Logo

Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg litt!

Skriv et svar
03.02.2009 22.18.11 #1 av 4
Postet av: gummigåtte
Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg litt! Bror min skal kjøpe ny tv og har bedt meg om å finne en til han!
Det skal være en lcd-tv 42" eller mer, med 1080p (full-hd), skal primært brukes til ps3, filmer og litt tv.
Budsjett 12000kr

Er meget usikker hva jeg ska "anbefale" ettersom at det finnes et hav av valg!

Mvh Robert
acer pd101, nad t744, proson høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2009 17.16.47 #2 av 4
Hei og velkommen til forumet!

Anbefaler deg å lese denne guiden for mer informasjon angående hva du bør se etter ved kjøp av ny TV.

Jeg vil anbefale deg å se på disse modellene i din prisklasse; Sony W4500 og Panasonic PZ80:
Jeg har ikke sett W4500 annet en ved Fifa fra PS3 og det imponerte, men skulle helst ha sett en film etc. Men har sett W4000 og syntes at Sony W4000 er en meget god TV, den gir ett nøytrallt bilde og fargene er mette og gode. Detaljnivået er også godt og jeg kunne se alle mursteinene i husene som ble vist på testvideoen. Ellers er sortnivået og fargegjengivelsen god. Den har også innebygd mottaker for Riks-TV. Innstalleringen går her ganske lett og den innebygde mottakeren gjør en god jobb, det enewste du må kjøpe er en CA-Modul som du putter inn i "service" slotten på siden av TV`en.

W4000 har fått noe som heter Picture Frame som gjør at du kan vise bilder når TVèn ikke er i bruk, hvis det er av interesse. Menysystemet ser veldig likt ut som menysystemet som er i PS3 og er enkelt å bruke. En annen ting som er vert å merke seg er at du kan skru av Sony lyset og ett annet lite pluss i mine øyne er at bordstativet er dreibart. Desigmessig syntes jeg personlig at den er ganske lekker. Jeg liker egentlig denne Sony TVèn bedre enn Samsung A656 som har blitt så populær i det siste, men jeg foretrekker Sony W4500 grunnet at fargene til Sony er mer naturlige og nøytrale enn det Samsungen har. Sonyèn er også hakke mer detaljert enn det A656 er. Det er dog mindre refleksjoner i Sony W4500 da displayet er matt, mens Samsung A656 er mer "glossy" (Ultra Clear Display) og vil derfor reflektere mer. Ikke så mye å si det sistnevnte, men er mer smak og behag. Ultra Clear Displayet gjør slik at sortnivået virker bedre, men er ikke nødvendigvis det. Samsungen skal ha pluss for fint design og at den gir mye for pengene, men i mine øyne syntes jeg at Sonyèn er hakket vassere. Hvis du skal se på en Samung ville jeg heller sett på den nye 7-serien med LED-bakgrunnsbelysning, eneste negative med denne er at den skal ha en del input lag (30-60Ms) ved spilling, noe som er alt for mye. Ellers er det en fantastisk god skjerm etter det jeg har fått sett.

(Input lag: Noen skjermer kan bruke litt tid på å få bildet til å se bra ut, det er denne prosesseringen som forårsaker såkalt "input lag" som denne serien desverre ser ut til å slite med. Det vil altså si at det tar litt tid fra TV'en mottar signalet til den faktisk viser det. På filmer er ikke dette ett problem da "lipsync" blir tatt i bruk for å få lyden til å komme samtidig som bildet. Men på spill derimot kan dette bli ett problem da man skal ha resspons med engang du trykker på kontrollen så vil du jo gjerne se resultatet på skjermen øyeblikkelig og ikke i senere tid. Tenk hvor mye det kan ødelegge for deg som spiller, spesielt på FPS-spill. Du kan derimot bruke noe som heter "Game mode" som halverer responstiden til 30Ms, (noe som fremdeles er alltfor høyt!) men da vil generell bildekvalitet synke. Dette er en av grunnene til at denne skjermen ble utelukket for meg da jeg spiller spill som Call Of Duty, og andre FPS-spill nevne noen.)

Når det gjelder Panasonic PZ80 imponerer også denne med naturlige farger og med ett godt sortnivå, har ikke fått sett den like mye som jeg ønsker, men den virker svært bra. PX80 serien er ihvertfall svært bra og gir mye valutta for pengeen:

Mer informasjon om produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=629
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=594

Men husk at det viktigste er at du selv ser på de og danner dine egne innntrykk, men pass opp for butikkfellene:
viewtopic.php?t=%2010994

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 23.03.10 #3 av 4
Postet av: gummigåtte
takker og bokker for svaret! det hjalp oss gått på vei! :D
acer pd101, nad t744, proson høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 23.49.17 #4 av 4
Postet av: kWern
Ser du nevner Samsungs 7-serie med LED. Skaffet meg denne nylig (LE40A796), og kan fortelle at ved å stille HDMI-kilden til PC, vil du få en ytterliggere reduksjon på input lag - og du vil i tillegg få mer kontroll over bildeinnstillingene, men kan ikke ha 100hz på. Har kun testet med Xbox360, og er ikke plaget av dette, selv i onlinespilling med Call of Duty 4 og bilspill med 60 fps ("bilder i sekundet") eller kjappe arkadespill. Jeg spiller en god del, så jeg burde merke slikt lett.
Problemet er størst hvis du kjører lyden ut på forsterker og har videokilden satt til noe annet enn PC eller spillmodus og har 100hz aktivert, da er det helt nødvendig med en forsterker med mulighet for synkronisering av lyden.
Ellers så er jo Sony W4500 et glimrende valg, og kanskje bedre egnet i en lysere stue da man ikke vil få fullt utbytte av kontrasten og svartheten Samsungs LED-modeller har, samt slipper den etterhvert litt umoderne pianolakkoverflaten på innramningen.
Hvorvidt man faktisk trenger MPEG4-tuner og mulighet for CAM-modul kan jo diskuteres? Ønsker man PVR-funksjon, må en jo ha en boks i tillegg uansett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar