Logo

Hjelp, dårlig 2ch stereo rx-v2600. analog eller digital?

Skriv et svar
14.10.2006 21.11.46 #1 av 8
Postet av: anthony.johansen
:cry: Byttet ut gamle Arcam`en min mot en rx-v 2600, er nå litt missfornøgd med stereo lyden, Hadde tidligere 5.1 analog kobling (multi ch in), har nå 1 digi kobling. Kan dette ha noe med svekket stereolyd? kan 2ch manuelt forbedres? :roll:
Anthony
NAD T787RE/Cambridge 751BD/PS3/Xbox360/Monitor Audio Gold-Silver
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 21.43.12 #2 av 8
Postet av: InYourDreams
Hva er du misfornøyd med i stereo; Kvantitet eller kvalitet??
Dersom det er lydtrykket er nok dette på grunn av at yamaha-forsterkere ikke er veldig effekt-sterke. Har selv problemer med at jeg ikke får nok effekt ut av min Yamaha. Men dette kan jo enkelt fikses ved hjelp av en effektforsterker.. :)
Har selv prøvd å erstatte digital overføring med analog ved cd-avspilling, og dette utgjorde en kjempeforskjell for meg, så dersom det er kvaliteten du sliter med vil jeg virkelig anbefale deg å prøve dette :)
Du kan bruke både digital og analog overføring fra dvd-spilleren din (tolker det slik at du bruker denne til cd-avspilling?) samtidig. Bare benytt hver sin inngang på forsterkeren, (feks cd inngang til phono og dvd til digital. På denne måten vil det benyttes digital overføring for film og analog for musikk..)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 22.03.18 #3 av 8
Postet av: kjelle
hadde yamaha før og bytta til pioneer.cd lyd i 2kanaler er for kjedelig på yamaha etter min mening(alt for flat).surroundlyden er knall,men stereo er skuffendes..angrer ikke på jeg bytta til pioneer.fikk et fantastisk løft etter jeg bytta receiver. :) og savnet etter 2kanals forsterker ble ikke så stort noe mere.kjøper du ax2 eller ax4 vil du spille mer enn godt nåkk i stereo så lenge høytalerene dine tåler litt juling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 22.24.04 #4 av 8
Postet av: anthony.johansen
Takker for et godt og raskt svar, du er en god tolk. Har du et enkelt svar på å få riktig sur. sliter med innstillingene. :oops: har auto innstilt høytallerne og trykker som en gal på lydintillingene på fjernkontrollen, men det blir ikke riktig lyd, musikk og pistolskudd på film og blir helt fjernt, får man bedre kvalitet ved å innstilles sur. manuelt eller?
Anthony
NAD T787RE/Cambridge 751BD/PS3/Xbox360/Monitor Audio Gold-Silver
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 09.41.29 #5 av 8
Postet av: orso
Å bytte en god stereo forsterker til en surround receiver er ofte en nedtur i to kanaler for mange. Det beste løsningen synes jeg er å koble en integrert forsterker til receiveren (utifra pre-out). Da bruker du den integrerte som effekt på frontene i surround og til musikk bruker du kun den integrerte. En ren effektforsterker hjelper også, men da må du leve med en dårlig forforsterker del i receiveren.

Når det gjelder autooppsettet, har jeg litt dårlige erfaringer med min Yamaha RX-V650. Spesielt er den dårlig på å sette delefrekvensen og nivå til subben. Jeg kjører derfor YPAO med subben avslått. Går deretter inn i menyen og setter bass til both og styrer delefrekvens og nivå bakpå subben.
Ellers kan du bruke pure direct når du spiller musikk. Da kobles romkorreksjonssystemet ut, men subben spiller ikke med da.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 12.34.53 #6 av 8
Postet av: anthony.johansen
Takk. Skal nå prøve ut med de gode svarene jeg har fått, uten ekstra receiver, vil legge inn svar på hva som gir best resultat. Hvet at sur. på yamaha er best :wink:
Anthony
NAD T787RE/Cambridge 751BD/PS3/Xbox360/Monitor Audio Gold-Silver
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 12.55.17 #7 av 8
Postet av: InYourDreams
Du sier at også surroundlyden er dårlig. Siden du nå benytter den digitale utgangen fra dvd-spilleren din, i motsetning til tidligere (om jeg har tolket deg rett), må du sjekke om denne er satt opp riktig. Dersom denne er satt opp til PCM-format vil multikanal-lyden på dvd'r bli mikset ned til 2 kanaler før den blir sendt til forsterkeren din (PCM er digital 2 kanals overføring og noen dvd spillere er satt opp til å konvertere all lyd til dette formatet før det sendes ut på den digitale utgangen). Da blir surround-lyden veldig kjip :(

Dette kan du sjekke ved å spille av en film (pass på at du faktisk spiller et lydspor som er mikset til multikanaler, menylydene er ikke alltid det...) og trykke på dvd-knappen på fjernkontrollen din. Du får da opp info på skjermen om blant annet hvilke lydformat som er detektert på inngangen. Dersom det står PCM her når du ser på film må du inn i meny-oppsettet på dvd-spilleren din og slå av PCM-konverteringen.

Ellers er Yamaha som nevnt over ikke veldig bra på 2 kanals stereolyd da... Men med phonooverføring i stedet for digital når du spiller musikk vil du nok komme et stykke på vei :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2006 14.43.27 #8 av 8
Postet av: anthony.johansen
Sur. er nå blitt meget bra etter få justeringer med PCM Takker for tipset. SACD på dvd options kan man velge 2ch, multi ch og cd. Hva blir mest riktig å velge her? Har satt opp digital, phono cd og multi ch koblinger får å høre forskjell på stereo lyd 2ch. Virker som den beste løsningen er å beholde digital og phono koblingene. Multi ch kan ikke justere lyden. Lyden virker nå mer enn bra, kan sikkert justeres noe til :D
Anthony
NAD T787RE/Cambridge 751BD/PS3/Xbox360/Monitor Audio Gold-Silver
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar