Logo

Hjelp til valg av eventuelt ny forsterker/receiver

Skriv et svar
06.04.2009 00.39.44 #1 av 10
Postet av: dimo
Hei! Trenger litt anbefaling/info om eventuelt valg av receiver/forsterker.
Har skaffet meg Pioneer 5090H plasma tv og Panasonic BDP35 blue-ray spiller. Har i tillegg xbox 360, nintendo wii og pc koblet til tv'en. Alle disse komponentene er koblet til tv'en via hdmi (bortsett fra wii'en, som er koblet via av-kompositt med høyest mulig oppløsning). Problemet og flaskehalsen i systemet er at tv'en er koblet til en gammel yamaha ax-590 stereoforsterker med to dali concept 6 høytalere. Det er kun en billig anaolg signalkabel koblet fra tv'en til forsterkeren som styrer lyden på alle disse komponentene. Går utifra at jeg da går glipp av veldig mye opprinnelig god digital lyd fra de opprinnelige spillerne?

Mitt dilemma er at jeg kun skal ha disse to høytalerne og ikke surround pga av blant annet plassmangel. Men finnes det allikevel nyere type forsterker/receiver med kun 2 kanaler(stereo) som har hdmi ingang og dermed kan prossesere lyden uten tap ut i de to dali høytalerne mine. Og er det i det hele tatt noen vits i å eventuelt bytte forsterker hvis jeg ikke skal ha mer en stereo uansett?
Vil lyden bli veldig mye bedre selvom jeg kun fortsatt ønsker stereo oppsett (2kanals lyd)? håper noen kan gi meg noen nyttige råd eller tips angående dette... på forhånd takk:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.04.2009 01.51.28 #2 av 10
Postet av: Zleepyme
Det finnes desverre ingen forsterkere(som jeg vet om) Som Har HDMI og som er ren stereo. Her må man evt kjøpe seg en hjemmekinoreciver, og sette den opp som to kanals(noe man kan gjøre på alle) Du vil få fordeler som HDMI oppskalering og støtte for HD lyd. I tilegg så har man da reciveren som hjertet i anlegget med alt koblet opp ot den, i stedet for å ha flere kabler i tven, og separate lydkalbler. Det funker det også, men det kan være kjekt å begrense ledningsalaten bak tven.

Det som kan være utfordringen er at surroundreciverne der ute ikke har effekttrinn innebygget slik en integrert stereoforsterker har. Dette kan gi direkte utslag på lydtrykk og evnen til å spille høyt. Concept6 er en lettdrevet høyttaler, og det kan godt hende du vil få bedre lyd av en ny reciver en du hadde av den gamle, men det kan være lurt å prøvehøre før man evt handler slik at man ikke blir skuffet.

Yamaha har en bra stereoreciver som du finner her http://www.surround.no/product/451852/_ ... Titan.html
Men den har ikke noen HDMI støtte, men andre gode finesser. Kan være et alternativ. Jeg ville uansett ha sett på Yamaha RXV663/863 da dette er gode surroundrecivere. Ellers så har Onkyo, Pioneer Nad, og Denon gode recivere.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.04.2009 11.15.29 #3 av 10
Postet av: Snickers-is
Høres ut som du trenger en RXV1900, og kanskje et par nye høyttalere i samme slengen?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.04.2009 11.58.28 #4 av 10
Postet av: dimo
Takk for gode svar. Drømmen er jo selvfølglig å få opp surrond etterhvert(5.1). Tenker da på å erstatte Pionner BDP-LX71 Blue-ray spiller (skal fungere som både dvd/blue-ray/cd-spiller) med panasonicen jeg har nå og Pioneer VSX-LX51 Surround receiver med stereoreceiveren. I tillegg vil jeg supplere med høytalere i concept serien. Dali concept1 bak, dali concept ct i midt og dali concept sub 12 som subwoofer. Går utifra jeg da fint kan beholde mine dali concept 6 som fronthøytalere (vet at de er litt puslete),da subwooferen vil ta seg av det som trengs i bassområdet. Noen innspill på dette oppsettet og evt. tips til kabler eller annet. Er litt uerfaren med oppsett av surround?.

Og hoved dillemaet er om dette er noe som helst vits. Grunnen til at jeg egentlig ikke vil ha surround er plassmangel og jeg tror kanskje at lyden bare blir "grøt" hvis dette oppsettet står for nærme hverandre. Er det vits i det hele tatt å bruke ca. 30000 lapper ekstra for å oppgradere lyden fra stereo til HD surroundlyd på en romflate som er ca. 3m(bredde)x4m(dybde) i romstørrelse?.
det er ca 4 meter fra frontvegg til bakvegg og jeg sitter ca. 3,5 meter fra pioneer tv'en og fronthøytalerne. Disse fronthøytalerne står med ca. 3m fra hverandre i bredden. Mellom dette skal jeg da eventuelt plassere senterhøytaler (midt i) og sub på en av sidene mellom den ene fronthøytaleren og senteren. Bakhøytalerne vil stå helt intil bakveggen, men de vil ikke komme noe særlig bak sitteposisjonen min som også er en sofa helt inntil bakveggen. Disse blir stående ca. 3 meter fra hverandre i bredden og ca. 3.5 meter ifra fronthøytalerne, senteren og sub'en i dybden, og ved siden av mine ører, snarere enn bak.
Er det i hele tatt noen vits i å oppgradere til dette med tanke på lyden, eller vil det bli altfor nærme hverander og oppleves som grøtaktig eller lignende?... takkker for alle konstruktive svar:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.04.2009 12.14.34 #5 av 10
Postet av: Snickers-is
Surround vil være hensiktsmessig også i små rom ja.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.04.2009 13.30.20 #6 av 10
Postet av: Zleepyme
Skal ikke være noe problem det. Du har egentlig mer en nok plass. Har ikke mer plass en det og jeg kjører Concept 10 i front, og Dali 505 bak(kan sammenlignes med Concept 6) Surroundlyden kommer godt fram takket være god mik kalibrering fra reciveren. Men jeg kjører konsekvent 2ch stereo når jeg hører musikk. Suroundlyden blir brukt på film og serier.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.04.2009 21.07.23 #7 av 10
Postet av: Torja
Har du lite rom og tenker surond kan det være fordelaktig med små høytalere suplert med en god subwoofer. Da får du både surond og tilstrekkelig trøkk. Subben kan da ta seg av de laveste effektkrevende frekvensene. Da trenger du ikke allverdens kraftige surondreceiver heller. Og når behovet endrer seg kan man supplere med effektforsterker senere.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2009 00.45.50 #8 av 10
Postet av: dimo
ok... målene jeg oppgav først var etter øyemål og etter å ha målt med målebånd ble avstanden ennå mindre! 2 meter mellom front høytalerne (og mellom der skal jeg ha både center og sub) og 3 meter mellom front og bakhøytalere. er dette fremdeles nok plass for å ha nytte av surround?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2009 06.32.24 #9 av 10
Postet av: dAVinci
En ordentlig kinoopplevelse vil du ikke få før du har minst 5 kanaler mener nå jeg, selv om rommet er så lite som du sier. Concept-serien er fin selv om centeren er litt puslete. Når det kommer til sub så vil jeg anbefale deg å kikke etter noe annet enn Concept. XTZ har noen som er svært gode sett ifht pris/ytelse. Sub MÅ ikke stå foran, den kan/bør kanskje stå alle andre steder faktisk. Ikke lett å plassere en sub optimalt. Helst i et hjørne med yttervegg/bærevegg.

En Yamaha RX-V663 er en fin inngangsport til HD-lyd. Jeg har selv denne og høyttalere med 2 x 6,5" i front + center og 4 surround-høyttalere, og receiveren imponerer.

Jeg skulle ha en stereo-receiver til stua med HDMI, men dette fant i alle fall ikke jeg. Ble til at jeg flyttet min "gamle" RX-V2600 til stua. :) Litt overkill til Dali Concept 1 kanskje, men jeg har da i alle fall krefter nok. :D
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2009 08.57.45 #10 av 10
Postet av: Snickers-is
Bare så synd at importøren er fullstendig sluttsolgt på 663. De har 863 i sølv, samt 1900 (sort/sølv) igjen på lager.

Til sommeren kommer 665 og 765.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar