Geoje
Aktiv
E-post
Vi er på jakt etter en flatskjerms-TV og har landet på følgende kriterier:
LCD
37-42"
Må ha multi-system tuner (NTSC og PAL da vi bor i et NTSC-land, men vil også bruke den når vi kommer hjem til Norge der det er PAL)
HDTV-klar
50/60 Hz
Vi har funnet noen modeller som tilfredsstiller kravene, MEN på de fleste står det følgende:
"Requires separate receiver to view HDTV". Hva betyr dette?
Herhar vi funnet modellene.
Takknemlig for all hjelp vi kan få!
Bøgge Bakken
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Nå er jeg ikke sikker, men sansynligvis tuneren som sitter i TV-en er kun bereinet til å ta i mot vanlige analoge signaler. Skal du se HD matriale på skjermen må du ha en tuner (f.eks en paraboltuner som støtter HD).
Geoje
Aktiv
E-post
Det betyr altså at vi må ha en separat boks når de ulike kanalene kommer med sine HDTV-sendinger? Er dette vanlig - altså at de fleste HDTV-ready TV'ene har denne begrensningen, eller bør vi kunne få tak i noen som har denne innebygget?
Problemet er altså å finne en tv som har multi-system OG er HDTV-klar.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
I USA finnes det noen apparater som har innebygd HDTV tuner, men problemet er at det finnes flere sendestandarder og de bruker ikke samme sendestandard over alt slik at ekstern HDTV tuner er løsningen.
HDTV -ready betyr bare at man forstår videosignalet som kommer fra en ekstern HDTV boks og har en viss minimum oppløsning.
Etterhvert vil det nok komme apparater med innebygd tuner i europa, men det tror jeg er mange år til. (når det blir vanlig å sende HDTV via bakkenettet)
Vær obs på at de fleste apparater som er multiformat NTSC/PAL betyr bare at de takler NTSC og PAL på videoinngangene. Det betyr ikke at de kan motta TV sendinger i et annet format. F.eks så vet jeg ikke om noen flatskjermer i Norge som kan motta NTSC.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Geoje
Aktiv
E-post
Takk for supre svar.
Det er nok det samme vi møter her, at de bare tar NTSC. Dog finnes det TV'er med multi-tunere, som f.eks denne:
http://www.activeshopper.com/search.asp ... mode=specs
Panasonic sine PDP'er har også stort sett innebygde tunere som viser alle format (PAL/NTSC/SECAM) ettersom vi har forstått.
Vi sliter voldsomt her vi er nå - mest pga språkproblemer
, men vi gir ikke opp så lett.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Geoje
Aktiv
E-post
Så når det står NTSC/PAL på siden jeg refererer til så betyr det at den selges som ENTEN NTSC eller PAL, men ikke begge deler?
Skal ikke være lett, dette her. Hva gjør vi da?
Geoje
Aktiv
E-post
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"Geoje" skrev:Så når det står NTSC/PAL på siden jeg refererer til så betyr det at den selges som ENTEN NTSC eller PAL, men ikke begge deler?
Sannsynligvis er det bare en trykkfeil fra butikkens side.
Den Sharp TV'n virket jo kurrant. Den takler også alle spenninger så jeg ser ikke noe problem med den.
Mvh
Rune
Geoje
Aktiv
E-post
Geoje
Aktiv
E-post
"Rune" skrev:"Geoje" skrev:Så når det står NTSC/PAL på siden jeg refererer til så betyr det at den selges som ENTEN NTSC eller PAL, men ikke begge deler?
Sannsynligvis er det bare en trykkfeil fra butikkens side.
Den Sharp TV'n virket jo kurrant. Den takler også alle spenninger så jeg ser ikke noe problem med den.
Så da holder det med et vanlig reiseadapter eller plugg a la denne:
?
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"Geoje" skrev:Jeg spør og graver i vei, jeg.
Det finnes en boks som kan konvertere mellom NTSC og PAL!
http://www.world-import.com/cmd1200.htm
Om dette er en mulighet bør det jo knapt være noen sak...
Denne konverterer videosignal, ikke antenne system. Dermed kan den ikke brukes til det. Den er beregetn f.eks mellom DVD og TV.
Mvh
Rune
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"Geoje" skrev:
Så da holder det med et vanlig reiseadapter eller plugg a la denne:
?
Jepp.
Mvh
Rune
Geoje
Aktiv
E-post
"Rune" skrev:"Geoje" skrev:Jeg spør og graver i vei, jeg.
Det finnes en boks som kan konvertere mellom NTSC og PAL!
http://www.world-import.com/cmd1200.htm
Om dette er en mulighet bør det jo knapt være noen sak...
Denne konverterer videosignal, ikke antenne system. Dermed kan den ikke brukes til det. Den er beregetn f.eks mellom DVD og TV.
TVs: Take your NTSC American TV overseas or bring your PAL or SECAM TV to the USA. Using the high quality conversion quality of the CMD-1200 to convert TV signals you can use any PAL or NTSC TV to view any type of broadcast signal in the world. Eliminating the need to buy a new multi-system TV set. Local TV tuner like a VCR, Cable Box or Satellite Receiver is required.
Slik jeg leser det så kan man bruke den for å konvertere TV'er også. Men da må man ha en lokal TV-tuner, som f.eks videospilleren for å ta inn kanalene på TV'en. Det gjør vår norske videospilleren vår hjemme. Det hadde jo vært utrolig kjekt om vi kunne kjøpe en NTSC-TV her + denne boksen og så bruke den hjemme, men da ta inn TV-kanalene via videospilleren.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
De flesta av dagens TV apparater takler NTSC og PAL via S-video og kompositt slik at det er ingen hensikt med denne boksen. (alle flatskjermer som selges i europa gjør det iallfall, og jeg antar at det gjelder USA modeller også stort sett)
Ekstern tuner som VHS er mao ikke noe problem.
Mvh
Rune