Logo

Hjelp, jeg skal kjøpe tv...

Skriv et svar
06.07.2010 12.45.03 #1 av 2
Postet av: Dinger
Jeg skal kjøpe min første flatskjerm og trenger litt guiding i jungelen av led, plasma og det ene og det andre
Har rimelig lite peil på dette, så posten her blir en blanding av spm og masing, så håper jeg noen kan gi meg litt nyttig input..


Hadde tenkt å gå for Panasonic G20 42" eller 46" - http://www.dinside.no/842790/test-panasonic-tx-p50g20e , og stakk innom hifi-klubben, hvor samtlige jeg preiket med mente det var en middelmådig tv, og sa jeg heller burde se på http://www.hifiklubben.no/produkter/fla ... led-tv.htm eller http://www.hifiklubben.no/produkter/fla ... led-tv.htm

Problemet mitt er at når folk som har peil om et emne mener det ene og det andre, blir jeg fort usikker, og begynte å vurdere disse istedet. En kompis har panasonics g10-serie tv, og er storfornøyd, noe jeg selv sikkert ville bli, men når 8000++ skal blåses, tar jeg ikke noen sjanser..

Det som plager meg med plasma, er innbrenningsproblemet, som mange mener er et stort problem, og mange mener det ikke er det.. hos hifi-klubben fortalte de om masse utstillingstv'er som hadde fått innbrenning, men hos andre forhandlere mente de det motsatte, og henviste til tv'er som hadde vist tv2 i 8 timer daglig i en måned... Det at man ikke kan ligge ned en plasma virker også litt kjipt. Har ikke akkurat planer om å ligge ned en tv så veldig ofte, men vil ikke risikere at tv'en på en eller annen måte blir liggende i 5 sekunder, og plutselig blir ødelagt. Sitter igjen med spm "er virkelig plasma-tv så skjøre???"

Så vidt jeg har forstått er led en forbedra lcd-greie, hvor plasma sine fordeler har et mindre forsprang, og led sin syltynne skjerm og ellers gode omtaler frister veldig. 8000 er egentlig maksgrensa, men kan til nød strekke meg opp 3000. Samsung sin led-modell fant jeg ingen tester på, med unntak av en dansk test, som jeg ikke finner igjen. Testen virket veldig grundig, men siden jeg ikke har peil på tv, og ikke forstod 90% av det tekniske fagpratet, satt jeg kun igjen med inntrykket av at dette var en av de dårligste tv'ene i en serie med gode tv'er. Det at jeg ikke fant noe særlig tester av samsungs led plager meg en smule, og jeg så på avforum flere folk som pratet om problemer med denne serien (en post jeg ikke fant nå).

Håper at noen har noe input til meg som gjør det lettere å bestemme seg. Andre tv'er kan også anbefales, men håper ikke det blir så mange av de, da jeg bare sitter igjen med mer hodepine da, heh..

Takker for svar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.07.2010 07.54.17 #2 av 2
Postet av: Jorn.Finnerud
Hei. Jeg pleier alltid å anbefale at man definerer behovene først.
Hva skal skjermen brukes til?
Størrelse?
Der den blir plassert, hvordan er forholdene i forhold til vinduer og lysforhold?

At Panasonic er en middelmådig TV er det dummeste jeg har hørt, og sier vel egentlig mest om akkurat den ansatte du snakket med. Hadde du spurt om lagerstatus så skal jeg vedde en hel del på at de ikke hadde G20 på lager. . ...
G20 er en reell film-TV som kan vise et formidabelt sortnivå, i de rette omgivelsene. i et lyssatt rom vil alltid en LED-LCD se bedre ut fordi den er mer lyssterk.
Er bruken en stueplassert TV med lite lyskontroll så ville jeg også valgt en LED-LCD. Både Sony, Samsung, LG og Philips har fine modeller.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar