt ha en stor skjermstørrelse og liten sitteavstand, dette blir mindre gunstig hvis kildene er dårligere da "feilene" sees bedre. På din sitteavstand syntes jeg at begge skjermstørrelsene du har valgt er passe, men ville nok gått for en 50". Tror ikke det blir for stort, og vil virkelig få fram filmfølesen. Dette er noe du selvsagt selv må se ann.

Så; si hva du tror passer deg best av skjermtype og størrelse, så kan vi godt komme med noen anbefalinger du bør se nærmere på.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 13.15.25 #3 av 4
Postet av: janrune
Jeg har tenkt på en pioneer 50". litt usikker på modell. Den selges på Elkjøp til en pris av ca34000kr. får den for 25000kr ca.(kjenner noen som jobber der.) Ellers så sett litt på pansonic og nye LG.

Blir mest brukt til tv. en del fotball. Ser også litt film. Lite aktueltt til PC.

takker for alle råd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2008 16.38.12 #4 av 4
Har desverre ikke fått sett Pioneer sin Kuro-serie ennå (må se å få gjort det snart), ihvertfall har de fått meget gode omtaler og skal ha ett imponerende godt sortnivå. Les blant annet denne testen:
http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 002501.ece

Panasonic sin nye serie ser absolutt spennende ut, PV70 serien gir mye valutta for pengene og har ett meget godt sort- og kontrastnivå, ett apperat som gir mye for pengene. Så da får du se om du får sammenlignet å se om det er verdt prisforskjellen. Test av forsgjengeren PV70 finner du her:
http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 811123.ece

Om litt kommer LG sine nye plasma serie med verdens første THX godkjenning, kan være verdt å sjekke ut:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=593

Beste tipset mitt er å dra rundt for og sammenligne å se hva som passer deg best.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar