Logo

HDMI Jungel

Skriv et svar
29.08.2008 14.32.03 #1 av 12
Postet av: Gabbi
Hei alle sammen.
Jeg er litt i tvil når det gjelder HDMI jungelen. Hvis man skal kjøpe en reciever på nettet og får oppgitt at den er utstyrt med HDMI og ikke noe mer. Da er det jo umulig å vite om den kan sende både lyd og bilde via recieveren. Noen sender bare bilde via HDMI, noen begge deler. Noen oppgir at de har HDMI switch, noen HDMI 1,1 noen HDMI 1,3, noen HDMI 1,3a osv.
Kan noen enkelt forklare de forskjellige HDMI standardene og hva de kan og ikke kan. I tilegg så kommer spørsmålet så om hvilken HDMI kabel man skal kjøpe til de respektive inn/utganger. Synd det er vanskelig, jeg.
På forhånd takk for svar.
MVH
Gabbi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 16.41.33 #2 av 12
Postet av: Blueflame
Ta en titt her. http://www.hjemmekino.no/guide/kobling_hdmi.asp
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 17.33.23 #3 av 12
"Gabbi" skrev:Hei alle sammen.
Jeg er litt i tvil når det gjelder HDMI jungelen. Hvis man skal kjøpe en reciever på nettet og får oppgitt at den er utstyrt med HDMI og ikke noe mer. Da er det jo umulig å vite om den kan sende både lyd og bilde via recieveren. Noen sender bare bilde via HDMI, noen begge deler. Noen oppgir at de har HDMI switch, noen HDMI 1,1 noen HDMI 1,3, noen HDMI 1,3a osv.

MVH
Gabbi


Hei og velkommen til forumet!

Hvis du er på utkikk etter en ny reciver anbefaler jeg deg å lese denne tråden:
viewtopic.php?f=30&t=10936

De fleste recivere som har HDMI V1.3 etc står det dette på, står det ingenting og reciveren er veldig billig er de i de fleste tilfeller kun snakk om en videosvitsjingfunksjon. Du kan også sjekke dette i vår database:
http://www.hjemmekino.no/database/avamps.aspx
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 17.50.20 #4 av 12
Postet av: Gabbi
Takk for svar. Sjekket opp din link, men ikke særlig klokere. Eksempelvis så kjøpte jeg en Sony reciever DA 1200 ES. Den hadde HDMI 2inn 1 ut. Trodde alt var fryd og gammen, men så viste det seg at den ikke kunne overføre lyd via HDMI kontakten, så endte opp med å selge den å kjøpe ny. Nå skal jeg kjøpe en ny reciever til min ferieleilighet og vil bruke litt mindre penger på reciever, og er redd for å gå i samme fella. For selv om HDMI kan overføre både bilde og lyd, så må vel der også være et eller annet inne i recieveren som gjør at de kan videreføre lyd i tilegg til bilde, noe den Sony modellen ikke kunne. Har hørt om andre også, men det er sjeldent de sier det i reklamene på nettet. Bare sjekk Sony DA 1200 ES så er det ingenting der som tyder på at den ikke kan videreføre lyd via reciverens HDMI tilkobling. Så hvis noen andre vet noe om dette, så hører jeg gjerne fra dere.
Hilsen
Gabbi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 18.01.57 #5 av 12
Postet av: Gabbi
Hei Tommy.
Takk for tips. Jeg er ikke akkurat helt ny på hifi/hjemmekino, men jeg syns det er irriterende at jeg skal oppleve det som jeg gjorde med den Sony recieveren. Alle merker burde opplyse om man kan bruke HDMI inn og utgang til både lyd og bilde, slik at misforståelser kan unngåes. Saken min er den at jeg skal kjøpe nytt utstyr nede i Spania, og vil helst ikke komme hjem med en reciever som bare kan sende bilde gjennom HDMI. Da forsvinner jo litt av vitsen. Ekstra kabler etc. Kanskje du vet om de billigste recieverene som garantert både oppskalerer til 1080p samt videreformidler både lyd og bilde.
MVH
Gabbi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 18.08.41 #6 av 12
"Gabbi" skrev:Takk for svar. Sjekket opp din link, men ikke særlig klokere. Eksempelvis så kjøpte jeg en Sony reciever DA 1200 ES. Den hadde HDMI 2inn 1 ut. Trodde alt var fryd og gammen, men så viste det seg at den ikke kunne overføre lyd via HDMI kontakten, så endte opp med å selge den å kjøpe ny.


Det kan jo også hende at det er kilden som ikke klarer å sende lyd og bilde gjennom HDMI. Sjekket du innstillingene på kilden og i Sony menyen? Hva slags kilde var det?

Nå skal jeg kjøpe en ny reciever til min ferieleilighet og vil bruke litt mindre penger på reciever, og er redd for å gå i samme fella.
Gabbi


Vi hjelper deg mer en gjerne her, hvilken prisklasse er det du vil forholde deg til og hva skal kobles til?
Synd at du ikke forstod guiden da den skal være mest mulig lettleslig, noe som må forklares bedre eller andre tips til forandringer?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 18.24.56 #7 av 12
Postet av: Gabbi
Hei igjen Tommy.
Jeg kjøpte først recieveren til en mediaplayer pc, så der var det ikke hdmi. Men så ville jeg ha en blueray spiller og kjøpte sony sin bd 300, og ble selvfølgelig veldig skuffet når ikke lyden virket. Fikk heldigvis, med litt tap, levert inn recieveren og kjøpte Sony DA 3200 ES. Da virket det bra. Men den kostet 6-7000, og nå skal jeg bare innrede en liten leilighet i Spania og ønsker noe som er litt rimligere. Har allerede kjøpt et Samsung 37" flatskjerm full hd samt en Samsung DVD spiller med oppskalering til 1080p. Hadde egentlig tenkt på et 2/1 system, men der er ikke så mange 2 kanals recievere som har sub utgang. Det beste hadde vært 2 små sattelitthøytalere + sub og reciever med HDMI. (kanskje en centerhøytaler). Vil ha minst mulig ledninger og fjernkontroller.
Så rundt kr 5000 for reciever og 2-3000 for høytalere var det jeg hadde tenkt meg.
Noen gode forslag?????
Hilsen Gabbi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 18.38.45 #8 av 12
Som reciver ville jeg sett nærmere på Yamaha RX-V663 grunnet at Yamaha lager svært gode recivere og gir mye iforhold til pris kontra ytelse. Yamaha er engasjerende i både hjemmekinoen og i musikksammenheng. Den har også en nokså nøytral lydsignatur. Yamha RX-V663 har gode tilkoblingsmuligheter, ikke bare mtp HDMI; men også at den har pre-out. (se guide for forklaring).

Mer informasjon om Yamaha RX-V663 finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Angående ditt høytalervalg: Hvordan er rommet de skal stå i? - Og vil du ha ett minimalistisk anlegg med høy WAF eller er ikke dette like viktig?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 18.50.32 #9 av 12
Postet av: Gabbi
Takk for hjelp Tommy.
Har faktisk sett på den recieveren, men er du sikker på at jeg kan koble dvd til med hdmi og ut til tv med hdmi uten ekstra kabel for lyd. Hvordan vet du at det går?
Når det gjelder høytalere, så skulle jeg gjerne hatt de jeg har hjemme 5stk Patos sattelitter og 10" Sub), men de er nok over dette budsjettet. Tv-en er jo sort blank med rødskjær, tv bordet er sort glass og dvd spilleren er sort, så det må vel være sorte høytalere også. Ikke nødvendigvis i lakk, men i allefall sort.
MVH
Gabbi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 19.20.36 #10 av 12
Siden det står i bruksanvisningen og det har gått med de andre Yamaha modellene jeg har prøvd. Å så lenge spilleren kan sende lyd gjennom HDMI er ikke dette noe problem. Hør også gjerne med folk i den offisielle tråden for produktet om deres brukererfaringer om produktet.

Angående høytalervalget ville jeg vurdert følgende alternativ:
http://www.surround.no/product/424695/_ ... olakk.html
http://www.surround.no/product/428288/_ ... olakk.html

Dynavoice F6 da det er ett meget godt alternativ som gir svært mye for pengene og har siden de fikk sølvmedalje i lyd og bilde`s årskavalkade for omtrent to år siden er de blitt svært populære budsjetthøytalere. XTZ W99 8.16 har jeg ikke fått hørt, men storebrødrene gir godt med trykk fra seg, og går relativt dybt ned i frekvensene. Den har også ett ganske fint design etter min smak. Her har du ett oppsett som gir mye god lyd og samtidig så er alt i svart, begge høytalerne er forresten i sort pianolakk. Jeg ville enten gått for en slik løsning eller evt noen mindre fronter hvis det blir for dominerende i stuen.

Test av de to produktene finner du her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=1936
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3104&p=62 (10" versionen)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 19.37.28 #11 av 12
Postet av: Gabbi
Takk Tommy.
Skal vurdere dine forslag. Veldig greit å få noe input fra andre også. Ser forresten på Samsung AV-R720. Tror du den kunne vært noe. Hadde kanskje klart meg med en fjernkontroll da. Se link http://www.pixmania.com/no/no/742906/ar ... eo-av.html
Kan du se om den vil kunne gjengi både lyd og bilde via hdmi. Syns den var utrolig stilig reciever. Fint hvis du vet noe om den.
MVH
Gabbi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 20.02.11 #12 av 12
I følge Samsung sine hjemmesider og bruksanvisning gjør den det:
next gen HD sound decoder ready
Future format Dolby Digital +, True HD, DTS- HD can be played through HDMI when BDP send uncompressed PCM signal.


Men må si at det var veldig dårlig informasjon om produktet og det står mye ulikt på diverse nettsider. Har ikke noen erfaring av Samsung sine recivere desverre. Jeg ville derimot vært skeptisk med å kjøpe fra Pixmania, står mer om dette her i forumet hvis du søker litt på butikkerfaringer.

Link:
http://www.samsung.com/uk/consumer/deta ... -R720R/XEU
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar