Logo

Hjelp til valg av plasmaskjerm

Skriv et svar
08.09.2004 19.02.31 #1 av 3
Postet av: Eatwhales
Har blitt fristet til å kjøpe en plasmaskjerm, men føler at jeg må sette på bremsene litt. Det er en såkalt hjemmepc-ordning og selgeren er overivrig etter å selge med en slik skjerm.

Av erfaring ønsker jeg å sjekke litt før jeg handler og håper noen her inne kan bistå med litt?

Først anbefalte de en LG-skjerm MZ-42PZ45v u/Tunerhttp://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300216&cks=PRL

Jeg har ingen som helst erfaring med disse skjermene og stiller helt blank på specs. Jeg nevnte dette for selgeren som forlangte nesten 25.000 for denne skjermen. I tillegg fortalte jeg at beste pris på nett (se kelkoo) viser at den selges for ca 20.000!
Dette medførte at han ville sjekke litt til og kom opp med et forslag til en skjerm som heter:

Shark EPT-4210AP
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123040&cks=PRL

På "produsentens" hjemmeside, vises det til en test gjort i desember 2003. Når de viser til en gammel test, så blir jeg litt småskeptisk. Mulig paranoid, men likevel.
Har også prøvd å lete etter flere emner om Shark, men finner veldig lite. Mistenker dette for å være et innkjøpt "jallaprodukt" med importørens eget merke. Ikke vet jeg.

Jeg ser også at det er stor forskjell i kontrastforhold. 1:1200 og 1:3000, hhv Shark og LG. Men dette sier meg ingenting. Har dette stor praktisk betydning?

Det skal også sies at jeg har en digiality satelitt-tuner, men vet ikke om jeg kan bruke scart-utgangen på denne direkte til plasmaskjermen? (som sagt, helt blank på temaet)


Noen erfaringer eller tips til hva jeg bør, bør ikke gjøre?

På forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2004 19.57.32 #2 av 3
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Plasma salget har steget enormt det siste året så du er ikke den eneste som vurderer disse flate apparatene.

Først til de 2 apparatene som du vurderer: En sammenligning av spesifikasjonene finner du i vår database her

Shark apparatet bruker forrige versjon av LG sitt panel slik at bildet er nok bedre på LG skjermen grunnet nyere teknologi. Den største ulempen med LG skjermen er at den ikke har SCART kontakt noe som gjør at koblingen til din digitality tuner blir problematisk. Du blir da tvunget til enten å kjøre kompositt eller en dyr omformingsboks som gjør om SCART signalet til et komponent signal. Enkelte som har kjøpt denne LG skjerme rapporteret at bildekvaliteten ikke er noe særlig på denne, men ved bruk av en såkalt ekstern videprosessor så blir bildet meget bra. (alt for dyrt og ingen grunn til å tenke på)

I testen av Plasma skjermer ble LG sin skjerm med innebygd tuner testet (samme panel som den du spør om) og da kom den soleklart sist ut og DVD & Hjemmekino mente i konkluksjonen at denne ikke var verdt å bruke pengene på. Så min konkluksjon er at du bør satse på en annen skjerm hvis bildekvalitet er viktig for deg. På den annen side vil nok 80% av norges Befolkning være fornøyd med begge apparatene.

Når det gjelder kontrast og sortnivå så syns jeg at det det er noen av de viktgiste egenskapene ved en skjerm. På avsforum.com har noen testet dette og av bildene under så kan du se hvor stor forskjell det er mellom apparatene. Dette er mest synlig i mørke rom. Appartene det er bilde av er fra venstre: Panasonic, Samsung og Pioneer.





Se hvor mye bedre bildet blir på Panasonic med 4000:1 i kontrast enn Pioneer med 1200:1 Det sorte blir rett og slett ikke sort.

I lyse scener og mer opplyst rom er dette ikke så synlig.



Min anbefaling hvis du skal kjøpe deg Plasma er å se på Pansonic sin PA30 serie. Dette er den beste skjermen på markedet og fås i butikk helt ned til 28.000 for 37". Ulempen er kanskje et design ikke alle faller for.

Et utdrag av testen til DVD & Hjemmekino finner du her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/08/23/406256.html

Håper dette var oppklarende.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2004 20.15.31 #3 av 3
Postet av: Eatwhales
Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet og si tuuuusen takk for et meget godt svar!

Spesielt det med scart-inngang er jo viktig da det er min eneste måte, så langt, til å koble meg til skjermen.

Og bildene du har tatt med viser jo en himlende forskjell i kvalitet. Det skal jo også sies at det er en kostnadsforskjell, men fy flate.

Det første som slår meg nå er at jeg bør vente en stund med å skaffe meg en slik skjerm. Har også lest litt på noen forum at det er ofte feil på plasmaskjermer. Det snakkes om døde pixler? Vet du om det er noen garanti på skjermene mot dette?

Uansett, tusen takk nok en gang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar