barco
Aktiv
E-post
Har vudert å kjøpe Pana 50PHD7ES med WXGA til 30k. Hva er event. da pris på TU-PT600E ?
TV`en skal brukes utelukkende til TV-titting (parabol-digi.), video og DVD filmer, og litt PS2.
Hvilken "plug-in" kort trengs da.....pris på disse? Ser denne mod. kjører KUN 650 cd, mens Pioneer 506 har 1100 cd. Er det 11 bit på denne Pana mod.?.........Ser den NYE 50PHD8ES kjører hele 14 bit.
Valget står nå mellom Pana 50PHD7ES og Pioneer 506FDE...??
Jeg tenker da KUN; 1 billedmessig - 2 prismessig !
På forhånd takk !!!
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Hei! Skal du bruke parabol trenger du ikke å bruke en hels masse penger på en ekstern tuner som ikke er spesielt bra. Parabolen kobler du rett inn i et scart kort. Jeg har TH-42PWD8 med et HDMI kort, jeg kjører alle signaler inn i receiveren og kjører en HDMI kabel til TVèn.
Det er en ting du skal være OBS på når det gjelder 7 serien fra panasonic og det er at den støtter ikke 720P og 1080i i 50HZ (pal) Da blir det svart skjerm. Dette gjelder med DVI eller HDMI kort, via component går det bra. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller sett på PHD8 som er den nye versjonen.
Kortene til denne skjerm serien koster fra 1000,- til ca 2200,-
Når det gjelder forskjell i bildekvalitet skal jeg ikke uttale meg bastant. Men PV500 og 436 er jo sammenlignet og der kommer det ann på hvem man spør. PHD8 er ihvertfall ikke dårligere enn PV500 i tillegg har den mange flere muligheter for innstilling av bildet.
Hjalp dette egentlit deg noe som helst?
Zlum
Aktiv
E-post
Jeg kjenner ikke Pioneer-en, men har selv en 50PHD7ES som jeg er veldig godt fornøyd med. Jeg bruker den først og fremst som tv, men koblet til pc-en (særlig med dvi) er den såpass mye bedre enn Dell-lcd-en min at jeg knapt har brukt Dell-en de siste par månedene.
Du trenger ikke tuneren (TU-PT600) hvis du har parabol, den skal ifølge en del folk på engelske avforums også være heller dårlig. Prisen du oppgir på skjermen gjør det ganske opplagt at du vurderer det samme tilbudet som jeg slo til på for et par måneder siden. I så fall følger det med følgende innganger og innstikkskort:
1 vga (innebygget i selve skjermen, aksepterer RGB-signaler, men ikke komponent)
1 stk. dvi (innstikkskort, vær obs på at 7-serien ikke aksepterer 50hz 720p/1080i)
1 stk komponent/rgbhv + s-video + kompositt (dobbelt innstikkskort)
1 stk s-video + kompositt (innstikkskort som står i skjermen når du får den, må tas ut for å gi plass til de to andre)
For å få scart-signaler inn til skjermen kan man kjøpe et scartkort, men da må man eventuelt ta ut et annet kort, og det finnes bedre måter å fikse det på. Selv har jeg en scart til vga-konverter til rundt tusenlappen, konverteren er også billigere enn et scartkort. En scart til komponent-konverter vil også gjøre susen. Ellers er det bare å finne de rette kablene (komponent-kabel til ps2...) og eventuelt overgangsplugger (rca-bnc).
Bildet på 50PHD7 er veldig bra jevnt over, men hvordan det er sammenlignet med 506FDE har jeg ingen anelse om ettersom jeg kun har sett et 506 i ca 20 sekunder og da var jeg mest opptatt av hvor utrolig slank og lett den så ut til å være. Men det jeg så av bildet så også veldig bra ut.
Da jeg kjøpte min skjerm for et par måneder siden var prisforskjellen mellom disse to skjermene forstatt relativt stor, og 30k var allerede godt over maks for min del, men nå som 506-en har krøpet x antall tusen ned i pris, vet jeg sannelig ikke hvilken av dem som er det beste kjøpet. Det kommer også litt an på hva du har tenkt å koble til. Hvis htpc eller videoprosessor er med i planene på lengre sikt (og det var det for meg), er 50PHD7 nok det beste valget, men hvis ikke er vel spørsmålet om de ekstra tusenlappene for 506-en kanskje kan være verdt det. En annen ting er at 506 er HD-ready, noe 50PHD7 ikke er, ettersom den ikke aksepterer PAL HD på digitale innganger (på analogt er det ikke noe problem).