Logo

Henge plasma på gips vegg og antall "

Skriv et svar
18.06.2006 14.09.44 #1 av 10
Postet av: spkstrp
Hei,

Har lyst på 42"s tv. (Er redd for at jeg kommer til å synes en 37" er for lite og angre på kjøpet i all evighet :roll: )

Samboeren mener vi har for liten stue og at en 42" kommer til å ta helt overhånd. Dersom vi plasserer tvn på fot der vi har den gamle tvn vil avstand til tv bli ca 2,2 meter. Dersom vi plasserer den på veggen blir avstanden ca 2,5 meter!

Går det greit å montere såpass stor flatskjerm på gipsvegg, og finnes det gode argumenter om at det går slik at jeg kan overbevise husvært om det? :roll: :lol:

Eller burde jeg bare krype til korset og kjøpe en 37" i stedet?
Da blir i så fall LCD vrs plasma enda mer aktuelt :?

Takker for alle gode svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2006 15.34.52 #2 av 10
Postet av: Berit
Jeg for min del ville ikke brydd meg om at "stua er for liten".

Jeg ville gått for en 42" uansett! Jeg vil ikke ha mindre enn 42".

Kan desverre ikke hjelpe deg med de andre spm. ;)

Lykke til! :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
18.06.2006 15.49.20 #3 av 10
Postet av: arntos
Skal du henge opp noe på gips vegg er du avhengig av å treffe stendere. Finner du ikke skjøtene kan du bruke noe så enkelt som en magnet. Da vil du merke hvor gips platene er skrudd fast. C/C på stender skal være 600mm. Ellers kan du kjøpe en Black & Decker sak som lokaliserer stendere o.l. Kjøp 42" du, sitter på ca 2,5 meter selv og det blir ikke for stort.
22.06.2006 14.45.38 #4 av 10
takk skal printe dette ut og vise hjemme 8)
23.06.2006 13.50.26 #5 av 10
Postet av: 9kki
Har hengt opp min tv på gipsvegg.
Finn stenderne og skru fast i de.

Se forøvrig bilder her:

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=6689
25.06.2006 20.01.41 #6 av 10
Postet av: Berit
Hvordan gikk det?

Ble dere enige om størrelse?
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
26.06.2006 15.51.44 #7 av 10
Postet av: roolf
Det tryggeste er vel å henge plasmaen i stenderne i veggen. Jeg har imidlertid hengt min 42" plasma rett på gipsen. I bruksanvisningen til det originale veggfestet stod det forklaring på hvordan man skulle henge TVen på ulike underlag, herunder gips. Jeg brukte de medfølgende skruene (8 stk gipsanker) og festet rammen som TVen skal "henges" på. Ettersom jeg var litt skeptisk til om denne løsningen holdt, drog og slet jeg i rammen alt jeg orket, og konkluderte med at rammen ikke var til å rikke. Hengte så opp skjermen, og den henger der ennå. Som saglt, produsenten (Grundig) gav en oppskrift på Plasma rett på gipd, så jeg legger til grunn at det holder.

EDIT: For øvrig kan jeg bekrefte at en 42" i en liten stue blir dominerende - men på en fin måte :D Jeg har en liten stue og ville ikke kjøpt noe mindre.
26.06.2006 16.11.38 #8 av 10
Postet av: Msport
Gjør du det feil, kan det gå sikkelig galt. Stod å "skrøyt" til naboen på fredag om at jeg nå hadde kjøpt meg en 42" og hengt den på veggen. Da fikk jeg høre om en "oppi veien" som hadde gjort det på en gips vegg. Der var det bare et hull i veggen og skjermen var ødelagt etter at den falt ned.

Jeg er derimot overbevist om at med gode gips-anker og skruer i en ganske stor dimenjon gjør jobben godt. Ta en tur til en faghandel der du kan få god veiledning av fagfolk. Da skal det nok ordne seg ser du :D
28.06.2006 15.11.51 #9 av 10
Tror nok også det er et godt tips å ta kontakt med fagfolk. Takk for tipsene.

Berit: Hm venter liksom på det rette øyeblikket å diskutere dette :D
20.08.2006 20.47.36 #10 av 10
Hepps,, da har vi diskutert det, men det ble bare krangel av det :lol:

Samboeren har et ess i ermet med at hun er syk og at hun er redd for at 42" blir for mye og at hun blir sliten av det .... sukk..

Så jeg var begynt å venne meg til tanken med en 37"

så målte jeg opp hvor stor en 42" ville være og forklarte henne at maleriet som allerede henger på veggen er ca 42" ... da svarte hun " ikke værre....? " .. Så nå er det håp i leiren igjen :D

Vurderer å kjøpe tv på elkjop ettersom vi da kan levere den inn og bytte med en 37" om det skulle bli aktuelt.....

Har lyst på pv60 / 600 eller 42pc1r / r
Blir spennende dette her håper jeg :D
Skriv et svar