Logo

Hjelp, blir ikke kvitt svarte streker på Amoi TV

Skriv et svar
19.11.2006 17.38.24 #1 av 6
Postet av: knandrup
Hei. Kjøpte meg nettopp min første LCD TV, en 40 tommer fra AMOI. Er brukbart fornøyd, men har et spørsmål jeg håper dere TV guruer kan hjelpe meg med. Når jeg ser på 16:9 sendinger på TVen i standard modus blir bildet ganske med svarte felter på alle 4 sider og når jeg forsøker full skjerm blir bildet bare strukket som en vanlig 4:3 sending og jeg får svarte felter over og under bildet. Jeg trodde TVen skulle ta seg av dette, men det gjør den ikke = noe feil med TVen eller er jeg bare klønete :oops: ?? Vedlegger et par bilder for å illustrere problemet.



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2006 18.12.02 #2 av 6
Postet av: Rune
Full skjerm er tydeligvis det samme som de fleste andre kaller 16:9.

Det korrekte på de fleste apparater for dette bildet er Zoom instilling. Har du ett slikt valg?

EDIT. Sjekket bruksanvisningen til Amoi. Virket som du ikke hadde noe tilsvarende valg. (veldig dårlig forklart i bruksanvisningen)

Hvordan ser wide instillingen hos deg ut?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2006 18.41.59 #3 av 6
Postet av: knandrup
Hei Rune.
Takk for raskt svar. Har lest en del i manualen tidligere i dag, og forsto det slik at når man hadde TVen i Standard modus skulle den selv tilpasse bildet etter signalene, eller det var ihvertfall slik jag oppfattet Auto Scale Mode (s38).
TVen har tilsammen 5 forskjellige innstillinger på bildet, dette er Standard og Fullskjerm jf første post, samt 4:3, Vid og Undertittel ref bilder.





Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2006 19.19.39 #4 av 6
Postet av: pnerbye
Problemet ditt er vel at sendingen er 4:3. Dermed blir 16:9-bildet vist som letterbox. Teksting og slikt kommer da som regel i de svarte feltene, så det er ikke alltid så gunstig å zoom'e heller.

TV'en din vil oppdage en 4:3 sending i dette tilfellet, så det er ikke noe galt med TV'en.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2006 20.02.01 #5 av 6
Postet av: Rune
Jeg syns det er merkelig at Amoi ikke ustyrer modellene med en Zoom modus. Det virker jo faktisk som undertekst er det nærmest riktige.

Som Pnerby nevner er sendingene 4:3 letterbox, men de fleste apparater har da en zoom modus for å få det korrekt. På canal digital kabel-TV som jeg har sendes det signal om 4:3 letterbox og da skifter min TV automatisk til zoom modus. Dette burde også din gjøre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2006 20.14.05 #6 av 6
Postet av: knandrup
Hei igjen.
Takker for konstruktive tilbakemeldinger. Håper ikke jeg har svidd av 17 tusen på en TV som begynner å irritere meg litt.....

Er det noen der ute med en 40 tommers Amoi, det fulle navner er LC40AF1E, som har noen lignende erfaringer som meg? Er det noe galt med min TV eller er den bare sånn :?: :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar