Logo

HJELP - kjære "hjemmekino"brukere

Skriv et svar
06.03.2006 12.10.43 #1 av 6
Postet av: podde
Før jeg gjør noe drastisk og kaster forsterkeren og høyttalerne mine unødvendig ut av vinduet, håper jeg på hjelp fra Hjemmekinos kyndige brukere.
Jeg har en Harman Kardon standard receiver, kjøpt inn i 1998, og ti år gamle Dali 104-høyttalere. Jeg har aldri opplevd problemer med anlegget mitt, men de siste par månedene har det plutselig oppstått en slags during/brumming - en spenningslyd - som slår inn kort tid etter at jeg slår på receiveren. En sjelden gang går det et par minutter før interferensen slår inn. Nivået og mønsteret på denne lyden er konstant.

Dette vanskeliggjør i stor grad TV og DVD-seing gjennom receiveren, og CD-lytting må gjøres med vanlig TV-lyd. Først trodde jeg det gjaldt bare senterhøyttaleren, men da jeg kobla den ut forflytta denne lyden seg til de andre høyttalerne.

Hva kan dette skyldes? Jeg har til og med hatt elektriker til å se på dette, men han slo fast at det i hvert fall ikke var noe strøm/spenningsproblem og at det kanskje bare var receiveren som var ødelagt. Skal jeg bare kjøpe meg en ny? Litt trist å gjøre det - for så å oppdage at det ikke var den som forårsaket problemet.
Derfor ber jeg innstendigst om hjelp...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2006 12.24.35 #2 av 6
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

For å feilsøke litt vil jeg at du skal koble løs alt utstyr som er koblet til receiveren bortsett fra høyttalerene.

Sjekk om det fortsatt er during da.

Hvis det er, så tror jeg at problemet er receiveren.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2006 13.21.01 #3 av 6
Postet av: podde
Tusen takk, da har jeg feilsøkt ved å koble løs alt utenom høyttalerne. Den samme evige duringa forekom da også, så da er det vel bare å bytte ut receiveren, hvis jeg skjønner deg rett.

Det er siste gang jeg kjøper Harman Kardon!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2006 15.15.36 #4 av 6
Postet av: KjartanA
Ikke så fort.

Brummingen du hører er nesten helt sikkert 50Hz brumming. Jeg har en HarmonKardon AVR-5000 som har slik brumming. Og i følge teknikerne på jobben så er det en smal sak å fikse. Mest sannsynlig er det enten sinnsykt mye støv inne i forsterkeren eller så er trafoen gåen. Begge deler enkle ting å fikse.
Nå har jeg enda ikke fått levert den til dem så 100% diagnose kan jeg jo ikke stå for, men skal en tro teknikerne så er dette slettes ikke uvanlig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 17.51.38 #5 av 6
Postet av: staffel
hvis du ikke har forsikring eller garanti på den kandu jo åpne den selv og støvsuge forsiktig=)..men husk om det er kondensatorer inni at du kan få støt+ ha armlenke på=)..fins sånne "babystøvsugere" for å støvsuge inni og rundt slikt elektrisk. du kan måle me universalinstrument om du kan og har det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 19.23.24 #6 av 6
Postet av: Terje80
Jeg ser at dette er et gammelt emne, og at problemet til emnestarter antageligvis er long gone nå, eller fiksa =) Men det jeg har å fortelle fra min erfaring, KAN jo være til hjelp hos andre?

Anyways, jeg hadde dette problemet på min forsterker (Yamaha), og jeg iriterte meg GRØNN over dette. Jeg fikk også en elektriker til å se på saken, og han sa at det var mulighet for at det var en komponent inne som kanskje måtte skiftes. Ikke noe dyr sak.

Jeg åpna den opp, kikka litt, og endte opp med å konsentrere meg om selve volumkontrollen av en eller annen grunn.
Da la jeg merke til at det var en skru/mutter som SÅVIDT hadde løsna LITT, og at det resulterte i denne buzzinga/støyen. Jeg fikk tighta den skruen, og lyden sitter knallbra i dag.

Gjett om jeg ble fornøyd med meg selv da, hehe =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar