Logo

Hjelp til valg av lerret

Skriv et svar
27.06.2005 18.32.40 #1 av 2
Postet av: ovegeir
Vurderer å investere i prosjektor og lerret.
Jeg har en 37" plasma tv slik at lerret må monteres litt ut slik at det kommer utenpå tv skjermen. Har også tenkt at lerret plasseres rett ovenfor center høytaleren. Høyden fra center høyttaleren og opp til taket er ca 170 cm og bredden ca 2 meter (se bilde). Sitteavstand er i overkant av 3 meter. Det finnes jo 16:9 lerret som er såpass lave at lerret kan monteres slik at lengden vil komme rett ovenfor tv skjermen, men da blir kanskje lerret alt for høyt i forhold til sitte avstanden?
Uansett, hvilket type lerret er å anbefale? Har det noen spesiell betydning om man velger 4:3 eller 16:9 format?
Takknemlig for svar:) DSC00131.jpg DSC00131.jpg ( 113,4853515625 KB) Vist 1232 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2005 19.57.12 #2 av 2
Postet av: Bombadil
Fordelen med 16:9 lerret er jo at man får finere kanter rundt hele bildet, men dette er egentlig ikke et stort problem siden de fleste filmer er spilt inn i 2.35:1, så du vil uansett få ekstra sorte kanter. Men hvis du har 16:9 prosjektor er det best å kjøpe seg et 16:9 lerret..

Det kan nok bli litt for høyt hvis lerretet blir plassert ovenfor tv-en. Det er å fåretrekke hvis du kan få det i øyehøyde.
Lerretet som jeg har kan jeg dra ned ganske så langt. Jeg vet ikke hvordan dette er med andre lerret, men du kan nok dra dem en god del ned. (jeg drar selv mitt lerret 160cm ned, og kan dra det ned til cirka 175cm. Dette er et 4:3 lerret)

Lerret merke har jeg ikke så mye peiling på..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar