Logo

Hjelp til valg av lydkort +kabler

Skriv et svar
25.10.2005 09.21.02 #1 av 2
Postet av: Enviro
Hei :)

Jeg er ganske fersk på dette området, men håper på litt hjelp her.

Jeg skal kjøpe meg nytt lydkort + kabler. Jeg har ikke en 100% HTPC (bruker DVD-spilleren til film).

Jeg ønsker:
God 5.1-lyd fra pcen til anlegget i spill (Battlefield 2)
God stereo-lyd når jeg bruker pc`en som lydkilde for musikk

Anlegget er i prisklassen 15k (Yamaha RX-V450 ++). Kablene må være 5-10m.

Jeg ønsker i utgangspunktet et Creative og synes et Creative SB X-Fi Platinum virker ok.

Videre er jeg usikker på hvilke kabler jeg skal bruke. Jeg har hørt at Optiske kabler ikke støtter 5.1 fra PC. Hvilke kabler må jeg da bruke (kom gjerne med link), og hvor kobles de til (se dette bildet.

Håper på noen tips :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2005 15.12.23 #2 av 2
Postet av: aLmAnZo
Hei ja... Jeg tror det lydkortet der skal holde lenge. Men er ikke så oppdatert på lydkort fronten for tiden, hardware front generelt faktisk. Men uansett... Creative er iallefall kvalitet, og har god kundeservice, iallefall i mitt tilfelle. Kortet der tror jeg du kommer til å bli fornøyd med.



"Videre er jeg usikker på hvilke kabler jeg skal bruke. Jeg har hørt at Optiske kabler ikke støtter 5.1 fra PC. Hvilke kabler må jeg da bruke (kom gjerne med link), og hvor kobles de til (se dette bildet."

Optiske kabler forflytter bare signal, og fungerer helt fint til forflytning av 5.1 signal. Det fungerer iallefall godt fra min pc, jeg bruker Creative audigy 2 zs platinium pro og er meget fornøyd med dette. Tror ikke du kommer til å få noe problem på det punktet.

Når optisk kabel anngår, er det dette det lønner seg å kjøpe, coaxialt er følsomt for elektroniske forstyrrelser, det er ikke optiske kabler. Ved valg av optisk kabel er det viktig med god isolering og gode plugger, men er fortsatt ikke spesielt farlig ved avstander under 5 meter. Optisk teknologi er fantastisk godt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar